Mortal Engines 1 – Philip Reeve

0
184

De hele beschaving van de aarde is volledig verwoest na de Oorlog van Zestig Minuten. Om te overleven transformeerde de mensheid hun steden en dorpen tot tractiesteden met enorme rupsbanden, waarmee ze over het Jachtgebied trekken en elkaar aanvallen om te kunnen overleven. Tom Natsworthy woont al zijn hele leven op Londen, één van de grootste tractiesteden, en hij aanbidt de stad en vooral de grote historicus Valentine. Wanneer hij toevallig een moordaanslag op Valentine weet te voorkomen, is hij een ongewenste getuige en wordt hij de stad heimelijk uitgegooid. Na zijn landing leert hij Hester kennen, degene die de moordaanslag pleegde, en samen proberen ze de stad in te halen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als ze merken dat er iemand is die niet wil dat ze de stad levend bereiken.

Stadsdarwinisme
In Mortal Engines heeft Philip Reeve een verwoeste aarde gecreëerd met rondzwervende steden die een nieuwe invulling geven aan het concept survival of the fittest, of de wet van de sterkste. Het originele darwinisme geldt in de natuur, hier in de stad. Reeve noemt dit dan ook toepasselijk stadsdarwinisme. Doordat de steden allemaal erg geïsoleerd leven (behalve wanneer ze elkaar proberen te verslinden), hebben ze ieder hun eigen soort samenleving. Dus de verschillende dorpen en steden die je tegenkomt, hebben gelijkenissen, maar ook verschillen. Dat geeft het dystopische aspect wat meer realiteitszin.

Mortal Engines is een filmisch geschreven verhaal waarin vriendschap bepaalt of je het overleeft of niet.

Het geheel is ook erg filmisch geschreven dus het valt te begrijpen waarom een verfilming van het boek mogelijk is. De rondtrekkende steden en de verschillende soorten luchtschepen slepen je door het verhaal. Doordat Tom en Hester in de achtervolging zijn, moeten ze risico’s nemen en dus komen ze ook in allerlei gevaarlijke situaties terecht. Ze moeten mensen (en elkaar) vertrouwen, maar dat heeft niet altijd het gewenste effect. Daar haalt Reeve onder meer de spanning uit.

Vriendschap
Mortal Engines draait niet alleen om machines, maar ook vooral om menselijke relaties. Tijdens hun achtervolging wordt Tom verplicht om andere manieren van leven te leren kennen en zijn stadsdarwinisme onder de loep te nemen. Zo kende hij de anti-tractionistische Liga wel, maar nu leert hij de mensen erachter kennen, net als waarvoor zij staan en willen vechten. Hij zag ze als vijand, maar die is nu niet meer gezichtsloos. Ook Hester wordt langzaam een vriendin door de vele zaken die ze meemaken. Die evolutie tussen hen is traag, maar daardoor blijft het geloofwaardig.

In het boek volgen we daarnaast niet enkel de tocht van Tom en Hester. Op Londen leren we Katherine kennen. Zij is de dochter van Valentine en woont op de hogere niveaus van de stad. Katherine was erbij op de dag van de moordaanslag en in de nasleep leert ze ook om buiten haar comfortzone te treden en vragen te stellen. Zowel over de algemene aanpak van de burgemeester als over haar vader. Zij gaat op zoek naar antwoorden en leert hierdoor nieuwe mensen kennen en vertrouwen.

De grootste dreiging in het boek is dan ook ontstaan doordat mensen anders omgingen met vriendschap en vertrouwen dat verkeerdelijk werd geschonken. Vriendschap en samenwerking zijn de oorzaak en oplossing voor het gevaar. Reeve schenkt wel wat aandacht aan die veranderende relaties, maar soms blijven de personages zelf iets oppervlakkeriger doordat ze behoorlijk wat meemaken. De persoonlijke groei van de personages kan nog wat dieper, zodat je nog meer met hen kan meeleven. Dit kan in de vervolgdelen natuurlijk nog aan bod komen. In combinatie met de erg beeldende situaties is dat iets om naar uit te kijken.

Mortal Engines is een filmisch geschreven verhaal waarin vriendschap bepaalt of je het overleeft of niet, terwijl de tractiesteden en –dorpen om je heen denderen en luchtschepen rondvliegen. Tom en Hester belanden van de ene situatie in de andere en hun achtervolging van Londen weet de aandacht van de lezer goed vast te houden. Hoewel de persoonlijke ontwikkeling van de personages beter zou kunnen, blijft het verhaal wel boeien. Ik ben benieuwd of het vervolg dat ook weet te bereiken.

Mortal Engines Boek omslag Mortal Engines
Mortal Engines
Philip Reeve