De Meester – Chuck Toro

0
14

Omslag De Meester

Er landt een Boeing 777 op JFK Airport, New York. Al kort na de landing gaan alle lichten binnen de Boeing uit en raakt alle radiocontact verloren. De hulpdiensten zijn snel ter plaatse, maar ze krijgen de nooddeur niet open. Omdat de cabine van het vliegtuig luchtdicht is wordt er gevreesd voor de levens van de passagiers. Er wordt meteen een oproep gedaan aan de mensen van onderhoud om de romp open te branden. Maar net voordat ze de brandfakkel tegen de romp drukken verschijnt er opeens een donkere streep op de romp; de nooddeur staat op een kier.

Wanneer de hulptroepen het vliegtuig betreden zijn alle passagiers dood. Omdat ze geen idee hebben wat er gebeurd is  roept men de hulp in van het CDC, het Amerikaanse nationale Centrum voor ziektebestrijding en preventie. Ephraïm (Eph) Goodweather is de leider van CDC’s Rapid Response Team en snelt met zijn team, bestaande uit onder andere zijn geliefde Nora Martinez, naar het vliegveld en krijgt daar de taak om uit te vinden wat er met de passagiers is gebeurd. Tijdens dit onderzoek blijken er nog vier passagiers in leven te zijn en bij alle andere vinden ze kleine sneetjes in de nek. Ook ontdekken ze een grote houten kist in het laadruim.

In de binnenstad van New York woont de oude pandjesbaas Abraham Setrakian. Abraham is een Holocaust overlever en is na de Tweede Wereldoorlog naar Amerika gevlucht. Wanneer hij beelden van het gestrande vliegtuig op de televisie ziet is hij er meteen zeker van wat daar is voorgevallen. Het is nu aan hem om Eph en zijn team hiervan te overtuigen.

Filmisch geschreven
Guillermo del Toro is een bekende filmregisseur en heeft films gemaakt als Blade II, Hellboy I en II enPan’s Labyrinth. Mensen die bekend zijn met zijn werk weten dat del Toro zeer fantasievolle en spannende verhalen op film weet vast te leggen. De Meester is zijn eerste boek en hiervoor is hij de samenwerking aangegaan met Chuck Hogan, een auteur die de prestigieuze Hammet Prize heeft gewonnen voor zijn boek Prince of Thieves.

Dat del Toro eigenlijk een filmregisseur is blijkt duidelijk uit het boek. Qua opbouw doet het erg aan een film denken. Ook komen zijn versies van een aantal gruwelijke wezens in de boeken qua uiterlijk overeen met een aantal van zijn filmcreaturen. Hij weet in hierdoor in het verhaal een aantal zeer originele elementen toe te voegen aan klassieke monsters. Dit is een erg leuk idee, maar helaas vervalt het boek halverwege toch in een aaneenschakeling van standaard ‘scenes’. De spanningsopbouw is wel goed, maar eindigt vaak in typische horrorclichés.

Wisselende perspectieven
Gedurende het verhaal wisselen we steeds van personage. Zo volgen we Eph Goodweather, die het moeilijk heeft om tijd met zijn zoon door te brengen, omdat zijn werk er steeds weer tussendoor komt. Ook de liefdesrelatie met zijn werk partner Nora wordt ruim behandeld. Een ander perspectief is die van de oude Abraham Setrakian. Hij weet wat de vreemde gebeurtenissen te betekenen hebben, omdat ze hem terug doen denken aan een ervaring die hij gehad heeft in een concentratiekamp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij zoekt wanhopig contact met Eph om hem van zijn theorieën te overtuigen. Daarnaast volgen we ook Vasily Fet, een ongediertebestrijder die hoogstpersoonlijk ontdekt wat de oorzaak is van de vele mysterieuze gebeurtenissen. Verder volgen we nog de overlevenden van de vliegtuigramp en krijgen een verhelderend inzicht in de veranderingen die ze doormaken. Vooral laatstgenoemde stukken zijn erg origineel en vermakelijk om te lezen. De meeste personages komen goed uit de verf, maar zijn wat stereotypisch en niet al te origineel. Fet is een typische brede Rus die nergens bang voor is en Abraham de oude man die alles schijnt te weten. Een van de overlevenden is een Rockster en gedraagt zich ook net zo onnadenkend en arrogant. Allemaal personages zoals we die al vaak genoeg in films en boeken gezien hebben.

De Meester is een bij vlagen spannend boek dat welbekende horrorelementen in een iets ander daglicht weet te zetten. De eerste helft is zeer vermakelijk om te lezen, maar halverwege het boek krijgen we het ene horrorcliché na de andere voorgeschoteld. Het open einde maakt zeer nieuwsgierig naar het vervolg De Meester: De Val.

De Meester 1

Chuck Toro | De Vliegende Hollander | 2009
Originele titel: The Strain 1

Na de landing op JFK Airport valt de elektriciteit van een Boeing 777 weg en wordt al het radiocontact verbroken. Aan boord is het donker en dodelijk stil. Hulpdiensten verzamelen zich. In de spierwit uitgelichte romp verschijnt een zwarte streep. Een deur opent zich traag…