Dromen – Becca Fitzpatrick

0
30

Omslag Dromen

Dromen gaat verder waar Dwalen ophield: Nora wordt op een kerkhof gedumpt na een maandenlange ontvoering. Ze kan zich weinig herinneren van haar leven voor of tijdens de kidnapping en gaat op zoek naar manieren om de gaten in haar geheugen op te vullen. Gelukkig kan ze rekenen op de steun van haar vriendin Vee, maar de tijd heeft niet stilgestaan: haar moeder heeft een nieuwe vriend. Laat dat nou net de vader van Marcie, een vreselijk meisje uit haar klas, zijn. Daarnaast krijgt Nora last van vreemde dromen. Daarin komt steeds dezelfde jongen voor, die haar vaag bekend voorkomt. Maar wie is hij?

Dromen is het vervolg op Dwalen en daarmee het derde boek uit de reeks. Dwalen had het verhaal net een beetje op gang gebracht, maar Dromen doet dat helaas weer teniet. Nora’s geheugenverlies is cliché en wordt wel erg aangedikt: het is niet geloofwaardig en houdt het verhaal zelfs op. Als je de voorgaande boeken hebt gelezen, weet je ook meteen wie die vaag bekende jongen is en is de spanning er voor de eerste honderd bladzijden al uit. Nora is nog steeds het naïeve meisje dat wordt neergezet als nerd, maar dat ondertussen wel ongeveer elke nacht het huis uit sluipt om met ongure types te gaan feesten. Een beetje verstandig meisje zou toch beter moeten weten. Het slot is daarentegen wel weer spannend, maar nog steeds ongeloofwaardig. Het komt nogal onverwacht en is te groots voor het verhaal.

Dromen is een echt meidenboek en geschikt vanaf 15 jaar. Deze doelgroep is vrij specifiek en ik denk ook niet dat het boek in de smaak valt bij een iets ouder publiek. Daarvoor is het te zwijmelig en te ongeloofwaardig geschreven.

Ook ditmaal is de hoofdrol voor Nora weggelegd. Na alle ellende die ze in de vorige twee boeken heeft meegemaakt, zou je verwachten dat ze haar lesje geleerd heeft. Dit valt echter tegen. Ze gaat weer om met vreemde jongens die snode plannen hebben, terwijl ze die amper kent. Toch wordt ze wederom als een brave leerling neergezet, wat geenszins waar is. Als ze haar liefdesleven nieuw leven inblaast, begint ze meer op een gewoon tienermeisje te lijken, maar dit vervaagt snel. Wel leert ze gedurende het verhaal een leiderschapsrol op zich te nemen. Ze ontdekt dat de antwoorden op haar vragen haar niet komen aanwaaien, maar dat ze er actief naar op zoek moet. Gelukkig vindt ze de meeste antwoorden, al zijn ze niet allemaal even positief.

Dromen  is een zwak vervolg op Dwalen. Dit is jammer, omdat het slot van Dwalen sterk was en voldoende ruimte bood voor een zinderend verhaal. Het is zonde dat het nu een ongeloofwaardig geheel is geworden. Hoewel het slot van Dromen sterker is dan de rest van het verhaal, geeft het naar mijn mening toch niet genoeg hoop op een goede afsluiting van de reeks.

Dromen

Becca Fitzpatrick | House of Books | 2012
Originele titel: Silence

Dromen gaat verder waar Dwalen ophield: Nora wordt op een kerkhof gedumpt na een maandenlange ontvoering. Ze kan zich weinig herinneren van haar leven voor of tijdens de kidnapping en gaat op zoek naar manieren om de gaten in haar geheugen op te vullen. Gelukkig kan ze rekenen op de steun van haar vriendin Vee, maar de tijd heeft niet stilgestaan: haar moeder heeft een nieuwe vriend. Laat dat nou net de vader van Marcie, een vreselijk meisje uit haar klas, zijn. Daarnaast krijgt Nora last van vreemde dromen. Daarin komt steeds dezelfde jongen voor, die haar vaag bekend voorkomt. Maar wie is hij?