Mortal Engines 4: A Darkling Plain – Philip Reeve

0
88

Niemand waagt zich nog in de buurt van het oude, radioactieve wrak van Londen, maar Tom en Wren ontdekken dat Londen een geheim herbergt dat de wereld kan veranderen en de oorlog eindelijk kan beëindigen. Maar de tijd dringt als ze zich uiteindelijk in de onderbuik van Londen wagen…

Ondertussen zwerft Hester in haar eentje door het land. Daar komt ze oog in oog te staan met een vijand die het ultieme wapen heeft en er niet voor terugdeinst om de mensheid te vernietigen.

Eerdere delen:
Mortal Engines 1
Mortal Engines 2: Predator’s Gold
Mortal Engines 3: Infernal Devices

Een nieuw evenwicht zoeken

Na de ontwikkelingen en onthullingen aan het einde van Infernal Devices is iedereen verspreid over de wereld en proberen ze een leven op te bouwen. Wren en haar vader Tom zijn luchthandelaren met hun luchtschip de Jenny Haniver en Wren kan eindelijk de wereld ontdekken zoals ze altijd al gewild had toen ze nog in Anchorage-in-Wijnland woonde. Bij haar is vooral haar jeugdige enthousiasme merkbaar: alles is spannend en leuk. Tom daarentegen worstelt met zijn gezondheid en ook met de onthullingen rond Hester en haar daden die na zoveel jaren aan het licht zijn gekomen.

Theo woont weer thuis bij zijn ouders, maar ook hij voelt zich anders en je merkt dat hij zich een beetje eenzaam voelt en dus zonder veel nadenken opnieuw wil deelnemen aan het goede doel. Hij mist de avonturen en Philip Reeve brengt spanning in het verhaal door onder meer wrok en zin voor wraak bij oude bekenden uit Infernal Devices aan te halen en nieuwe personages met hun eigen verborgen agenda te introduceren. De aanslag op het leven van Lady Naga, de vrouw van generaal Naga van de Groene Storm, zet alles in beweging en zo komen onze personages allemaal in actie, ook al weten ze dat nog niet. Het is de katalysator die Reeve gebruikt om het verhaal vaart te geven en die alles (soms onrechtstreeks) met elkaar verbindt.

De cirkel is rond

De korte inhoud geeft al aan dat Londen een belangrijke rol krijgt toebedeeld in dit vierde en laatste deel in de serie en dat merk je ook in heel het boek. Eigenlijk keert Reeve op deze manier terug naar het begin en maakt hij de cirkel rond. Alles is begonnen met Londen en Medusa en ook nu weer draait een groot deel van de toekomst van de wereld rond de ontwikkelingen in Londen.

De Groene Storm wilde de wereld weer groen maken, maar is daar tot nu toe niet in geslaagd. Dat leidt tot enkele dramatische en ingrijpende beslissingen van enkele (hooggeplaatste) leden van de anti-tractionisten. Die tegenstrijdige belangen zetten de spanningen op scherp en maken het voor de lezer ook wat spannender en dus leest het verhaal lekker weg. Er zit wel iets van persoonlijke ontwikkeling in het verhaal, maar nu ook weer niet zo veel, al stoort dat niet. Alle boeken in de serie lezen vlot en dat is nu dus ook niet anders. Zelfs het iets dikkere volume tegenover de vorige delen werkt dit niet tegen, maar laat het juist toe om de verschillende perspectieven en belangen genoeg toe te lichten. Het einde heeft ook wel iets ontroerends over zich en geeft een goed gevoel.

Met A Darkling Plain maakt Philip Reeve de cirkel rond en komen alle personages terug op het punt waar het allemaal begon. Met de toekomst van de wereld op het spel stijgt de spanning en leest ook dit vierde deel van Mortal Engines lekker vlot weg. Alles heeft een prijs, maar het einde van de serie heeft iets ontroerends over zich dat het geheel mooi afsluit.

Mortal Engines 4: A Darkling Plain Boek omslag Mortal Engines 4: A Darkling Plain
Mortal Engines 4
Philip Reeve