Lilith 2: Verbroken in Schemer – Kim ten Tusscher

0
25

Omslag Lilith 2: Verbroken in Schemer

Lilith heeft zich bij haar lot neergelegd. Gevangen gehouden door een Servus op een verlaten eiland, weet ze dat ze weer in handen van Kasimirh is. Het is de wil van Jakob, beseft ze. Haar situatie verandert echter wanneer ze gered wordt door het inuukvolk. Uit alle macht probeert ze terug naar Kasimirh te gaan, maar door een ontmoeting met magiër Niul begint ze opnieuw te twijfelen aan haar lotsbestemming. De magiër openbaart namelijk een derde pad dat Lilith kan volgen.

Magiër Ferhdessar vreest dat Lilith zich opnieuw heeft aangesloten bij Kasimihr. Koortsachtig zoekt hij naar mogelijkheden om de strijd weer gelijk te maken, want Merzia moet koste wat kost de oorlog winnen. Ondertussen sluit koning Yvar een verdrag met Zuzeca, de hogepriester van Margal. Maar wanneer Ferhdessar hierachter komt is hij het er niet mee eens. Er ontstaan scheuren in de vriendschapsband tussen de koning en zijn raadsheer. Als symbool om het verdrag te verzegelen, biedt Zuzeca zijn dochter Nigesanla aan. Al snel wordt een huwelijk aangekondigd. Tot slot is ook Kasimirh bezig met plannen te smeden om zijn wil, de wil van de enige ware god, Jakob, te verwezenlijken. Wie ook maar een strobreedte in de weg staat, wordt opgeruimd.

In de weegschaal
Zoals je al aan de korte inhoud kunt zien bevat dit verhaal meerdere vertelperspectieven. (In Gebonden in Duister zijn die er ook, maar worden die minder prominent naar voren geschoven.) Door de vrij snelle afwisseling is dat even wennen, maar ten Tusscher benut het voordeel van meerdere standpunten (Lilith, koning Yvar, Kasimirh, Ferhdessar) goed, waardoor het verhaal meer diepgang krijgt. De karakters die al in Gebonden in Duister vrij goed waren neergezet, krijgen een betere achtergrond. Door het gebruik van verschillende gezichtspunten worden de beweegredenen duidelijker en komen de verschillende karakters nog beter uit de verf.

De verschillende perspectieven kosten ook wel wat; zo verdwijnt het hoofdpersonage van Gebonden in Duister wat meer naar de achtergrond en krijgen de personages Yvar, Kasimirh en Ferhdessar de hoofdrollen in hun schoot geworpen. Op de vraag of dit echt negatief is, is moeilijk antwoord te geven, want dat zal sterk van de afzonderlijke lezer afhangen. Echter is het wel opvallend dat Lilth weinig ten tonele wordt gebracht, omdat ze in Gebonden in Duister dé hoofdrol vertolkte. Doordat ten Tusscher Lilith nu wat in het ongewisse laat staan, zijn enkele vraagtekens die aan het einde van Gebonden in Duister waren ontstaan nog steeds onbeantwoord. Veel nieuwe vragen over haar zijn er niet bijgekomen, waardoor het alleen maar te hopen is dat Geboren in Licht, het laatste deel van de trilogie, wel de lezer zal voeden met antwoorden over Lilith.

Een laatste punt betreft de personages en wat wel als een minpunt gezien kan worden, is soms het gebrek aan logica. Het is niet overdreven, want dat zou het hele boek doen instorten, maar het is wel zodanig aanwezig dat het stoort. De handelingen van personages, vooral die van Ferhdessar en Kasimirh, komen soms een beetje geforceerd over alsof dat per se moet om de plot te doen kloppen. Echter zijn de wegen die ze daardoor inslaan volgens mij niet altijd de meest logische.

Verbroken in Schemer maakt een goede doorstart. De overgang tussen het einde van Gebonden in Duister en het begin van dit tweede deel is zeer vloeiend. Ten Tusscher weet de lezer onmiddellijk te grijpen. Ze vertelt het hele verhaal in een vlot tempo, waardoor de een na andere bladzijde snel omgedraaid wordt, hoewel het jammer is dat de plot vanaf iets over de helft van Verbroken in Schemer voorspelbaar wordt. Dit zorgt voor een iets zwakkere spanningsboog. Echter maken de karakters dit meer dan goed, waardoor het nog steeds heel leuk blijft om het verhaal te lezen.

Gebonden in Duister vs. Verbroken in Schemer
Een vergelijking tussen deel één en twee lijkt me haast onmogelijk, want Kim ten Tusscher is gegroeid. Het zou onrechte doen om dan niet deze positieve evolutie bondig in kaart te brengen. De kritiek op de logica is ook nog steeds in Verbroken in Schemer gerechtvaardigd, maar de manier waarop ten Tusscher de gevoelens van haar personages neerzet is minder klassiek. Ze geeft er een eigen draai aan, waardoor de personages levendiger worden. De sfeer in dit deel is duisterder, wat perfect past bij het verloop van het verhaal. Lang rond de pot draaien doet ten Tusscher nog steeds niet en de subtiliteit is ook nog ver zoek, maar aan de andere kant komt het wel de vlotheid van het verhaal en de spanningsboog ten goede.

Hoewel ik aandacht heb geschonken aan de wat mindere punten van het verhaal, wil ik in deze conclusie ook nog eens de al gezegde sterke punten van dit boek onderstrepen. Zij zorgen namelijk voor een goed, onderhoudend verhaal dat de lezer wel enige uurtjes weet te vermaken. De personages worden goed tot zeer goed neergezet. Doordat de beschrijvingen van hun handelingen en gevoelens minder traditioneel gebeurt dan in Gebonden in Duister, krijgen ze meer karakter. Ze worden dus levensechter. Door de afwisselende vertelperspectieven krijgen de belangrijkste karakters meer achtergrond en worden hun beweegredenen duidelijker. Tot slot: een vlot geschreven verhaal en vooral de cliffhanger zorgen dat niet uitkijken naar Geboren in Licht haast onmogelijk is.

[product_page sku=”9789460860188″]

Lilith 2: Verbroken in Schemer Boek omslag Lilith 2: Verbroken in Schemer
Lilith 2