De vloek van het ijzer – Jochem de Jong

0
15

Omslag De vloek van het ijzer

Wie Het Lotsoffer van Jochem de Jong gelezen heeft, zal weten dat het zwaard van Ervengaal zeer belangrijk is in dat verhaal. In De Vloek van het IJzer vertelt Jochem de Jong de merkwaardige ontstaansgeschiedenis van dit zwaard. Anira reist samen met haar ouders naar het kolonistendorp Varna, waar haar vaders broer Ervengaal de touwtjes in handen heeft. Echter loopt de opbouw van Varna niet moeiteloos en heeft Ervengaal zijn broer ter hulp geroepen. Tijdens de reis wordt Anira belaagd door nachtmerries en krijgt ze van een Waker een waarschuwing te horen: er zou een complot tegen haar oom Ervengaal zijn gesmeed. Een complot waar de god van de strijd, Mergh, nauw bij betrokken zou zijn…

Gewikt en gewogen
De Vloek van het IJzer is een goed geschreven verhaal. Jochem de Jong laat de lezer al vanaf het begin zich in een sfeer van mysterie nestelen. De een na andere prangende vraag spookt door de lezer zijn hoofd en maakt van dit boek een echte pageturner. De illustraties die door Jos Weijmer aan dit boek zijn toegevoegd zijn functioneel. Ze geven een betere kijk aan de lezer in de Jongs wereld en sluiten goed aan bij de sfeer die het verhaal oproept. Opvallend bij dit boek is ook de muziek die door de auteur zelf is gecomponeerd. De muziek is filmisch en qua sfeer past het geheel bij het boek. Aarzel dus zeker niet om de bijgevoegde CD als achtergrondmuziek op te zetten tijdens je paar uurtjes lezen.

De personages in het boek komen goed uit de verf. Hoewel ze enkele stereotypes vrij dicht benaderen, zorgt de Jong dat ze toch net dat ietsje meer hebben. Ze zijn ronder, voller en hebben een zeer goede uitdieping gekregen voor een vrij kort verhaal als dit. Hierdoor komen ze tot leven en komt de interactie tussen de verschillende karakters natuurlijk over.

In vergelijking met Het Lotsoffer dat eigenlijk een machtiger verhaal dient te zijn dan De Vloek van het IJzer, omdat deze laatste als een soort van spin-off van de eerste kan worden gezien, is juist De Vloek van het IJzer een sterker verhaal. De wereld komt beter tot uiting. Het is niet langer een constructie, maar een “volwassen” geheel. Zowel de tekst laat meer tot uitbeelding komen, maar ook hier helpen Weijmers illustraties. Hoewel de wereld van beide boeken dezelfde is, komt ze in dit boek beter tot uiting.

De Vloek van het IJzer is een boek dat op stevigere fundamenten staat dan Het Lotsoffer. Het leest vlot en de wereld komt meer tot leven dan in het hoofdverhaal. Natuurlijk helpen Weijmers illustraties en de door de Jong gecomponeerde muziek hier een aardig handje bij. Verwacht niet al te veel diepgang, maar een spannend en mysterieus verhaal dat lekker snel leest en je een aantal uurtjes ontspanning biedt.

Vloek van het IJzer

Jochem de Jong | Zilverspoor | 2012

Anira reist met haar ouders af naar het kolonistendorp Varna, waar haar oom Ervengaal na een lange loopbaan als meester-smid het bewind voert. Hoewel ze weet dat de opbouw van Varna met grote problemen gepaard gaat, verlangt ze naar het weerzien met Ervengaals stiefzoons Douwe en kleine Gerbe.

De reis krijgt een duistere ondertoon als Anira verschillende bloederige visioenen ontvangt. Ze wordt door een onsterfelijke Waker gewaarschuwd voor een complot tegen haar oom, waar niet alleen aardse machten bij betrokken zijn. Ze probeert haar familie te waarschuwen, maar behalve kleine Gerbe en een krankzinnig geworden gevangene wil niemand haar geloven.
Terwijl haar oom langzaam bezwijkt onder de druk van zijn functie als stadhouder, probeert Anira de inwoners van het kolonistendorp te behoeden voor de schrikbeelden uit haar dromen. Alleen zij kan voorkomen dat Varna in vlammen opgaat en de dorpelingen genadeloos worden uitgemoord.

Speciaal voor deze uitgave componeerde Jochem een soundtrack van 25 minuten, die in het boek bijgevoegd is.