Septemberlichten – Carlos Ruiz Zafón

0
14

Omslag Septemberlichten

In de maanden vlak voordat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, verhuizen Simone Sauvelle en haar twee kinderen Irene en Dorian van Parijs naar een klein dorpje aan de Normandische kust. Hun man en vader is overleden en heeft het gezin met een enorme berg schulden achtergelaten. De droombaan die Simone aangeboden krijgt als hoofd in de huishouding op het landgoed Cravenmoore, komt op precies het goede moment. De eigenaar van Cravenmoore is speelgoedfabrikant Lazarus Jann, met wie de hele familie – en vooral Simone – het meteen goed kan vinden. Oudste dochter Irene sluit vriendschap met het hulpje Hannah en wordt verliefd op haar broer, de zwijgzame en mysterieuze Ismaël. Het lijkt een droom die uit is gekomen, maar niets blijkt minder waar…

Het duurt niet lang voordat de praatgrage Hannah op mysterieuze wijze om het leven komt in de bossen rondom Cravenmoore. Niemand lijkt te weten wat er met haar gebeurd is en daarom gaan Ismaël en Irene op onderzoek uit. Langzaam maar zeker komen ze steeds meer te weten over de speelgoedfabrikant en zijn landgoed en blijkt dat de familie Sauvelle misschien toch maar beter in Parijs had kunnen blijven.

Typische Zafón
Septemberlichten is na De Nevelprins en Het Middernachtspaleis de derde Young Adult van de Spaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón en is goed te vergelijken met zijn voorgangers. Zafón is ontzettend goed in het neerzetten van mysterieuze en griezelige omgevingen. In De Nevelprins deed hij dat met een vuurtoren en een gezonken schip, in Het Middernachtspaleis met een vervallen treinstation en in Septemberlichten laat hij het mysterieuze huis op landgoed Cravenmoore tot leven komen. Het verhaal is net zo duister en onheilspellend als dat we van de Young Adult-boeken van Zafón gewend zijn. Zijn uitgebreide en gedetailleerde beschrijvingen laten soms de rillingen over je rug lopen.

Ook de beeldende, bombastische en soms wat ingewikkelde schrijfstijl van Zafón is herkenbaar. Elke zin op zich is een pareltje, al is het wel van belang dat je de aandacht er bijhoudt. Zoals ik in mijn recensie van Het Middernachtspaleis al zei, is het nadeel van die gedetailleerde en uitgebreide beschrijvingen dat het verhaal soms wat lastig te lezen is. Vooral de jongere Young Adults zullen hierdoor misschien hun aandacht verliezen. Gelukkig duurt in Septemberlichten zo’n moment nooit lang en zit je voor je het weet alweer in een huiveringwekkende griezelscène. Het geduld van de lezer wordt absoluut beloond.

Niet alleen griezelig
De kracht van Zafóns verhalen is niet alleen de spanning en de huiveringwekkende gebeurtenissen, maar ook de realistische personages en hun ontwikkelingen. Uiteraard is het heerlijk om af en toe even lekker te griezelen, maar de geloofwaardigheid van Zafóns personages geeft het verhaal een extra dimensie. Dit verhaal gaat niet alleen over Cravenmoore en de speelgoedfabrikant. Het gaat ook over de kleine Dorian, die een nieuwe passie ontdekt, en over Irene en Ismaël, die gedurende het verhaal moeten vechten voor hun liefde voor elkaar. Eerst bouwt Zafón een mooie liefdesrelatie op tussen de twee, die het daarna moet zien vol te houden tijdens alle afschuwelijke dingen die het Kwaad voor ze in petto heeft. Septemberlichten is tegelijkertijd huiveringwekkend en romantisch; een prachtige combinatie, die het verhaal meerdere lagen geeft.

Septemberlichten is het derde mysterieuze en meeslepende pareltje dat Carlos Ruiz Zafón voor Young Adults heeft geschreven. Het ingewikkelde en bombastische taalgebruik maakt het lezen soms wat lastig, maar het duurt nooit lang voordat het geduld van de lezer weer wordt beloond met een flinke dosis spanning en griezeligheid. De boodschap is duidelijk: wat men het Kwaad beloofd heeft, dat komt het halen…

Septemberlichten

Carlos Ruiz Zafón | Signatuur | 1995
Originele titel: Las luces de septiembre

Na de dood van hun echtgenoot en vader, verhuizen Simone Sauvelle en haar kinderen Irene en Dorian van Parijs naar de Normandische kust. Speelgoedfabrikant Lazarus Jann heeft Simone aangenomen als hoofd in de huishouding en bibliothecaresse op zijn landgoed Cravenmoore. Irene ontmoet de zwijgzame tiener Ismaël en de twee worden verliefd. Na de plotselinge dood van hulpje in de huishouding en onverbeterlijke kletsmajoor Hannah, gaan de twee op onderzoek uit. Stukje bij beetje komen ze erachter dat de speelgoedfabrikant een duister geheim bewaart.

In Septemberlichten strijden Irene en Ismaël in het grootste avontuur van hun leven om hun liefde voor elkaar, want wat men het Kwaad beloofd heeft, dat komt het halen.

Vorig artikelLegend – Marie Lu
Volgend artikelDe Meester – Chuck Toro