BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De verrader van de troon – Alwyn Hamilton

De verrader van de troon – Alwyn Hamilton

0
269

Rebel in de woestijn gaat verder: Amani heeft zich aangesloten bij de Rebellenprins maar belandt uiteindelijk in handen van hun grote vijand: de sultan. In zijn harem moet Amani zich staande zien te houden tussen alle slinkse vrouwen die haar als een bedreiging beschouwen. Daarnaast moet ze verborgen zien te houden dat ze zich aangesloten heeft bij de minst favoriete zoon van de sultan en moet ze ook haar eigen identiteit als de Blauwogige Bandiet verborgen zien te houden …

Een wervelende wereld
Allereerst wil ik zeggen dat ik de wereld die Alwyn Hamilton gecreëerd heeft nog steeds echt fantastisch vind. Ik had hiervoor nog weinig boeken gelezen die zich in Oosterse sferen afspelen, maar als al deze boeken van net zo’n hoog niveau zijn als deze serie van Hamilton, zou ik zeggen: laat maar komen! De woestijnwereld is erg intrigerend. De verschillende woestijnwezens spelen een minder grote rol in dit boek, maar de magie van deze Oosterse wereld is in het plot verweven. Ik heb hier met volle teugen van genoten!

Een waterdicht plot
Naast een geweldige verhaalwereld heeft Hamilton het ook voor elkaar gekregen om een waterdicht plot te bouwen. Alles in dit verhaal heeft een doel en er zijn naar mijn mening geen ‘losse eindjes’ of onnodige passages in dit boek te bekennen. Veel gebeurtenissen zag ik echt niet aankomen en ik ben altijd blij als een schrijver me weet te verrassen. Ik vind het al helemaal leuk als je een bepaalde gebeurtenis eigenlijk wel had kunnen zien aankomen, maar dat de schrijver je gewoon helemaal op het verkeerde been gezet heeft, en dat kan Hamilton zeker! Het eind van het boek is ontzettend spannend en ik wil echt weten hoe de rebellen zich staande weten te houden tegen de meedogenloze sultan.

Dit boek heeft alles wat je hartje begeert: spanning, humor, leuke personages, een goed verhaal, noem maar op!

Niet zwart/wit
Wat ik erg fijn vind aan de boeken van Hamilton is dat goed en kwaad niet zo zwart/wit is als het soms in andere YA-boeken lijkt. Je gaat twijfelen aan de capaciteiten van Ahmed (de Rebellenprins) als leider en ook de gemene sultan maakt hier en daar best een goed punt om zijn strenge bewindvoering te verantwoorden. Alle personages in Verrader van de troon maken bepaalde ontwikkelingen door die hun geloofwaardigheid vergroot: de sultan is niet alleen maar gemeen, Ahmed is niet alleen maar een sterke leider en ook Jin, Amani’s vriend, is niet alleen maar sexy (oké, voor een groot deel wel… en daar klaag ik zeker niet over). Ik vind dit boek daarom van zeer hoog niveau.

Humor en spanning
De boeken van Hamilton zijn retespannend. Je weet niet wie je wel en niet kan vertrouwen in de harem en Amani moet constant op haar hoede zijn. Gelukkig is er ook een flinke dosis humor aan dit boek toegevoegd. Het verhaal is op precies de juiste momenten luchtig genoeg om een heftige situatie wat minder zwaar te maken, maar is daarbij niet kinderlijk of ongepast. Hamilton gaat heftige confrontaties niet uit de weg en dat maakt het verhaal erg realistisch. Ook is het fijn dat Amani echt een stoere meid is en dat dit boek niet alleen maar draait om het belang van het hebben van een vriendje. Amani en Jin zijn gek op elkaar, maar hun liefde is slechts één van de aspecten van dit boek. Dat zal ook wel komen doordat Amani gevangen genomen wordt en Jin daarom in een groot deel van het verhaal niet voorkomt, maar Amani gaat in ieder geval niet zitten jammeren om hem en dat vond ik erg goed.

Ga deze serie lezen! Als je op zoek bent naar een YA-serie die afwijkt van wat je gewend bent, kan ik je zeker de boeken van Alwyn Hamilton aanraden. Dit boek heeft alles wat je hartje begeert (spanning, humor, leuke personages, een goed verhaal, noem maar op!) zonder clichématig de YA-verhaallijn te volgen waarin driehoeksverhoudingen eigenlijk wel het belangrijkste zijn dat het plot voortdrijft. Ik heb genoten van dit boek en heb zo’n zin om deel drie te lezen!

[product_page sku=”9789024570270″]

De verrader van de troon
Alwyn Hamilton
Luitingh Sijthoff
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.