BoekenBoekrecensiesEen Pelgrimstocht van Zwaarden is wederom een meesterlijke vertelling van Anthony Ryan

Een Pelgrimstocht van Zwaarden is wederom een meesterlijke vertelling van Anthony Ryan

-

De Zeven Zwaarden is een nieuwe serie van Anthony Ryan bestaande uit kortere novelles. Uiteindelijk zullen er drie verhalen verschijnen, telkens met een ander genre erin gemixt. De eerste, genaamd Een Pelgrimstocht van Zwaarden, volgt het hoofdpersoon die een vervloekt zwaard bezit en een pelgrimstocht maakt door een desolaat en gevaarlijk landschap om te bidden voor een Krankzinnige God.

Het verhaal

Deze reeks korte novelles gaan over het personage Pelgrim. In dit eerste deel maakt hij een pelgrimstocht door een vervloekt land vol krankzinnige monsters, demonen en verdoemden om uiteindelijk te bidden voor de Krankzinnige God. Hij wordt vergezeld door zes anderen, een beestenbezweerder genaamd Zoeker, een jonge priester, een onbetrouwbare geleerde genaamd Boek, een krankzinnige acteur genaamd Speler en twee verbannen geliefden. Allemaal willen ze bidden voor de Krankzinnige God, maar deze beantwoord er maar één. Het land, genaamd Vervloeking, herbergt allemaal gruwelen waardoor ze zullen moeten samenwerken om het einde van hun reis te bereiken.

Maar gaat dat wel lukken? Verraad lijkt namelijk aan de orde van de dag te zijn. Deze zeven onwaarschijnlijke metgezellen vertrouwen elkaar totaal niet. Samen met zijn vervloekte zwaard neemt Pelgrim het voortouw om de Sikkel, de plek waar de Krankzinnige God verblijft, te bereiken. Dwars door moerassen, aswoestijnen en gebergte voert hun reis. En als Pelgrim dan eenmaal de Sikkel heeft bereikt, zal de Krankzinnige God dan naar zijn gebed luisteren?

Een queeste van negen hoofdstukken

Deze novelle is een traditioneel queeste verhaal. Het begint met de aanvang van Pelgrim bij het startpunt van de pelgrimstocht, en eindigt in negen hoofdstukken bij de Sikkel. Elk hoofdstuk staat voor een etappe van de reis door de Vervloeking. Elk hoofdstuk confronteert Pelgrim met een nieuw levensbedreigend probleem. Het verhaal is vlot en actievol geschreven, waardoor het wegleest als een trein. Anthony Ryan is een meester in je aandacht grijpen en het met gedetailleerde actiescenes vasthouden. Hierin laat hij wederom zien waarom hij hard op weg is om een fantasy grootmeester te worden. Tussen de actiescenes door krijg je vlotte dialogen tussen de verschillende personages die interessant zijn. Ieder van hen heeft zo zijn eigen reden om deze reis te maken en zo hun eigen gebed voor de Krankzinnige God.

Pelgrim en zijn medereizigers zijn interessante individuen die je interesse prikkelen. Je wilt meer weten van hun achtergrond. Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de wereld. Je reist alleen door de Vervloeking, wat maar een klein gedeelte blijkt te zijn van de wereld. De Vervloeking heeft een rijke geschiedenis die je gaandeweg leert kennen. Maar ook de wereld hieromheen komt vluchtig aan bod en wekt de indruk dat Anthony Ryan nog heel wat boeken en novelles zou kunnen schrijven. En dan is er nog het zwaard van Pelgrim. Het is vervloekt, of er huist iets in. Wat het ook is. Het helpt Pelgrim op zijn tocht, en is indirect de katalysator voor zijn pelgrimstocht. Aangezien de serie ‘De Zeven Zwaarden’ heet gaan we ongetwijfeld meer lezen over dit zwaard.

Anthony Ryan heeft hier weer een fantastisch boekje neergepend. Van spannende actiescenes tot aanvallen van monsters en goede dialoog, het heeft weer alles. Dat dit een novelle is en dus erg kort is in vergelijking met zijn andere boeken mag de pret niet drukken. Dit is een solide verhaal. De wereld is gedetailleerd en spreekt erg tot de verbeelden. Bovendien prikkelt het de interesse. Je wilt meer weten over deze wereld en zijn personages. Ik kan dan ook niet wachten tot het vervolg genaamd De Krakentand, uitkomt. Een must-have voor de fantasyliefhebber die zijn vorige series verslond.

De Zeven Zwaarden 1: Een Pelgrimstocht van Zwaarden Boek omslag De Zeven Zwaarden 1: Een Pelgrimstocht van Zwaarden
De Zeven Zwaarden
Anthony Ryan