Het Lotsoffer – Jochem de Jong

0
16

Omslag Het Lotsoffer

Het Lotsoffer vertelt het verhaal van Jorg en Arahn wiens beide levens sterk door de goden zal worden getekend en met elkaar verstrengeld worden. De god Therias is amper veertig jaar geleden waanzinnig geworden en eiste toentertijd de absolute macht op door de andere goden en hun volgelingen uit de stad Irulhar te verbannen. Sindsdien leven de volgelingen in verschillende nomadenstammen in Aardrijk. Therias wil echter nog een stap verder gaan en de nomaden tot de laatste mens uitroeien. Jorg probeert zijn stam koste wat kost bij elkaar te houden, maar krijgt dan een visioen waar de verbannen god Mergh zich aan hem openbaart. Hij krijgt hulp van Mergh om Therias’ geplande genocide te voorkomen.

Ook fervent Therias-aanhanger Arahn wordt op de proef gesteld wanneer hij de werkelijke aard van zijn oversten achterhaalt en ontdekt dat zijn leermeester en vader zich tegen het geloof hebben gekeerd. Hij krijgt een visioen waarin hij een opdracht krijgt die hij moet vervullen. Net zoals bij Jorg leidt dit tot een levenswandel waarbij Arahn keuzes moet maken die fundamenteel zullen zijn voor het verdere verloop van zijn eigen leven alsook de toekomst van de mensheid.

Aardrijk
Het Lotsoffer speelt zich af in Aardrijk, een geheel nieuwe wereld die door Jochem de Jong is gecreëerd. Helaas blijft het verbeeldende aspect een beetje achterwege. Door vrij eenvoudige beschrijvingen is het moeilijk om een houvast te hebben en een realistische, genuanceerde wereld voor te stellen. Jochem de Jong beschrijft de belangrijkste steden wel, maar dat ene laagje dat van een algemeen beeld een concreet geheel maakt, ontbreekt vaak waardoor de wereld nooit echt helemaal tot leven komt. De stad Irulhar en de nederzetting van de hertenstam krijgen wel enigszins contouren, maar worden nooit echt geheel tastbaar. Wat sommige auteurs dan weer te veel doen, lijkt de Jong hier een beetje te weinig te doen, namelijk het gebruik van adjectieven en soms een goedgekozen metafoor. Immers vullen zij het beeldend aspect verder in waardoor de abstracte beelden concreter en, daardoor, realistischer worden.

Clash van perspectieven
Zoals misschien al duidelijk is aan de korte inhoudelijke bespreking hierboven wordt het verhaal vanuit twee personages verteld. Hierdoor krijgt het boek een alwetend karakter. Immers lijkt het alsof de auteur van het verhaal alles wat er zal gebeuren, de gevolgen van gebeurtenissen en de achterliggende beweegredenen van de personages al weet. Dit wordt echter tegengesproken door een bijzondere behandeling van de perspectieven. De Jong kiest om voor beide personages een verschillend vertelstandpunt te hanteren. Voor Jorg verkiest hij een vertellend ik-perspectief, terwijl hij voor Arahn het personeel perspectief prefereert. Waarom de Jong voor deze mengeling van vertelstandpunten is gegaan is niet echt duidelijk. Hierdoor wordt wel het algeheel alwetende karakter teniet gedaan. Immers als de alwetende verteller Jorg is, hoe kan hij dan alles tot in het detail over Arahn weten?

De omschakeling tussen de het personeel perspectief van Arahn en de vertellende ik van Jorg loopt niet overal even soepel. Dit is onder andere te wijten aan het feit dat het raar overkomt dat Jorg de hele voorgeschiedenis van Arahn kan kennen. Ook voegt de eerste persoon op zich niet zo heel veel toe. De kans om bepaalde dingen op een voor Jorg persoonlijke manier uit te werken door middel van emotie wordt niet echt gegrepen. Eigenlijk behandelt de Jong het vertellende ik-perspectief op dezelfde manier als het personeel perspectief van Arahn. Hierdoor is het nog meer zoeken naar de toevoegende waarde van het mengen van deze twee vertelstandpunten.

Voorspelbare personages en plot
De veldheer Jorg en de leerling van de Schare, het religieuze orgaan rond de god Therias, Arahn worden op een goede manier neergezet. Hun karakters zijn snel duidelijk, net zoals hun beweegredenen. De karakters hebben dus een behoorlijke fundering die genoeg houvast biedt voor het gehele verhaal. De Jong slaagt er goed in om de achtergronden van zowel Jorg als Arahn slechts geleidelijk bloot te leggen waardoor er toch enige spanning is die ervoor zorgt dat je het blad wil omslaan. Helaas is de karakterontplooiing zeer voorspelbaar en zal ze na een tijd vervelend worden. Dit hangt ook nauw samen met de plot die in grote lijnen al snel duidelijk is.
Waar Arahn en Jorg nog behoorlijk goed zijn neergezet, zijn de belangrijke nevenpersonages dat beduidend minder. Deze karakters komen over als doelbewust gezette schaakstukken die er alleen maar zijn om een bepaalde beweging of omslag te veroorzaken. Wat wel een pluspunt is in dit verhaal is dat de goden niet feilloos zijn. Hierdoor worden de goden tastbaarder en zijn hun strubbelingen interessanter voor de lezer.

Conclusie
Het Lotsoffer van Jochem de Jong heeft alles in zich om een behoorlijk tot goed verhaal te kunnen worden. De manier waarop Arahn en Jorg worden neergezet is goed en vormen een basis, de wereldbouw heeft een stevig fundament, maar de verdere uitbouw is zeer matig. Het Lotsoffer is noch “goed”, noch “slecht” te noemen. Wel is het jammer dat het boek vrij eenvoudig blijft en er niet veel aandacht is geschonken aan de verfijning, dus afwerking van personages, plot en wereld.




Het Lotsoffer

Jochem de Jong | Zilverspoor | 2011

Het is inmiddels decennia geleden dat de werelden van de goden en mensen voor de laatste keer met elkaar in aanraking kwamen. De strijd tussen de waanzinnig geworden god Therias en zijn tegenstrevers heeft er destijds toe geleid dat alle andersdenkenden de stad Irulhar moesten verlaten.

Nu trekken de bannelingen en hun nakomelingen als nomadenstammen over het land terwijl de stedelingen onder het dwingende bewind van Verseus en zijn opperpriester leven.

In deze wereld verweven de levens van twee jongemannen zich. De een is Jorg, een krijger omringd door mysterie, die voorbestemd is de veldheer van de Hertenstam te worden. De ander is Arahn, een leerling-priester, wiens geloof op het punt staat beproefd te worden.

Als de goden zich weer roeren en hun oude vete hervatten, wordt de wereld van de sterfelijken meegesleurd in een tijd van oorlog, intrige, verraad en moord. Jorg en Arahn streven dezelfde doelen na, maar worden tegen elkaar opgezet, ook al hebben ze elkaar nooit ontmoet. Toch kan de een niet overleven, zonder de dood van de ander.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here