Reckless 2: Levende Schaduwen – Cornelia Funke

0
34

Omslag Reckless 2: Levende Schaduwen

In Reckless 1 moest  Jacob alles op alles zetten om  om zijn jongere broertje Will te redden nadat deze door een vloek was veranderd in een goyl. De uiteindelijke oplossing heeft Jacob nu echter zelf in groot gevaar gebracht. Het verbreken van de vloek is namelijk niet zonder gevolgen gebleken. Het uitspreken van de naam van de maakster, de Zwarte Fee, heeft Will gered, maar nu heeft een zwarte mot van de Fee zich op de borst van Jacob genesteld. De Zwarte Fee claimt met behulp van haar mot haar naam letter voor letter terug. En met de laatste letter zal de mot Jacob verlaten en hem voor dood achterlaten.

Jacob heeft het leven van zijn broertje kunnen redden, maar zal het hem in dit deel lukken om zijn eigen leven te redden? Samen met Vos begint hij aan een koortsachtige zoektocht, ergens in de spiegelwereld moet er namelijk een magische kruisboog zijn waarmee hij de vloek zou kunnen opheffen. En alsof dat nog niet alles is gaat ook de goyl Nerron op zoek naar de kruisboog, om te bewijzen dat hij de beste schatzoeker is. Zal Jacob de kruisboog eerder vinden dan de goyl?

Zeer spannend verhaal
Dit deel is zowaar nog spannender dan het eerste deel. Jacob gaat op zoek naar van alles en nog wat om die mot van zijn borst af te krijgen, maar niets lukt. Na veel wikken en wegen besluit Jacob om op zoek te gaan naar de kruisboog. Op dat moment lees je ook een fragment van de goyl Nerron waardoor je erachter komt dat ook hij op zoek naar de kruisboog is. Het kat en muis spel tussen Jacob, Vos en Nerron begint en net als je hart opfladdert van hoop dooft dat bijna gelijk alweer. De hoofdstukken die telkens wisselen qua gezichtspunt van Jacob en Nerron zorgen ervoor dat je precies weet wat er bij allebei gebeurd, maar de ander weet natuurlijk van niets. Al deze elementen zorgen ervoor dat je letterlijk op het puntje van je stoel zit en het liefst het boek in één ruk wilt uitlezen.

Illustraties
Net zoals het vorige deel heeft ook dit deel weer verschillende plaatjes boven ieder begin van een hoofdstuk. Maar dit keer is er ook een kaart inbegrepen die de Spiegelwereld nauwkeurig afbeeld. Zo kun je precies bijhouden waar Jacob, Vos en Nerron zich bevinden. Omdat het de spiegelwereld is van de echte wereld, lijkt de kaart gewoon op West-Europa, maar dan met andere namen en andere grenzen.

Schrijftaal
De schrijfster schrijft erg beeldend, waardoor je als het ware het verhaal in getrokken wordt. Hierdoor is het een fantastisch boek voor als je je even helemaal van de wereld wilt afsluiten en in een andere geloofwaardige wereld terecht wilt komen. En het is zeker niet alleen voor kinderen! Ook voor jongeren is het een heerlijk boek voor als je eens wat luchtigers wilt lezen, want teleurgesteld wordt je zeker niet in dit boek.

Levende schaduwen is het zinderende vervolg op deel één. De Spiegelwereld komt weer tot leven door de fantastische schrijfkunsten van de schrijfster en de verwachtingen die je had aan het einde van deel één worden zeker waargemaakt. Het is een leuk en heel spannend boek over Jacob Reckless en zijn trouwe bondgenoot Vos die op een spannende zoektocht moeten gaan om Jacob’s leven te redden. Een verhaal dat je letterlijk meesleept in een andere wereld vol met uitgediepte personages en raadselachtige schepselen.

Reckless 2: Levende Schaduwen

Cornelia Funke | Querido | 2012
Originele titel: Reckless 2: Lebendige Schatten

Jacob Reckless heeft het leven van zijn broer Will in de Spiegelwereld kunnen redden, maar betaalde hiervoor een hoge prijs. De mot die op zijn borst is neergestreken zal hem zes maal bijten voordat ze terugvliegt naar de Zwarte Fee en hem dood achterlaat.
De tijd dringt, maar ergens in de wereld achter de spiegel moet er een magische kruisboog zijn waarmee hij de vloek van de Zwarte Fee kan opheffen. Met Vos aan zijn zijde begint Jacob aan een koortsachtige zoektocht. Hij blijkt echter niet de enige te zijn: de goyl Nerron is ook op zoek naar de kruisboog, om te bewijzen dat hij de beste schatzoeker van de wereld achter de spiegel is. Maar voor Jacob gaat het om leven en dood…