BoekenBoekrecensiesMagie, spanning en actie in De Krakentand van Anthony Ryan

Magie, spanning en actie in De Krakentand van Anthony Ryan

-

De Krakentand is deel 2 in De Zeven Zwaarden-serie van Anthony Ryan, een reeks korte novelles waarin we Pelgrim volgen op zijn weg naar verlossing en het bemachtigen van de magische Zeven zwaarden. In het vorige deel lazen we hoe Pelgrim samen met 6 anderen de Vervloeking in trokken om de Krankzinnige God te vinden.

Nu vervolgen we zijn queeste. Pelgrim, wiens echte naam Guyime – de gevallen koning zonder land, ofwel de Verwoester – is, reist samen met de beestenbezweerder Zoeker af naar de stad Carthula. Deze stad vol huurmoordenaars, eeuwenoude magie en samenzweringen lijkt het zwaard De Krakentand te herbergen. Geholpen door een machtige tovenares en een geleerde slaaf trekken ze de onderwereld van de stad in. Wat volgt is de ultieme beproeving.

Het verhaal

Het verhaal opent met Guyime en Zoeker die naar Salish reizen. Daar wilt Guyime iemand genaamd ‘De Cartograaf’ opzoeken die hun verder kan helpen met hun zoektocht. Guyime zoekt de Zeven Zwaarden en Zoeker is op zoek naar haar dochter. Deze is namelijk als slaaf verkocht. Eenmaal bij De Cartograaf aangekomen merkt Guyime op dat het dezelfde vrouw is als de vorige keer die hij hier aantrof, maar wel minder oud. Wat de Cartograaf precies is weten we niet, maar magisch is ze wel. Ze tekent een kaart die de doelen van Zoeker en Guyime  met elkaar lijkt te verbinden. Ze moeten naar de onherbergzame handelsstad Carthula aan de Tweede Zee reizen. Daar zullen ze beide vinden.

De reis naar Carthula gaat voorspoedig en al snel bevinden ze zich op het ongastvrije eiland. Als er dan een snelle confrontatie is met een Druïde en diens huurmoordenaars worden zowel Zoeker als Guyime gered door een tovenares van het huis Azrallo, één van de rijkste huizen. Het hoofd van het huis, Vatori Azrallo, stelt hen voor aan zijn dochter, de reddende tovenares Calandra en aan zijn geleerde slaaf Lexius. Een oeroude legende zegt dat het Krakenhart van het Krakenskelet waarop Carthula is gebouwd het zwaard De Krakentand herbergt, diep onder de stad. Maar wel afgeschermd door oeroude magie. Vatori stelt voor dat hij Lexius en Calandra mee laat gaan op de reis van Zoeker en Guyime, ze mogen het zwaard houden maar in ruil voor de hulp neemt Guyime het Krakenhart mee. Want wie deze bezit heerst over de stad.

En dus reizen deze vier mensen de diepste dalen van de stad in. Gevolgd door de Druïde en zijn huurmoordenaars ontstaat er een race tegen de klok om als eerste bij het Krakenhart aan te komen. En wat er op hen wacht zal voor altijd één van Guyimes ergste nachtmerries blijken.

Meer wereldbouw

Waar ik zo’n fan van ben bij epische fantasy is de ontzettend uitgewerkte wereldbouw. Hierdoor tellen deze boeken meestal een flink aantal pagina’s. in de novelles van De Zeven Zwaarden is de wereldbouw beperkt maar desondanks niet weg. Anthony Ryan bouwt een gigantische stad vol intrige en geheimen. En zo ligt hij weer een stukje van de sluier die deze wereld omvat. Op meesterlijke wijze weet hij steeds een stukje achtergrond toe te voegen aan Guyime, Zoeker en de plekken die zij bezoeken. Zo wordt de wereld van De Zeven Zwaarden steeds groter. En vooral ook interessanter. Want Guyime’s verleden wordt een beetje opgediept  en dit vraagt om en smaakt naar meer. Guyime is een interessante kerel en hoe hij interactie heeft met de wereld en personages om hem heen bevat een verhaal. Een verhaal waarvan ik hoop dat Ryan het ons uiteindelijk geeft.

Carthula zelf, een stad gebouwd op de beenderen van een kolos van een Kraken, mijn hemel wat een ontzettend gaaf idee en prachtig uitgewerkt. De stad voelt levendig, vijandelijk en onaangenaam. Maar wel ontzettend interessant. Het heeft zijn eigen rijke en heersende Huizen en een diepe geschiedenis. Het is jammer dat het boekje geen kaart bevat want ik had hier graag uren naar willen staren om de details van de stad tot mij te nemen.  Desondanks voelt de stad compleet.

Wereldbouw, magie, geweld en goede dialoog samen met geloofwaardige personages en een rijke geschiedenis

Etappes, actie en magie

Net als het voorgaande deel, Een Pelgrimstocht van Zwaarden, bevat ieder hoofdstuk een deel van de reis naar De Krakentand. En vanaf al redelijk snel barst ieder hoofdstuk van de actie en gevechten. Dat gecombineerd met de zinderende magie en meeslepende reis maakt dit tot een echte page turner. Ieder hoofdstuk brengt Guyime en Zoeker dichter bij hun doel en iedere stap dichterbij geeft hun een nieuw probleem om op te lossen. Naadloos gaan gevechten met zwaard en magie over in puzzels die de reisgenoten moeten oplossen om verder te komen. Want wat hen opwacht in de diepte van Carthula zit boordevol magie, spanning en actie. Een klassieke Anthony Ryan eigenlijk. Want het heeft alle ingrediënten die zijn werk zo goed maken.

De Krakentand is een sterk en meeslepend tweede deel uit de Zeven Zwaarden-serie. Het zindert van de magie en actie en geeft ons meer wereldbouw waardoor we eindelijk meer te weten komen over Guyime. De vlotte schrijfstijl, samen met de korte hoofdstukken en het feit dat ieder hoofdstuk een etappe is van hun reis, zorgt ervoor dat dit ontzettend snel leest en je het in één zitting kan uitlezen. Het bevat weer alles waar Anthony Ryan om bekend staat en zal dan ook eigenlijk bij iedere fan van de mans werk in de kast horen te staan.

Wereldbouw, magie, geweld en goede dialoog samen met geloofwaardige personages en een rijke geschiedenis zorgen voor een fijne ervaring. Ik kijk erg uit naar het volgende deel.

De Krakentand Boek omslag De Krakentand
De Zeven Zwaarden 2 - De Krakentand
Anthony Ryan
9789024593927
Luitingh Sijthoff
September 2021
128 pagina's

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!