Gregor de Bovenlander 1 – Suzanne Collins

0
78

Omslag Gregor de Bovenlander 1

De elfjarige Gregor woont met zijn moeder, dementerende oma en tweejarige zusje ‘Boots’ in een klein huisje in New York. Gregors vader is twee jaar geleden verdwenen en nooit meer teruggekomen, wat het gezinnetje behoorlijk op zijn kop heeft gezet. Als zijn moeder aan het werk is, moet Gregor zorgen voor zijn zusje en oma. Een hele verantwoordelijkheid voor iemand van elf jaar. Gregor heeft zich daarom snel moeten ontwikkelen en voelt zich een stuk ouder dan zijn leeftijdsgenootjes. Hierdoor kan hij moeilijk aansluiting vinden en heeft hij niet veel vriendjes en vriendinnetjes.

Als hij op een middag weer eens op zijn zusje moet passen verliest hij haar even uit het oog. Natuurlijk gaat dit fout en komt Boots in een stortkoker terecht. Gregor gaat er meteen achterna en samen belanden ze in een andere wereld. Voordat ze door hebben waar ze zijn, staan ze opeens staan ze oog in oog met enorme kakkerlakken…

Bizarre wereld
Enkele honderden jaren geleden had een Engelsman, genaamd Bartholomeus Sandwich, visioenen van de toekomst waarin het leven op onze aarde vernietigd was. Hij leidde zijn volgelingen daarom naar Onderland, een wereld enkele honderden meters onder de onze. Daar bouwde hij een nieuwe wereld op, waar de mensen samen moesten leven met andere ‘volkeren’, zoals gigantische kakkerlakken, vleermuizen, spinnen en ratten. Met sommigen hebben ze in de jaren vriendschappelijke verbanden opgebouwd (de vleermuizen), met anderen zijn ze op voet van oorlog (de ratten). Deze wereld is op een heel leuke manier omschreven en is een soort weerspiegeling van onze wereld. Onderling zijn er allerlei vooroordelen en is er wederzijds wantrouwen. Er is ook goed nagedacht over de manier waarop de mensen onder de grond leven. Dit versterkt het verhaal en maakt dat de lezer zich beter kan inleven.

Gregor en Boots zijn nu in Onderland terecht gekomen. Hier krijgt Gregor te horen dat er profetieën bestaan die over zijn komst spreken en dat hij een rol te spelen heeft in de aankomende oorlog met de ratten. Gregor is behoorlijk koppig (dit wordt al vanaf het begin duidelijk gemaakt doordat Gregor blijft geloven dat zijn vader niet is weggelopen en tegen zijn zin weggehouden wordt bij zijn familie) en trekt zich hier weinig van aan. Hij wil er niks mee te maken hebben en het liefst ontsnappen.
Deze gedachten van Gregor worden op een heel natuurlijke manier verteld. Het voelt ook logisch aan, dat Gregor het liefst gewoon naar huis wil. Hij denkt aan zijn moeder die hen moet missen en zijn zusje, die hij niet aan gevaren wil blootstellen. Pas als hij erachter komt dat zijn vader twee jaar geleden ook in Onderland is beland, gaat hij op expeditie. Hoewel de gedachten van Gregor heel natuurlijk overkomen, gedraagt hij zich soms wel erg volwassen voor zijn leeftijd.

Doelgroep
Het taalgebruik is gemakkelijk en voor de doelgroep heel goed te volgen. Het verhaal ontwikkelt zich in een rustig tempo en de plotwendingen worden allemaal ingeleid. Wat voor de jongere lezer wel heftig kan zijn, zijn de actiescènes. Deze laten duidelijk zien wat de gevolgen kunnen zijn wanneer twee volkeren in oorlog raken.
Het verhaal zelf heeft veel thema’s die we al vaker hebben gezien. Een normale jongen die naar aanleiding van een oude profetie met een zorgvuldig samengestelde groep op een queeste gaat om de wereld te redden en zo langzaam uitgroeit tot held. De uitwerking hiervan is prima in orde, maar laat weinig ruimte over tot verrassende wendingen. Het boek heeft een gesloten einde, maar laat nog genoeg ruimte open voor de vier vervolgen die uitgekomen zijn van deze serie.

Gregor de Bovenlander is een interessante variatie op het ‘Alice in Wonderland’ verhaal. Echt heel verrassende wendingen zitten er niet in, maar Onderland is zo leuk uitgewerkt dat je als lezer toch in het verhaal wordt gezogen.