Pacific Rim

0
66

Omslag Chronicle

In de nabije toekomst wordt de Aarde bedreigd door gigantische monsters die vanuit de oceaan grote havensteden aanvallen en dood en verderf zaaien. Om deze monsters te kunnen verslaan ontwikkelt het leger gigantische robots die bestuurd worden door teams van menselijke piloten. De indrukwekkende trailer van Pacific Rim en de moedige strijd tussen de mensheid en een buitenaardse bedreiging was genoeg aanleiding om de film dan ook direct in zijn eerste week in 3D in een IMAX theater te gaan bekijken.

Opbouw
Het verhaal start direct met heftige beelden waarin een gigantisch monster de stad San Fransisco aanvalt terwijl het leger probeert de aanval met conventionele wapens af te slaan. Wanneer pas na zes dagen het monster verslagen is en enige tijd later ook een tweede aanval met moeite afgeslagen kan worden is het duidelijk dat de mensheid zeer ernstig bedreigd wordt. Het leger ontwikkelt, onder leiding van admiraal Stacker, het “Jaeger”-programma waarin teams van 2 en 3 piloten in gigantische robots met brute kracht en zeer geavanceerde wapensystemen het antwoord moeten zijn op deze buitenaardse bedreiging.

De monsters komen uit een andere wereld via een portaal die diep onder de zeespiegel ligt. Na enkele jaren van toenemende aanvallen blijken de monsters steeds sterker en intelligenter te worden en lijkt het einde van de mensheid nabij.

Het verhaal draait om Raleigh, een van de eerste piloten van het Jaeger programma, die na een persoonlijk verlies zijn baan opgeeft en op een andere manier zijn bijdrage aan de oorlog probeert te leveren. Wanneer admiraal Stacker een laatste poging start om de bedreiging definitief te beëindigen, haalt hij Raleigh opnieuw aan boord van het programma om de strijd aan te gaan.

Special effects
Pacific Rim doet in alle technische opzichten het genre eer aan , waarbij omgevingsgeluiden, muziek en special effects tijdens de enorme gevechten fantastisch worden weergegeven. Zeker in een IMAX theater wordt de kijker helemaal opgenomen in beeld en geluid en voel je de dreunen en impact van de robots en hun  wapens door je heen gaan. Als bezoeker kom je ogen en oren te kort en op een gegeven moment heb je misschien zelfs het gevoel dat het wat te veel begint te worden.

Minpuntjes
Naast al dit visuele geweld wordt de film gelukkig wel afgewisseld met een aantal verhaallijnen die de film meer inhoud en achtergrond proberen te geven. Helaas zitten er naast sterk uitgewerkte personages ook een aantal bij die wat minder overtuigend over komen. Zo komt het achtergrondverhaal van de vrouwelijke hoofdpersoon Mako Mori wat moeizaam over. Persoonlijk had ik het verhaal dan ook op enkele punten wat natuurlijker en levensechter willen zien. Toch neemt dat niet weg dat de film hierdoor ook voldoende ontspannen momenten biedt die niet mogen ontbreken in deze bijna continue actiefilm.

Producent: Warner Bros. Pictures en Legendary Pictures
Regisseur: Guillermo del Toro
Cast: Charlie Hunnam (Raleigh Antrobus), Ron Perlman (Hannibal Chow), Idris Elba (Stacker Pentecost), Charlie Day (Newt Gotlieb), Rinko Kikuchi (Mako Mori), Burn Gorman (Gottlieb)