Mortal Engines 2: Predator’s Gold – Philip Reeve

0
144

Twee jaar na de gebeurtenissen die leidden tot de ondergang van de tractiestad Londen, zijn Tom en Hester nog steeds samen en proberen ze met hun luchtschip een leven op te bouwen. Maar dan liggen ze plots onder vuur en tijdens hun vlucht komen ze in de ijsstad Anchorage terecht. Op het eerste gezicht lijkt deze stad een veilige haven, maar de stad is bijna verwoest door een plaag en ze wordt ook door dieven – of misschien wel geesten – achtervolgd. Anchorage moet een drastisch besluit nemen om te kunnen overleven en dus trekt de stad richting het Dode Continent. Al loert het gevaar achter elke hoek…

Meer diepgang
In Predator’s Gold is de ramp in Londen al twee jaar geleden en Tom en Hester merken dat prooi schaars wordt. Roofsteden zijn naarstig op zoek naar prooi en ze zijn zelfs bereid om roofgoud te betalen en zo mensen over te halen om steden te verlinken. De sfeer in het boek is dus nog iets grimmiger, vooral omdat Reeve de duistere kant van de mensen extra in de verf weet te zetten door niet alleen het stadsdarwinisme, maar ook de meedogenloosheid van de mens te gebruiken om te overleven.

Zo nemen Tom en Hester in het begin van het boek een passagier mee, ene professor Pennyroyal. Als zelfverklaarde geschiedkundige en ontdekkingsreiziger heeft hij al verschillende boeken geschreven. Hoewel Tom het in eerste instantie fijn vindt om met hem te praten over geschiedenis, wordt al snel duidelijk dat de goedlachse professor misschien toch niet zo goedhartig is als hij beweert. Reeve bouwt dit rustig op, zodat je verschillende aspecten te zien krijgt van dit personage en zijn beweegredenen.

Zaken zoals ergernis, verdriet en twijfel krijgen veel meer een plaats in het verloop van het verhaal en daardoor worden Tom en Hester steeds meer individuen.

Niet alleen hun nieuwe passagier is meer uitgewerkt, ook spendeert Reeve meer tijd aan Tom en Hester zelf als personages. Tom leeft op in de tijd die ze in Anchorage doorbrengen. Je leest ook wat vaker iets over zijn gevoelens bij een bepaalde situatie. Zaken zoals ergernis, verdriet en twijfel krijgen veel meer een plaats in het verloop van het verhaal en daardoor worden Tom en Hester steeds meer individuen. Ze gaan ieder anders om met bepaalde situaties. Zo nemen ze ook wel eens impulsieve beslissingen. Het enige wat nog wat beter kan, is iets wat Reeve ook in deel één, Mortal Engines, deed. Reeve kan in enkele zinnen of binnen een paar alinea’s van het perspectief van één personage naar dat van een ander omschakelen. Dat staat een diepere band met alle personages misschien een beetje in de weg, maar het wordt hier in Predator’s Gold wel gecompenseerd door de groei van de personages.

Nieuw spanningsveld
We hadden het al over impulsieve beslissingen die de personages soms nemen en die beslissingen leiden in deel twee tot verschillende gebeurtenissen. Dat creëert een aangename spanning die je doet verder lezen. In Mortal Engines moesten Tom en Hester vooral proberen om Londen tegen te houden, zodat ze Medusa niet op de Anti-Tractieliga zouden loslaten. Nu dat gevaar geweken is, moet Reeve de spanning dus ergens anders uit halen. Tom en Hester belanden op Anchorage en ook al moeten ze daar wel wat wennen aan de omstandigheden, ze hoeven dus niet te ontkomen aan de ene situatie na de andere. En toch weet Reeve een aantal zaken te bedenken die ervoor zorgen dat er spanning is. Vooral de interpersoonlijke moeilijkheden haalt hij aan om je als lezer bij het verhaal te houden. In het derde deel van het boek komt er wel wat meer vaart in het verhaal op vlak van verschillende gevaarlijke situaties, dus dan vliegen die laatste hoofdstukken wel vooruit.

In Predator’s Gold groeien Tom en Hester meer als personage en leren ze wat een relatie zoal inhoudt. Philip Reeve gebruikt onder meer hun ontwikkeling en moeilijkheden om spanning te creëren. Ook de andere personages hebben meer diepgang, al wisselt Reeve vrij gemakkelijk van perspectief en dat maakt het iets moeilijker om een goede band op te bouwen met de personages. Gelukkig wordt dit wel wat gecompenseerd door de vlotte leesbaarheid en opbouwende spanning.

Predator's Gold Boek omslag Predator's Gold
Mortal Engines
Philip Reeve