Orde der Duisternis 1: Het wisselkind – Philippa Gregory

0
273

Omslag Orde der Duisternis 1: Het wisselkind

Als de jonge en intelligente Luca Vero voor zichzelf begint te denken en niet meer alle regels van de kerk voor lief neemt, wordt hij beschuldigd van ketterij en opgesloten. Hij wordt echter al snel bevrijd uit de gevangenis door een mysterieuze man die bij de Orde der Duisternis blijkt te horen, een gezelschap dat het maar wat graag op prijs stelt als hun leden voor zichzelf denken. De Orde doet namelijk onderzoek naar het einde der tijden en bestudeert vreemde gebeurtenissen en onaardse wezens op zoek naar tekens dat het einde nabij is. En ze hebben Luca uitgekozen als hun nieuwste onderzoeker…

Als inquisiteur gaat Luca op pad naar de abdij van Lucretili, waar erg vreemde berichten vandaan komen. Sinds de abdij een nieuwe moeder-overste heeft, hebben de zusters visioenen, worden ze wakker met bloedende wonden in hun handen en veranderen ze langzaam in waanzinnigen. Is er hekserij in het spel? Is de duivel aan het werk? Het is aan Luca om daar achter te komen, voordat de hel losbreekt. Maar de moeder-overste, de jonge en charmante Isolde, die tegen haar wil door haar broer de abdij in is gestuurd, heeft geen zin om mee te werken en gaat liever zelf op onderzoek uit. Zal het haar lukken erachter te komen wat er in de abdij aan de hand is, voordat ze zelf op de brandstapel wordt gezet?

Philippa Gregory voor young adults
Philippa Gregory staat bekend om de vele historische boeken die ze heeft geschreven, waaronder het verfilmde The Other Boleyn Girl. Maar specifiek voor young adults heeft ze nog niet eerder proberen te schrijven. Het wisselkind is dus haar YA-debuut, al is daar vrij weinig van te merken. Het verhaal is interessant, goed uitgewerkt en erg gedetailleerd, wat de vaart af en toe een klein beetje uit het verhaal haalt, maar wat er wel voor zorgt dat het niet moeilijk is om je de middeleeuwse wereld waarin Luca en Isolde leven voor te stellen. Wel was het verhaal voor mijn gevoel af en toe net iets té simpel, aangezien je als je een beetje oplet veel dingen al van verre kunt zien aankomen. Dit maakt Gregory echter ruimschoots goed met tientallen nieuwe mysteries, waardoor de spanning er absoluut in blijft zitten.

Het wisselkind is een leuk, spannend en sfeervol begin van een nieuwe serie die de geheimzinnige geschiedenis induikt van Italië en het christendom.

Geschiedenis of fantasy?
Het wisselkind ligt op het randje tussen geschiedenis en fantasy, want gebeuren er nou echt magische dingen en is er echt sprake van hekserij, of wordt dit alles ergens anders door veroorzaakt? Dat is iets wat de jonge Luca moet uitzoeken voor zijn mysterieuze Orde. Het antwoord op die vraag blijft echter gedurende het hele boek een beetje vaag, want voor elk mysterie dat ontrafeld wordt, bedenkt Philippa Gregory er een nieuw raadsel bij. En het grootste raadsel betreft misschien zelfs wel Luca zelf. Door het verhaal heen wordt hij namelijk regelmatig een wisselkind genoemd, maar erg veel merken we hier nog niet van in dit eerste deel. Het maakt in elk geval erg nieuwsgierig naar het vervolg op dit boek, waarin hopelijk weer een flink aantal raadsels ontrafeld gaan worden!

Originele en interessante personages
Wat erg leuk is aan dit boek, is dat het bol staat van de interessante, grappige en originele personages. Elk personage heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen karaktertrekjes, wat ze over het algemeen erg geloofwaardig maken. Wel vond ik dat juist de belangrijkste personages in het verhaal, Luca en Isolde, af en toe een beetje onderbelicht bleven. Vooral over Luca weet je na het lezen van dit boek nog lang niet alles. Wat is er nou echt met zijn ouders gebeurd? Wat is zijn geschiedenis? En is hij echt een wisselkind? Ook Isolde heeft de nodige geheimen, waarvan je als lezer wel weet dat ze er zijn, maar waarover je verder niets te horen krijgt. Aan de ene kant zorgt dit er een beetje voor dat je Luca en Isolde nog niet helemaal goed leert kennen en ook niet altijd even goed met ze mee kunt leven, maar aan de andere kant maakt het eigenlijk vooral enorm nieuwsgierig naar meer.

De personages over wie we wel meer te weten krijgen zijn verrassend genoeg de bedienden van Luca en Isolde: de goedmoedige en niet zo snuggere Freize, de slimme en gewiekste Ishraq en de strenge broeder Peter. Vooral Freize en Ishraq worden erg goed uitgewerkt, en persoonlijk vond ik ze zelfs de leukste personages van het verhaal. Ishraq is geen christen maar een Moor, wat haar nogal een vreemde eend in de bijt maakt in het strenggelovige middeleeuwse Italië, en Freize is het sullige, lompe en vooral heel erg grappige hulpje van Luca. Samen zorgen Ishraq en Freize regelmatig voor een vrolijke noot in het verder vrij serieuze verhaal.

Het wisselkind is een leuk, spannend en sfeervol begin van een nieuwe serie die de geheimzinnige geschiedenis induikt van Italië en het christendom. Het verhaal is hier en daar wat voorspelbaar, maar voor elk mysterie dat onthuld wordt bedenkt Gregory er weer vijf nieuwe bij, waardoor je wel door moet blijven lezen. Gelukkig is het tweede deel in de serie, Stormbrengers, al verschenen, want Het wisselkind maakt enorm nieuwsgierig naar meer!

[product_page sku=”9789044739374″]

Orde der Duisternis 1: Het wisselkind Boek omslag Orde der Duisternis 1: Het wisselkind
Orde der Duisternis 1