De Sleuteldrager – Marco Kunst

0
40

Omslag De Sleuteldrager

Timeo en zijn vader wonen in een hutje in het bos, vlakbij de stad Myr. Timeo is nog nooit in Myr geweest, omdat zijn familie lang geleden naar het bos is gevlucht. De koning wilde Timeo en zijn familie vermoorden, maar waarom weet Timeo niet. Het enige wat hij wel weet is dat hij dolgraag eens naar de grote stad Myr zou willen.

Op een dag ontmoet Timeo Manou, een meisje dat tijdens de zoektocht naar haar vader verdwaald is in het bos. Timeo helpt haar zoeken, maar als ze Manous vader vinden, blijkt dat er iets verschrikkelijks is gebeurd. De vader van Manou is versteend door de wilde wikke en dat kan maar één ding betekenen: de Gruwel is ontwaakt! De wilde wikke kronkelt door het bos en versteent alles wat hij tegenkomt. Er is maar één manier om de Gruwel tegen te houden: Timeo moet de sleutel die zijn familie al jaren bewaart naar de koning in Myr brengen, met gevaar voor eigen leven…

Fantasievol sprookje
De Sleuteldrager is een episch fantasyverhaal voor kinderen vanaf ongeveer tien jaar. Het gaat over kinderen die helden worden, magische wezens die moeten worden verslagen en boze tovenaars. Het verhaal zit vol fantasie en door de wijze lessen lijkt het op een sprookje. Zo moeten Timeo en Manou een paar angsten overwinnen, voordat ze de stad Myr kunnen redden van de Gruwel. Schrijver Marco Kunst roept een magische, middeleeuws-achtige sfeer op in De Sleuteldrager, waardoor de omgevingen die hij creëert tot leven lijken te komen. Myr wordt beschreven als een prachtige oude stad en het bos van Timeo is donker en eng als je er vanuit Manou’s ogen naar kijkt, maar is mooi en bijzonder als je meekijkt met Timeo. Het hele verhaal ademt magie en fantasie, wat ervoor zorgt dat je zelf ook wel een kijkje zou willen nemen in de bijzondere wereld van Timeo.

Mooi, maar lastig
Ook het taalgebruik in De Sleuteldrager is mooi en fantasievol. Het verhaal zit vol met prachtige zinnen en gedichtjes. Een voorbeeld is de openingszin: ‘De wilde wikke wikkelde een rank om de voet van de wandelaar die lag te slapen onder de Oude Eik’. De woorden en zinnen in De Sleuteldrager zijn mooi gecomponeerd en lijken soms bijna poëtisch. Een nadeeltje van deze mooie zinnen en gedichtjes is dat ze soms best lastig te begrijpen zijn. Sommige woorden zijn moeilijk en sommige beschrijvingen zijn ingewikkeld. Voor de wat jongere lezers zal De Sleuteldrager af en toe dus nog wat lastig zijn.

Losse eindjes
Doordat veel wordt uitgelegd in De Sleuteldrager komt het verhaal niet helemaal tot leven. Het lijkt meer alsof het verhaal verteld wordt, in plaats van dat je meekijkt met Timeo en Manou. Daarbij is het eerste gedeelte van het verhaal leuk en geloofwaardig, maar het tweede gedeelte is wat ingewikkelder. Het lijkt net een kopie van het eerste gedeelte, maar dan met wat extra’s. Ook zijn er wat losse eindjes, waar veel mee gedaan had kunnen worden, maar waar helaas niets mee gebeurt. Zo is Timeo’s moeder overleden en het lijkt alsof Kunst daar iets mee wil doen in het verhaal, maar dit gebeurt niet. Dat is jammer, want zo voelt het verhaal niet helemaal af.

Afgezien van die losse eindjes en het wat minder geloofwaardige tweede gedeelte, is De Sleuteldrager een erg mooi en fantasievol sprookje. Voor de wat jongere kinderen is het misschien nog wat ingewikkeld, maar het mooie taalgebruik zal oudere lezers zeker aanspreken. Al met al is De Sleuteldrager een mooi fantasieverhaal, dat je voor een paar uurtjes mee zal slepen naar een prachtige magische wereld vol avonturen.

Vorig artikelDrift – Becca Fitzpatrick
Volgend artikelDwalen – Becca Fitzpatrick