Mortal Engines 3: Infernal Devices – Philip Reeve

0
131

Zestien jaar geleden kwamen de inwoners van Anchorage aan in Wijnland op het Dode Continent. Sindsdien leiden ze daar een rustig en vredig leven. Ook de dochter van Tom en Hester, Wren, heeft haar hele leven doorgebracht op dit vredige stukje land, maar de nu vijftienjarige vindt vooral dat haar ouders een ongelooflijk saai leven hebben opgebouwd en ze droomt van meer. Wanneer ze dan ook de kans krijgt om weg te gaan, hoeft ze niet lang na te denken, zelfs als ze daarvoor het Blikken Boek moet stelen uit de bibliotheek van Anchorage-in-Wijnland. Maar dat heeft grotere gevolgen dan ze zich kon voorstellen…

Zin in avontuur

In Infernal Devices leren we de dochter van Tom en Hester kennen. Wren is een typische tiener die zich afzet tegen haar ouders en een gewoon leven maar niets vindt. Ze wil iets meemaken en niet zomaar vastzitten in een verlaten uithoek op de wereld en normale dingen doen, zoals lesgeven en trouwen. Maar door haar rustige leventje heeft ze natuurlijk weinig kennis van de wereld en kan ze gevaar niet goed inschatten. Ze lijkt daarin eigenlijk een beetje op een jeugdige Tom in deel één van de serie, maar hij had Hester om hem op sleeptouw te nemen.

Met oude bekenden en vlotte hoofdstukken houdt Reeve de spanning erin en geeft zo de lezer zin om verder te lezen.

Haar zin in avontuur zorgt er dan ook voor dat ze in de problemen komt, maar ze is wel behoorlijk vindingrijk. Ze leert gaandeweg om haar eigen boontjes te doppen en het beste uit de situatie te halen. Philip Reeve geeft haar dus echt de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en dat merk je gedurende het hele verhaal. Tom en Hester zijn ook niet meer helemaal dezelfde personen; zo ontdekken ze gedurende het verhaal dat ze allebei hun tijd in Anchorage-in-Wijnland anders beleefd hebben en dat dit hun onderlinge relatie beïnvloedt.

Oude bekenden

Philip Reeve bouwt spanning op in het verhaal door oude bekenden op te laten draven die opnieuw een grote impact hebben op onze hoofdpersonages. Zo is er een belangrijke rol weggelegd voor onze geniepige Nimrod Pennyroyal en Sluiper Fang. Wren kent deze mensen enkel uit verhalen die ze gehoord heeft van haar ouders of van andere inwoners van Anchorage, maar in de loop der jaren hebben zij zich natuurlijk ook ontwikkeld of, in het geval van Pennyroyal, zich gehuld in leugens om er beter van te worden. Wren leert zo steeds meer over de wereld en het feit dat haar rustige leventje lang niet zo slecht was als ze aanvankelijk dacht.

Verder staat ook het Blikken Boek centraal. Alles draait hierom, al weet Reeve het wel zo te draaien dat je als lezer net zo weinig weet over de inhoud van het boek als Wren en de rest. De hoofdstukken wisselen regelmatig van perspectief, waardoor je de verschillende motieven rondom het boek wel te weten komt, maar de inhoud blijft vaag. De hoofdstukken zijn ook nooit erg lang, waardoor het verhaal goed vordert en je aangetrokken wordt om verder te lezen. De verhaallijn is behoorlijk rechtlijnig, maar er is genoeg om de spanning erin te houden en er is ook best wat actie om de aandacht vast te houden. Het is wel duidelijk dat de inhoud van het Blikken Boek een zeer belangrijke rol zal spelen in het verdere verloop van de serie.

Met Infernal Devices duikt Philip Reeve weer in de wereld van Mortal Engines. Wren, de dochter van Tom en Hester, is een eigenwijze tiener op zoek naar avontuur, maar ze krijgt meer avontuur voorgeschoteld dan ze ooit had durven dromen en niet alles is zo rooskleurig als ze zich had voorgesteld. Met oude bekenden en vlotte hoofdstukken houdt Reeve de spanning erin en geeft zo de lezer zin om verder te lezen.

Infernal Devices Boek omslag Infernal Devices
Mortal Engines
Philip Reeve