Drift – Becca Fitzpatrick

0
36

Omslag Drift

Drift gaat over Nora Grey, een middelbaar scholiere die bij haar biologieles de nieuwe jongen Patch als projectpartner krijgt. Ze vindt het maar niks dat ze nu met hem moet samenwerken entwijfelt aan zijn oprechtheid. Plots komt ze hem overal waar ze komt tegen. Hij weet meer over haar dan ze denkt, en er gebeuren steeds meer onverklaarbare dingen. Zo wordt ze achtervolgd door een jongen met een bivakmuts op. Dat Patch ermee te maken heeft is volgens haar duidelijk. Maar wat is zijn rol hierin? Wie is hij echt?

Drift is het eerste boek in een vierdelige serie. Het verhaal begint vrijwel meteen met de biologieles waarbij de klas in duo’s wordt gedeeld en Nora en Patch kennismaken. Dit is geen bijzonder daverend begin. Helaas blijft dit gevoel de rest van het verhaal aanwezig. Het is enigszins vermakelijk, maar je wordt niet echt in het boek gezogen. Er blijft een bepaalde afstand tussen de lezer en het verhaal, die moeilijk te overbruggen is. Het is geschreven in een chicklitachtige stijl.

Taalgebruik
Het taalgebruik past bij de doelgroep, namelijk bij tienermeisjes. Het taalgebruik is populair, soms zelfs te populair. Het verhaal had op zichzelf leuk kunnen zijn, maar door het taalgebruik van de auteur komt het geforceerd over. Dit breekt de spanning in het boek en komt het leesplezier niet ten goede. Het verhaal speelt zich af in een wereld als de onze, met uitzondering dat er engelen in voorkomen. De wereld komt levensecht over, wat een pluspunt is. De beschrijving van een kermis die Nora graag bezoekt is gedetailleerd en realistisch, en je kan bijna de oude achtbaan voor je zien.

Met uitzondering van Nora zijn de personages vlak. Het karakter van Nora wordt in een soort tweestrijd neergezet. Ze wordt geïntroduceerd als een nerdachtig meisje dat weinig aandacht van jongens krijgt. Toch sluipt ze weg uit haar ouderlijk huis om naar ongure kroegen en de kermis te gaan met jongens die ze niet vertrouwt. Een echte reden voor het nemen van deze risico’s wordt niet gegeven. Er zit dus wel ontwikkeling in haar karakter maar deze is lastig te volgen en wordt niet duidelijk verklaard.

Drift is een verhaal dat veel potentie heeft maar het helaas niet waar kan maken. Het verhaal loopt door het bijna krampachtige taalgebruik stroef en de personages houden het verhaal niet staande. De realistische beschrijvingen zijn een pluspunt, maar kunnen het geheel niet redden. Het is een boek dat net genoeg boeit om door te blijven lezen maar je met een leeg gevoel achterlaat. Een origineel idee, maar het mist een goede uitwerking.

[product_page sku=”9789044331417″]

Drift Boek omslag Drift
Becca Fitzpatrick