De Nachtuilen 3: Het hart van de tijger – Jeroen van Unen

0
39

Nadat Tobias de eerste tempel heeft overwonnen, moet hij nog twee tempels overwinnen voordat hij Ivor kan bevrijden, die al eeuwen opgesloten zit in de vierde tempel. Tobias en de andere Nachtuilen reizen af naar Stockholm, waar een geheimzinnige monoliet is verschenen. Deze zou de sleutel kunnen zijn naar de tweede tempel, of zal de monoliet iets anders in gang zetten? Daarnaast komt er een nieuwe bewoner op de Denari-eilanden aan, die een dubbele agenda heeft en een groot geheim moet ontrafelen. Dit kan de magische wereld op zijn kop zetten, wat drastische gevolgen kan hebben voor de rest van de wereld…

Magisch verhaal met een goede vaart

Het hart van de tijger maakt in het begin van het verhaal een iets stroeve start. Als je de vorige twee delen een tijd terug hebt gelezen moet je toch even je geheugen goed opfrissen, want Jeroen van Unen vertelt in het begin weinig over de afgelopen gebeurtenissen en duikt meteen in een nieuw avontuur met Tobias en de rest van de Nachtuilen. Het is dus even een stroeve start, maar al snel word je weer meegenomen in een spannende reeks taferelen. De groep gaat richting Stockholm, de plek waar de tweede tempel zou kunnen zijn. In Stockholm is een geheimzinnige groep bezig met het verkrijgen van mensen die magie willen hanteren, wat de tweede verhaallijn in het boek is. De derde gaat over Lester, die infiltreert in de Denari-eilanden en informatie moet inwinnen over de eilanden. De wisselwerking tussen deze drie verhaallijnen is erg fijn en daardoor varieert het verhaal op mooie wijze, zodat je interesse gewekt blijft.

Door het einde sta je strak van de spanning en kijk je alleen maar meer en meer uit naar het laatste deel in deze serie!

De magie in De Nachtuilen weet zich ook steeds meer uit te breiden. Het vorige deel ging vooral over Duistere magie, maar nu lees je over andere soorten magie en magische ontwikkelingen die zich afspelen in de wereld. Ook wordt de scheidingslijn tussen goed en kwaad steeds lastiger om te zien. Elke partij heeft wel bepaalde belangen en daardoor is het als lezer ook moeilijker om te zien wie hier nou echt te vertrouwen is. Doordat je je goed kan inleven in de tegenstander vallen alle personages onder een grijs gebied en is het verhaal des te interessanter om te lezen.

Helden, schurken en een spannend slot

Tobias is een ideale held voor dit verhaal. Hij is dapper, wil zijn naasten beschermen en vindt zijn eigen weg in de wereld. Er zijn genoeg bekende personages die de revue passeren, maar je krijgt ook te maken met nieuwe personages, zoals Anna. Zij was een journaliste en heeft geld gegeven aan een fonds dat belooft haar leven compleet te veranderen. Bash zit achter dit plan en via een magische thee kunnen normale mensen uiteindelijk magie hanteren. Anna heeft niks te verliezen en is benieuwd naar deze magie, maar is ook behoorlijk sceptisch en ze wil alle kanten van het verhaal horen voordat ze de situatie beoordeelt. Je kan je goed inleven in Anna en zelfs Lester met zijn dubbele agenda weet sympathie op te wekken bij de lezer. Het aantal personages is wellicht wat aan de hoge kant en kan wat afleidend werken, maar de belangrijkste personages krijgen in ieder geval goed de aandacht.

Het verhaal sluit af met een spannende strijd die zich afspeelt op verschillende plekken. Jeroen van Unen weet de spanning in het verhaal naar een hoger niveau te tillen en sommige plotwendingen richting het slot zullen je oorspronkelijke verwachtingen compleet veranderen. Door het einde sta je strak van de spanning en kijk je alleen maar meer en meer uit naar het laatste deel in deze serie!

Hoewel Het hart van de tijger even moet opstarten, is dit avontuur uiteindelijk weer een feest om te lezen. De verschillende perspectieven laten telkens een andere kant zien van het verhaal en daardoor is dit boek heel divers. De schrijfstijl is erg pakkend, de personages hebben meerdere kanten en de magie in De Nachtuilen wordt steeds verder uitgebreid. Het slot zorgt ervoor dat je verlangt naar meer, dus wat mij betreft mag het afsluitende boek snel komen!

Het hart van de tijger Boek omslag Het hart van de tijger
De Nachtuilen
Jeroen van Unen