De Nachtuilen 2: De slang van Havilah – Jeroen van Unen

0
94

Na een heftige confrontatie met Malic en de ontmoeting van Tobias met Anca Muraei gaan de Nachtuilen op pad voor een avontuur. De groep magiërs verlaat de Denari-eilanden en gaat Anca’s geliefde Ivor proberen te bevrijden uit zijn gevangenis. De Nachtuilen komen alleen niet snel op hun doel af, helemaal niet als Tobias de groep verlaat… Kunnen de Nachtuilen de dreigende duistere magiërs stoppen?

Stroef begin, maar goede opbouw
De slang van Havilah is het tweede deel in De Nachtuilen-serie en bouwt al snel voort op de gebeurtenissen van het eerste deel. Hoewel de actie snel van start gaat, kan het begin nog wat stroef overkomen. Jeroen van Unen geeft weinig opheldering over het voorgaande deel; een rustige introductie hoef je dus niet te verwachten. Hierdoor kan je met wat opstartproblemen te maken krijgen, maar aan de andere kant weet Jeroen van Unen de vaart er goed in te houden. De schrijfstijl is in ieder geval pakkend en weet een goede balans te maken tussen beschrijvingen van locaties, personages en magie, en spanningsopbouw en daverende actie.

Het eerste deel van De Nachtuilen schonk vooral veel aandacht aan de uitleg van de magie, terwijl in dit deel de focus meer op de actie en de personages wordt gelegd. De basis van de magie is gelegd, dus nu worden achtergrondverhalen rondom de magie opgebouwd en nemen de spanningen toe. Zo wordt er in dit deel meer introductie gegeven over Duistere Magie, een soort magie die in eerste instantie heel praktisch lijkt, maar ook hele nare gevolgen kan hebben. Daarbij hebben de Nachtuilen een soort magische band gekregen die goed van pas kan komen, hoewel ze nog weinig weten van deze unieke verbinding. De magie van De Nachtuilen-serie breidt zich uit en is maar al te interessant om over te lezen!

De magie van De Nachtuilen-serie breidt zich uit en is maar al te interessant om over te lezen!

Een hechte vriendengroep en een daverend eind
De Nachtuilen zijn door hun magische band verbonden met elkaar. Zelf weten ze niet precies wat dat inhoudt, maar ze weten wel dat ze bij elkaar moeten blijven. Hoewel sommige personages in deze groep genoeg aandacht krijgen (zoals Tobias en Rika), blijven andere personages iets meer op de achtergrond. Ze blijven hierdoor iets vlak, wat een lichte afbreuk doet aan de groep als geheel. Dit wordt echter gecompenseerd door de personageverdieping van Tobias en Rika. Rika is een bijzondere meid met een niet al te vrolijk verleden, wat haar al snel intrigerend maakt. Ze is iemand die sterk in haar schoenen staat en laat zien dat haar vechtlust nooit stopt. Tobias is iemand die denkt aan de mensen om hem heen en die bereid is offers te brengen als dit de groep als geheel kan helpen. Zo worden deze pubers al snel personages waar je tegen opkijkt, omdat ze een flinke dosis moed bezitten.

De aanloop naar het einde is goed neergezet en eenmaal bij de climax van het verhaal word je verrast door meerdere plotwendingen. Jeroen van Unen maakt niks voorspelbaar en zorgt dat het verhaal op originele wijze verteld wordt. Zeker richting het einde lees je het boek het liefst meteen uit en raak je geamuseerd door de oplopende spanningen en de legendarische gevechten. Je kijkt je ogen uit en wilt alleen maar meer!

De slang van Havilah weet het eerste deel in de serie goed te evenaren. Dit tweede deel heeft een heel andere opbouw dan het eerste deel, maar weet de lezer toch opnieuw te boeien. Het verhaal is goed in elkaar gezet, al had het iets vloeiender kunnen beginnen en hadden sommige personages wat sprekender gekund. De dreiging van Duistere Magiërs is sterk aanwezig en de Nachtuilen zijn nog lang niet klaar met hun strijd tegen het kwaad. Het hart van de tijger, het derde deel van De Nachtuilen-serie, voorspelt in ieder geval veel spektakel en mag wat mij betreft daarom ook snel in de boekhandel verschijnen!

De nachtuilen 2 – De slang van Havilah

Jeroen van Unen | Luitingh Sijthoff | 2017

Na zijn ontmoeting met Anca Muraei weet Tobias eindelijk met welk geheim zijn ouders hebben rondgelopen. Vastberaden, en met Anca’s onheilspellende profetie in zijn achterhoofd, verlaat hij samen met zijn vrienden, de Nachtuilen, de Denari-eilanden. Hun missie: Anca’s geliefde Ivor bevrijden. Maar daarvoor moeten ze eerst de sleutel van zijn gevangenis zien te vinden. Algauw wordt duidelijk dat vijanden Bash en Malic nog lang niet klaar zijn met de Nachtuilen. In het nauw gedreven door Bash staat Tobias opnieuw voor een keuze die hem aan het twijfelen brengt…

Vorig artikelDisney verlaat Netflix voor eigen streamingservice
Volgend artikelBloederige duinen, een woestijnstad met twaalf koningen en een heldin die zint op wraak