Het Middernachtspaleis – Carlos Ruiz Zafón

0
11

Omslag Het Middernachtspaleis

De Spaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón staat in Nederland bekend om zijn romans De schaduw van de wind en Het spel van de engel, maar wat weinig mensen weten is dat Zafón zijn carrière eigenlijk is begonnen als jeugdschrijver. In totaal heeft Zafón vier jeugdromans geschreven, waarvan er nu twee zijn vertaald naar het Nederlands. Het Middernachtspaleis is zijn tweede Young Adult die in Nederland gepubliceerd is.

Het Middernachtspaleis
Calcutta, 1916: een man is op de vlucht met een pasgeboren tweeling. Hun ouders zijn vermoord en de baby’s lopen gevaar. Er is maar één plek waar de tweeling veilig kan zijn: in het huis van hun grootmoeder Aryami Bosé. Maar ook daar blijkt het gevaar niet geweken. Aryami besluit de twee kinderen uit elkaar te halen; het meisje houdt ze thuis, het jongetje gaat naar een weeshuis. Op die plekken zullen ze veilig zijn tot hun zestiende levensjaar.

Ben is opgegroeid in een weeshuis. Samen met zijn vrienden heeft hij het Chowbar Genootschap opgericht, met als hoofdkwartier het Middernachtspaleis, een oud en vervallen landhuis in Calcutta. Ben en zijn vrienden zijn net zestien geworden, wat betekent dat ze het weeshuis moeten verlaten en de maatschappij in moeten trekken. Ze weten allemaal dat dit het einde zal betekenen van het Chowbar Genootschap. Vlak voordat ze vertrekken, verschijnt er echter een oude vrouw met een meisje bij het weeshuis. Ben is meteen geïntrigeerd door het mysterieuze meisje, genaamd Sheere. De twee leren elkaar beter kennen en ontdekken dat ze veel met elkaar gemeen hebben. Wat ze nog niet weten is dat ze een gemeenschappelijke vijand uit het verleden hebben, die steeds dichterbij komt. Sheere sluit zich aan bij het Chowbar Genootschap en samen gaan de vrienden voor de laatste keer op pad, op zoek naar de schaduw die Ben en Sheere achtervolgt. Een gevaarlijke tocht die hun diep de onderwereld van Calcutta in trekt.

Meeslepend en mysterieus
Zoals in zijn YA-debuut De Nevelprins al is gebleken, is Zafón erg goed in het neerzetten van mysterieuze en griezelige omgevingen. Een vervallen treinstation dat lang geleden is afgebrand, speelt een belangrijke rol in Het Middernachtspaleis. Daar gebeuren allerlei vreemde dingen, waardoor de rillingen je soms over de rug lopen. Het hele verhaal is gehuld in een duistere, onheilspellende sfeer. Door de uitgebreide beschrijvingen en vele details komen de mysterieuze omgevingen die Zafón creëert voor je ogen tot leven. Het lijkt alsof je er zelf rond loopt en alsof je zelf alles meemaakt, wat dit boek ontzettend meeslepend maakt.

Soms ingewikkeld
Een nadeel van die gedetailleerde en uitgebreide beschrijvingen is dat het verhaal soms wat lastig te lezen is. Het is van belang om de aandacht erbij te houden, omdat je anders belangrijke aanwijzingen mist, maar door de paginalange beschrijvingen wordt de vaart wat uit het verhaal gehaald. De jongere Young Adults zullen hierdoor, en door het bombastische en soms wat lastige taalgebruik, misschien hun aandacht verliezen. Het geduld van de lezer wordt echter wel beloond door een flinke dosis spanning en griezeligheid en een verhaal dat tot in de puntjes klopt. Overal is goed over nagedacht en voor alles is een verklaring.

Authentieke personages
De karakters die Zafón creëert, komen stuk voor stuk tot leven. Hij heeft niet alleen veel aandacht besteed aan zijn hoofdpersonages, Ben en Sheere, maar aan alle karakters in het boek. In Het Middernachtspaleis komen nauwelijks platte personages of typetjes voor. Een voorbeeld is de vriendengroep van Ben: het Chowbar Genootschap. Deze groep bestaat uit zeven jongens en meiden, die samen zijn opgegroeid en goede vrienden zijn geworden. Ze staan voor elkaar klaar en lossen elkaars problemen op, maar ze lijken totaal niet op elkaar. Elk karakter heeft zijn eigen kenmerken en maakt zijn eigen ontwikkelingen door, waardoor de tieners een voor een authentiek zijn en een eigen verhaal hebben.

Door de gedetailleerde beschrijvingen en het soms wat lastige taalgebruik is Het Middernachtspaleis soms redelijk gecompliceerd. Dit verhaal zal daarom voornamelijk in de smaak vallen bij volwassenen en de wat oudere Young Adults. Het meeslepende en griezelige verhaal maakt echter zeker benieuwd naar de vertaling van Zafóns derde Young Adult, Septemberlichten, die in mei 2012 uit zal komen.

Het Middernachtspaleis

Carlos Ruiz Zafón | Signatuur | 2007
Originele titel: El Palacio de la Medianoche

Calcutta 1932: Ben en zijn vrienden van het geheime Chowbar Genootschap zijn net zestien geworden. Het is tijd om het weeshuis, waarin ze zijn opgegroeid, te verlaten. Bij het afscheidsfeest verschijnt plotseling een oude vrouw met een jong meisje, Sheere, waar Ben meteen door gefascineerd is. Wie is zij? Als Ben en Sheere ontdekken wat hen met elkaar verbindt, worden ze al omringd door gevaar, een gevaar dat hen diep de onderwereld van Calcutta intrekt. Een schaduw uit het verleden staat hen naar het leven en die schaduw is al veel dichterbij dan ze vermoeden…