Heksenspiegel 1: Hazels pentakel – Marte Jongbloed

0
328

Na een zwaar auto-ongeluk waarbij ze haar ouders verloor, zit Hazel vol vragen. Ze herinnert zich niets meer van haar jeugd, haar ouders en zelfs niet van het ongeluk. Hoe kan dat? Ze woont nu bij haar oom, maar die weigert haar ook maar iets te vertellen. Over hem zelf weet ze ook al zo weinig, behalve dat hij steeds agressiever wordt tegenover haar. Als hij haar in een dronken bui aanvalt, vlucht ze het huis uit. Maar kan ze eigenlijk wel ergens naartoe?

Uiteindelijk komt ze een groep mensen tegen die haar in huis nemen en die heksen blijken te zijn. Hazel voelt zich al snel thuis bij hen in de wereld van de hekserij, totdat duidelijk wordt dat een duistere heks het op haar gemunt heeft en haar leven in gevaar is. Een duister complot ontvouwt zich rondom haar en Hazel moet een manier vinden om te overleven. Daarvoor moet ze het antwoord vinden op de vraag: wie is ze nou echt?

Zoektocht
Hazels pentakel is het eerste deel in de nieuwe trilogie van Marte Jongbloed: Heksenspiegel. Het verhaal begint met Hazel die bij haar oom woont en daar merk je al dat ze zich niet veilig voelt bij hem. De manier waarop hij praat en zich gedraagt, is heel duidelijk met een agressieve ondertoon en Marte Jongbloed slaagt er dus goed in om de spanning en angst die dat teweeg brengt bij Hazel te omschrijven. Hazel vertrekt dus eigenlijk al erg snel bij haar oom en komt de coven al vroeg in het boek tegen.

Hoewel de coven zeker het mysterieuze heeft wat je toch een beetje associeert met heksen, zijn ze eigenlijk allemaal heel erg hedendaags. Hazel laat zich heel gemakkelijk meenemen en verzorgen en voor de lezer is dat eigenlijk wel verwonderlijk. Want wie gaat er nu zomaar met een groep vreemden mee? Gelukkig heeft Hazel die terughoudendheid toch wel een beetje, maar omdat ze nergens heen kan blijft ze toch maar bij hen. Op dat moment begint Hazels zoektocht naar wie ze is pas echt.

Hazels pentakel is een leuk en vlot leesbaar boek met een goed plot en een goed onderbouwde uitleg over hedendaagse magie.

Hedendaagse magie
Die zoektocht gaat eigenlijk vooral gepaard met de geleidelijke ontdekking van de wereld van de heksen. Op die manier kom je als lezer dus ook de verschillende types van magie gaandeweg tegen en leer je samen met Hazel meer over elk aspect. Marte Jongbloed heeft zich ook heel erg goed verdiept in de materie om die verschillende magische aspecten van de hedendaagse magie duidelijk uit te leggen. Wat doen ze precies, hoe gaat het in z’n werk en wat betekent die specifieke kaart of edelsteen precies? Alles is duidelijk uitgelegd en maakt vlot deel uit van het verhaal. Je hebt dus nergens het gevoel dat je de les gespeld wordt over hoe en wat.

Het enige dat wat langer duurt, is de ontdekking van het dreigende gevaar, maar op zich is dat nog wel te verklaren. Hazel weet zo weinig dat ze ook niet weet waar te beginnen. Op het moment dat zij en de coven er toch achter beginnen te komen, komt het verhaal in een stroomversnelling. Ineens gaat het een stuk sneller dan in het begin, maar dan is het boek plots ook snel gedaan. De spanning is traag en rustig opgebouwd en dan komt de stroomversnelling die in verhouding erg kort is. En dat is een beetje jammer, want het mocht best iets langer duren. Dat neemt niet weg dat het verhaal goed in elkaar steekt en erg vlot wegleest. Je zou zo in het volgende deel verder willen lezen, juist omdat het zo vlot leest en je tegelijkertijd ook wel wat leert over hedendaagse magie.

Hazels pentakel is een leuk en vlot leesbaar boek met een goed plot en een goed onderbouwde uitleg over hedendaagse magie. Het is een uitstekend begin van deze nieuwe trilogie en voor liefhebbers van moderne hekserij, zowel jong als oud, een aangename ontspanning.

Heksenspiegel 1: Hazels pentakel Boek omslag Heksenspiegel 1: Hazels pentakel
Heksenspiegel 1
Marte Jongbloed