Project M – Milan Hofmans

0
62

Omslag Project M

Soms zijn hoofdpersonages sympathiek omdat ze zo gewoon en vertrouwd overkomen. Harry Potter was bijvoorbeeld maar een heel eenvoudige, bescheiden tiener in het eerste boek van de reeks. In andere gevallen zijn hoofdpersonen juist innemend omdat ze zo excentriek durven te zijn, zoals Dr. House uit de gelijknamige tv-serie. In Project M van Milan Hofmans vormen de hoofdpersonen een mengeling van beide types: ze zijn ‘gewoon’ net en beschaafd, maar tegelijkertijd van een wel heel bijzonder kaliber…

Red professor Vinton Shiverling!
Ranga Mahavir en zijn elf jaar oude neefje Madhu vormen een uitzonderlijk duo. De ‘Mysteriedokter uit het Oosten’ staat bekend om zijn vaardigheid als arts; Madhu om zijn scherpe speurzin waarmee hij Ranga assisteert. Nadat ze samen een volledig dorp hebben genezen van een mysterieuze, dodelijke ziekte, zijn ze in één klap wereldberoemd geworden. Hun succes komt ook Alvicenna Shiverling ter ore, die hen meteen vraagt om naar het verre Fontelmiro te komen. Haar vader, professor Vinton Shiverling, heeft namelijk een ernstige, acute ziekte opgelopen.

De mensen uit Fontelmiro schrikken nogal van de uitdossing van de beide oosterlingen (ze dragen sandalen, linnen kleding en een tulband), maar op het nabijgelegen landgoed van de Shiverlings weet men hen iets hartelijker te begroeten. Toch is daar niet alles in de haak en is Madhu’s speurneus hard nodig. Om de professor van een wisse dood te redden, moet Madhu de gekste uithoeken van het landgoed verkennen. Daarbij wijzen steeds meer aanwijzingen richting het mysterieuze, geheime project van de Shiverlings. En Helix, de hond met een mensenhand, blijkt niet eens het meest kleurrijke personage te zijn… Zou het Madhu lukken om op tijd de oorsprong van de gevaarlijke ziekte te ontdekken?

Een speurneus met een vleugje fantasy
Twee vrolijke Indiërs in tulband, dat zijn niet de meest alledaagse kinderboek-personages. Maar niet alleen de hoofdpersonen zijn verfrissend origineel, ook de setting en andere verhaalfiguren laten weinig te wensen over. Hofmans heeft een eigenzinnige combi gecreëerd van (medische) detective, mysterie en fantasy, die heel goed blijkt te werken. Vooral de manier waarop het fantasy-aspect erin is verweven, maakt het boek erg interessant; het verhaal heeft vaart, spanning, humor én af en toe een gepaste dosis griezeligheid.

Alleen de naam van de professor doet wellicht een tikje cliché aan. Ik ben persoonlijk nooit zo dol op namen die te veel op een bepaalde karaktereigenschap doelen, zoals de naam ‘Shiverling’ iets te goed past bij een geheimzinnige professor die het nabijgelegen dorp doet huiveren met zijn geheimzinnige bezigheden. Gelukkig blijft het bij die ene naam en zijn de verdere verhaalelementen juist erg creatief uitgedacht. Ook het einde van het boek is net zo verrassend als de voorgaande hoofdstukken, hoewel de afronding van de ziekte van de professor een tikje gemakkelijk verloopt. Op dat moment zijn er echter ook genoeg andere zaken gaande die voor een interessante afwikkeling van het verhaal zorgen.

Dat Milan Hofmans vaardig is met zijn pen, blijkt bovendien niet alleen uit de prettige, vloeiende schrijfstijl en de gevatte humor die enigszins aan Lemony Snicket doet denken. Elk hoofdstuk wordt namelijk begeleid door kleine tekeningetjes, die eveneens van Hofmans’ hand zijn! Wat mij betreft een welkome aanvulling, net als de zelfgetekende plattegrond op het schutblad.

Hofmans heeft met Project M een spannend, humoristisch en origineel verhaal neergezet. Ranga en vooral Madhu Mahavir zijn bijzonder aansprekende personages, waardoor het eigenlijk jammer is dat het boek slechts 156 pagina’s telt. Ook van Helix, de hond, is het moeilijk afscheid nemen: waar vind je een dier dat zichzelf kan vermaken met het weggooien van een stok én het apporteren daarvan? Ik heb regelmatig hardop gelachen, wat maar weer laat zien dat de doelgroep van tien- tot twaalfjarige kinderen nogal krap is bemeten – dit boek is juist ook voor volwassenen een leuke aankoop. En gelukkig probeert het duo Mahavir na Project M nog een nieuwe zaak op te lossen inDroziers erfenis. Ik kan alleen maar hopen dat Helix daar ook in voorkomt!