De Geestenjager 1: De laatste leerling – Joseph Delaney

0
125

Omslag De Geestenjager 1: De laatste leerling

Thomas J. Wachter – ook wel Tom genoemd – is de zevende zoon van een zevende zoon. Zijn moeder heeft hier voor gezorgd, zodat Tom de gave heeft van ‘zeven keer zeven’. Hij kan dingen zien waar anderen blind voor zijn. Wanneer hij dertien is, haalt de geestenjager hem op als leerling. Tom moet helpen om de mensen tegen duistere wezens te beschermen, terwijl diezelfde mensen de geestenjagers het liefst ontlopen. En meerdere leerlingen zijn al op een gruwelijke manier aan hun einde gekomen… Tom wil niet de volgende zijn, maar hij is de laatste leerling. En wanneer hij zelf gevaarlijke gebeurtenissen in gang zet, zal hij ze ook zelf moeten oplossen. Zal het hem lukken om het vak te leren en zijn gave te ontwikkelen voor het te laat is?

Dicht op de huid
In dit verhaal zit je dicht op de huid van de hoofdpersoon. Het verhaal is in de ik-vorm geschreven en Toms gedachten en gevoelens worden vaak weergegeven. Door deze kijkjes in zijn hoofd zie je hoe menselijk de jongen is. Hij kan het bijvoorbeeld niet verkroppen dat de heks Moeder Malden al tientallen jaren zit opgesloten in een put. Ook heeft hij typische trekjes voor zijn leeftijd. Hij worstelt met het verschil tussen wat hij wil en wat hij moet, hij is erg nieuwsgierig ingesteld en meisjes hebben een rare uitwerking op hem.

Angsten
Tom heeft dus een gave. Hij kan zien en voelen waar anderen blind voor zijn. De aanwezigheid van dolende zielen en duistere wezens zorgen bij hem voor een koud gevoel. En als je als dertienjarige dat soort dingen voelt en ziet, word je toch wel bang. Zelfs een volwassen vent zou het niet koud laten. Maar Tom mag niet bang zijn, nooit. De duistere wezens voeden zich namelijk op zijn angst. Hoe banger hij is, hoe meer kwaad ze hem kunnen doen. Maar angst is heel natuurlijk en Tom kan het dan ook niet voorkomen. Hij moet proberen zijn angst onder controle te houden. Zijn grootste angst heeft alleen niets met de duistere wezens te maken. Waar hij het bangst voor is, is dat hij verkeerde keuzes maakt. En die angst kent iedereen.

Spannend
Bij De laatste leerling zit de spanning er vanaf het begin in. Eerst heb je de spanning tussen Tom, zijn ouders en het leven dat voor hem gekozen is. Later komen daar de enge verschijningen, geluiden en plaatselijk wisselende temperaturen bij. De spanning wordt steeds verder opgedreven door de dingen die Tom leert en ziet als leerling en door de gebeurtenissen die hij in gang zet. De geestenjager had hem nog zo gezegd nooit meiden te vertrouwen, vooral niet als ze puntschoenen dragen…

Fijne schrijfstijl
Het verhaal zelf is dus aardig zwaar en volwassen, maar de lengte van de zinnen (kort) en de woordkeuze (normaal taalgebruik) maken het makkelijk te lezen. Hierdoor is De geestenjager – De laatste leerling alsnog geschikt voor kinderen vanaf twaalf jaar. Alle aandacht kan naar het verhaal zelf, zonder dat je afgeleid wordt door moeilijke woorden of zinnen.

Spannend en echt
De laatste leerling is dus een spannend boek dat echt aandoet. Toms angsten drukken een stempel op het verhaal, waardoor de jongen een mens lijkt en je goed kunt meeleven. Het boek zal meer iets voor de jongens zijn, maar ook meiden kunnen hiervan genieten. Voor nog geen vijf euro kun je kijken of deze serie je ligt en het past perfect in de Kinderboekenweek (‘Over dapper durven zijn’). Durf jij mee te kijken of blijf je liever blind?