De Nevelprins – Carlos Ruiz Zafón

0
41

Omslag De Nevelprins

De Spaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón staat in Nederland bekend om zijn romans De schaduw van de wind en Het spel van de engel, maar wat weinig mensen weten is dat Zafón zijn carrière eigenlijk is begonnen als jeugdschrijver. In totaal heeft Zafón vier jeugdromans geschreven, waarvan De Nevelprins zijn debuut was. De Nevelprins kwam in Spanje uit in 1993 en behaalde de Spaanse Edebé-literatuurprijs voor jeugdfictie. Het heeft een tijdje geduurd, maar nu mag Nederland ook eindelijk beginnen aan het debuut van Zafón.

De Nevelprins vertelt het verhaal van de dertienjarige Max Carver, die in 1943 met zijn familie naar een oud huis aan de kust verhuist. Het huis behoorde toe aan een beroemde chirurg en blijkt vol te zitten met raadsels uit het verleden. Max en zijn zus Alicia gaan op onderzoek uit en ontmoeten de zeventienjarige Roland en zijn grootvader, de vuurtorenwachter. Alicia valt al snel voor Rolands charmes, maar Max heeft het gevoel dat er iets niet klopt. Hij besluit met de vuurtorenwachter te praten en ontdekt het verhaal van de mysterieuze Nevelprins, een huiveringwekkend verhaal dat nog lang niet afgelopen is en waar Roland een gruwelijke rol in speelt.

De Nevelprins volgt Max, Alicia en Roland op hun weg naar volwassenheid en is oorspronkelijk geschreven voor jongeren en Young Adults, maar dat neemt niet weg dat dit boek zeker ook interessant is voor volwassenen. De Nevelprins is onvoorspelbaar en origineel en bevat een perfecte balans tussen de problemen van de drie jongeren en het mysterieuze verhaal van de Nevelprins. Vanaf het begin van het boek weet Zafón een onheilspellende sfeer te creëren, die op de achtergrond blijft sudderen en tot een climax komt op het eind.

Het sierlijke en bombastische taalgebruik dat Zafóns romans siert, komt ook in De Nevelprins terug. De symboliek in het verhaal is misschien te moeilijk voor de jongere doelgroep, maar dit staat het verhaal niet in de weg en is voor volwassenen juist een leuk extraatje. De spanning die Zafón creëert zal zowel het jongere als het oudere publiek vastgrijpen en pas loslaten als de laatste bladzijde is omgeslagen.

De Nevelprins is een origineel verhaal met een mooie balans tussen fantasy, spanning en liefde, dat zowel jongeren als volwassenen zal intrigeren.

De Nevelprins

Carlos Ruiz Zafón | Signatuur | 1993
Originele titel: El pri­ncipe de la niebla

1943: de vader van Max Carver – horlogemaker, uitvinder en eeuwig optimistische dromer – besluit met zijn gezin naar een dorp aan de kust te verhuizen, naar een oud huis aan het strand dat ooit toebehoorde aan een beroemde chirurg, dokter Fleischmann. Maar het huis bevat vele eigen geheimen en verhalen en erachter ligt een naargeestige, ommuurde tuin met een poort waarboven een zespuntige ster troont. Als Max een kijkje gaat nemen in die tuin, krijgt hij de schrik van zijn leven.

Terwijl het gezin Carver zich installeert en probeert te wennen, sluiten Max en zijn zus Alicia al snel vriendschap met Roland. Door hem ontmoeten ze zijn grootvader, de vuurtorenwachter. Hij was 25 jaar geleden de enige overlevende van een schipbreuk met de Orpheus, een wrak dat daar voor de kust ligt.

Bij een duik naar het schip ziet Max iets dat hem onaangenaam treft: aan de mast golft een halfvergane vlag met een afbeelding van dezelfde zespuntige ster die hij aantrof op de tuinpoort.
Wanneer de drie vrienden Rolands grootvader onder druk zetten om meer te weten te komen, begint het huiveringwekkende verhaal van de Nevelprins zich in al zijn gruwelijkheid te openbaren …

Vorig artikelHet Bloedrode Spoor – Moira Young