Rebel in de woestijn – Alwyn Hamilton

0
594

Omslag Rebel in de woestijn

Amani is 16 jaar, en wil niets liever dan haar woonplaats Doodorp ontsnappen om in Izman een beter bestaan op te bouwen. Na het overlijden van haar ouders woont ze bij haar oom, die haar wil uithuwelijken (aan zichzelf!), en Amani’s enige redding is het winnen van een schietwedstrijd. Op die manier kan ze namelijk genoeg geld winnen om haar reis te bekostigen. Helaas wordt de wedstrijd ruw verstoord door rebellen die zich afzetten tegen de sultan, en hiermee raakt met lot van Amani verwikkeld met dat van een mysterieuze vreemdeling…

Nieuwe setting in opkomst
Rebel in de woestijn speelt zich, zoals de titel al suggereert, af in de woestijn. Er lijken steeds meer YA-boeken te komen die zo’n oosterse achtergrond hebben. Kijk bijvoorbeeld maar naar Vuur en as (één van de leukste YA’s van vorig jaar als je het mij vraagt!). Deze setting is relatief nieuw, en ik ben er razend enthousiast over. De woestijnwereld van Rebel in de woestijn brengt diverse vreemde wezens met zich mee, zoals djinns, ghouls en zogenaamde ‘lijkenpikkers.’ Hamilton heeft een prachtige wereld geschapen waar rijk en arm tegenover elkaar staan en waar magische elementen een hele bijzondere sfeer aan het verhaal geven. Door de prettige schrijfstijl worden deze elementen goed overgebracht op de lezer en ik waande me echt in de woestijn tijdens het lezen van dit boek.

Het hoofdpersonage Amani woont in een gevaarlijke stad. Om te overleven heeft ze zichzelf leren schieten, en doet ze vaak alsof ze een jongen is. Vrouwen hebben maar weinig te zeggen in deze ruige woestijnwereld, en gelukkig komt Amani redelijk geloofwaardig over wanneer ze zich uitgeeft voor het andere geslacht. Ze heeft de pech dat ze opvallende blauwe ogen heeft, die erg zeldzaam zijn onder woestijnbewoners. Daardoor kan ze haar ware identiteit maar al te makkelijk prijsgeven. Het zijn het dan ook haar ogen die haar verraden wanneer ze de mysterieuze jongen van de schietwedstrijd weer tegenkomt in de winkel van haar oom en tante.

Rebellen en romantiek
De mysterieuze schutter wordt gezocht door het leger, maar Amani voelt zich op de één of andere manier tot hem aangetrokken. Ze dwingt hem om haar mee te nemen op zijn vlucht, en samen belanden de twee in een wonderlijk avontuur dwars door de woestijn. Zowel Amani als de vreemdeling hebben wat geheimen voor elkaar, en langzaam maar zeker geeft Hamilton deze prijs. De spanningsboog is dan ook zeer goed opgebouwd. Vaak wordt bij YA’s op de flaptekst al van alles verraden over de achtergrond van de personages, maar bij Rebel in de woestijn wordt veel geheim gehouden voor de lezer. Hierdoor kom je tijdens het lezen telkens weer voor verrassingen te staan. Dit vond ik een positieve bijdrage aan mijn leeservaring: dit boek las echt als een trein!

Verder zit Rebel in de woestijn vol ruige en stoere elementen: ons hoofdpersonage staat haar mannetje wel, en ook de vreemdeling is een gespierde vechtersbaas. Er is oorlog op komst tussen een rebellengroep en de soldaten van de sultan, en hierdoor hangt de dreiging steeds in de lucht. Gelukkig kunnen we ook een vleugje romantiek door het verhaal vinden. Ik vond Rebel in de woestijn niet echt een roman om lekker een potje bij te zwijmelen, want daarvoor zat er teveel actie in, maar lezers die wel van een beetje romantiek houden (zoals ik) kunnen zich toch gelukkig prijzen met dit verhaal.

Als je van YA houdt, maar ook toe bent aan iets vernieuwends, kies dan zeker voor Rebel in de woestijn!

Een mooi boek
Ook wil ik het graag nog even hebben over de cover. Ik vond de Engelse uitgave al heel mooi, maar de Nederlandse uitgave is ook een plaatje in de boekenkast. Je ziet het misschien niet goed op foto’s, maar de cover heeft een glinsterend holografisch effect, waardoor er over de hele voorkant regenboogkleuren te zien zijn als het licht erop valt. Hoe gaaf is dat? De omslag laat dan ook goed zien in wat voor betoverend verhaal je gaat beginnen als je Rebel in de woestijn gaat lezen.

Rebel in de woestijn is een magisch verhaal in een ruige setting waar ook een vleugje romantiek bij komt kijken. Het boek speelt zich af in een oosterse wereld die prachtig wordt neergezet door Hamilton, en het verhaal leest heel prettig. Je komt als lezer voor een heleboel verrassingen te staan, en je zal je geen moment vervelen met dit boek. Als je van YA houdt, maar ook toe bent aan iets vernieuwends, kies dan zeker voor Rebel in de woestijn! Dit is het eerste deel van een trilogie, dus er staat ons nog genoeg leesplezier te wachten.

[product_page sku=”9789024569250″]

Rebel in de woestijn Boek omslag Rebel in de woestijn
Alwyn Hamilton
9789024569250
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.