Dwalen – Becca Fitzpatrick

0
28

Omslag Dwalen

Dwalen is het vervolg op Drift. Nora loopt nog steeds gevaar, ook al heeft ze Patch als beschermengel. Ze zijn verliefd op elkaar, maar de aartsengelen maken het erg lastig om hun relatie te behouden. Uit zelfbescherming maakt Nora het daarom uit, en krijgt Patch een nieuwe beschermeling. Dit blijkt nou net Marcie, Nora’s aartsvijand op school, te zijn. Dit drijft Patch en Nora steeds verder uit elkaar. Dan ontmoet ze Scott. Hij is net als haar een Nephilim, dus half engel en half mens. Hij maakt deel uit van een bijzonder genootschap van Nephilim die zich willen verzetten tegen de overheersing van de gevallen engelen. Een oorlog tussen beide partijen lijkt onvermijdelijk. Moet Nora naar Patch luisteren als hij zegt dat Scott gevaarlijker is dan ze denkt? En waarom doet Patch zo afstandelijk? En wie is ‘de zwarte hand’ die enkele jaren geleden haar vader vermoord heeft?

Dwalen  is het tweede boek in de vierdelige serie. Het verhaal bouwt verder op Drift en is dan ook niet apart te lezen. Het begint met een scène waarin de relatie tussen Nora en Patch verdiept word en  die duidelijk maakt waarom ze geen verkering kunnen hebben. Wederom ligt het tempo erg hoog en moet je als lezer je aandacht er echt bij houden om het te kunnen volgen. Het is afstandelijk geschreven waardoor een echte klik met het boek uitblijft. Het is geschreven in een chicklitachtige stijl. Het taalgebruik is hetzelfde als bij Drift: het past bij de doelgroep, maar is soms te populair. Hierdoor kunnen vooral de wat oudere lezers afhaken. Het taalgebruik komt geforceerd jeugdig en populair over. Dit wekt verwarring op, wat vervelend is in een verhaal met een hoog leestempo. Het is ook erg afstandelijk geschreven waardoor een echte klik met het boek uitblijft.

De strijd tussen de Nephilim en de gevallen engelen is interessant en realistisch. De gevallen engelen willen de Nephilim blijven overheersen, maar de Nephilim beginnen steeds meer in opstand te komen. Dit geeft het verhaal diepte en is een verademing in alle verwarring. Op het eind wordt de strijd pas echt duidelijk en komt er een mooi slot en een spannende cliffhanger.

Het verhaal wordt vanuit Nora’s perspectief beschreven. Met uitzondering van haar zijn alle personages vlak. Nora’s karakter blijft ook in dit boek apart. Ze komt over als een meisje dat verstandig kan zijn, maar maakt geen verstandige beslissingen. Ze weet dat Scott iets kwaadaardigs in zich heeft en waarschijnlijk niets goeds van zin is, maar toch gaat ze met hem mee. Er worden geen goede redenen voor gegeven en ze is ook niet verliefd op hem. Haar karakter blijft wispelturig en impulsief, terwijl ze als een verstandig meisje geïntroduceerd word. Toch komt er verdieping in de karakters. De intenties van Patch en zijn terughoudendheid worden tegen het einde duidelijk en begrijpelijk.

Dwalen is een mooi vervolg op Drift en weet iets meer te imponeren dan zijn voorganger. De relaties en het verhaal worden duidelijker, maar het mist de klik met de lezer. Het slot is verbazingwekkend goed, wat het boek net staande houdt. Het boek weet niet echt te overtuigen, tot het einde je overrompelt. Een aanrader voor wie van de spannendere chicklit houdt en het niet erg vindt om een minder spannend eerste deel te lezen om het verhaal te kunnen volgen.

Dwalen

Becca Fitzpatrick | House of Books | 2010
Originele titel: Crescendo

Patch is Nora’s eerste liefde, haar grote liefde én haar beschermengel. Als Nora haar ogen moet geloven, is hij het die haar vader heeft vermoord. Hoe moet Nora hiermee omgaan? Kan het echt zo zijn dat Patch, de jongen waar ze zo van houdt, hiertoe in staat is?