De legende van de wachters 2: De strijd om Ga’Hoole – Kathryn Lasky

0
169

Omslag De legende van de wachters 2: De strijd om Ga’Hoole

De strijd om Ga’Hoole is het tweede deel van Kathryn Lasky’s reeks De legende van de wachters. Het boek gaat verder waar De ontvoering eindigde: de jonge kerkuil Soren is met zijn vrienden op zoek naar de legendarische Grote Boom van Ga’Hoole. Ze willen de wachters die daar wonen waarschuwen voor het St. Aegolius Internaat voor Verweesde Uilen, dat uilskuikens en eieren ontvoert. Zullen de nobele uilen van Ga’Hoole Soren kunnen helpen om de ontvoerde uiltjes te bevrijden en zijn verdwenen zusje Eglantine te vinden?

Leven in de Grote Boom
Na een lange tocht bereiken Soren, Gylfie, Twilight en Digger eindelijk de legendarische Grote Boom van Ga’Hoole. Daar worden ze opgevangen door Boron en Barran, de koning en koningin van Hoole. Ze mogen er blijven wonen en krijgen lessen in de verschillende dingen die de Hoole-uilen moeten kunnen. Uiteindelijk worden alle uilen ingedeeld bij een brigade, zoals de reddingsbrigade, weerbrigade of vuurverzamelaars, en is het hun beurt om een steentje bij te dragen.

Ietsje tegenvallend middendeel
De strijd om Ga’Hoole is duidelijk het middendeel van een trilogie (de reeks begon met drie boeken, maar daarna volgden meer delen). Het verhaal gaat wel vooruit, maar er staat amper iets in het boek over de strijd tegen het St. Aegolius Internaat. Waarom het boek De strijd heet, is dan ook een raadsel. De Engelse titel The Journey (De reis) klinkt al iets logischer, ook al vindt het grootste deel van het boek in en rond de Grote Boom plaats.

Het boek begint met een serie kleine avontuurtjes tijdens de reis, die eigenlijk vooral bedoeld lijken te zijn om de reis langer te maken. De meeste ervan zijn niet echt belangrijk voor de rest van het verhaal. Daardoor raak je als lezer een beetje de draad kwijt: het ging toch om de strijd tegen St. Aegolius en de reis naar de Grote Boom?

Als Soren en zijn vrienden dan eindelijk aankomen bij de Grote Boom is ook dat nogal teleurstellend. De uilen zijn er goed georganiseerd en leven in harmonie met de Grote Boom van Ga’Hoole, maar ze zijn verder doodgewoon. Alle magie en mysteries rondom de legendarische wachters zijn dus een beetje overdreven. Het leven in de Grote Boom is niet heel anders dan dat op een gewone kostschool, ook al is dit er dan eentje vol uilen.

Ook de belangrijke boodschap die Soren en zijn vrienden komen brengen, verdwijnt al snel naar de achtergrond. De uilen van Ga’Hoole weten allang van het gevaar van St. Aegolius, en er is zelfs sprake van iets dat misschien nog veel gevaarlijker is. Toch gebeurt daar verder niks mee. Soren en zijn vrienden mogen in de boom blijven wonen en krijgen er lessen, maar het avontuur, het verzet tegen St. Aegolius en de zoektocht naar Eglantine vallen helemaal stil. Veel vragen uit het eerste boek blijven onbeantwoord en er komen er alleen maar meer bij. Pas aan het einde pakt Lasky de draad van het eerste boek weer een beetje op, maar het grote spektakel lijkt voor het volgende deel te zijn bewaard.

Doordat het allemaal wat rustiger is, krijgen de uilen wel meer ruimte om met elkaar te praten; je leert ze allemaal iets beter kennen. Het boek geeft een mooi beeld van het uilenleven in de Grote Boom, dat slim bedacht en origineel is. Er zitten een paar erg leuke ideeën bij, zoals de hulpslangen die het eten komen serveren en gelijk zelf dienst doen als tafel. Maar eigenlijk is dat ook meteen het enige bijzondere aan het boek, want het mist het gevaar, het mysterie en de spanning van het eerste deel.

De strijd om Ga’Hoole is aardig om te lezen en laat zien hoe de uilen in de Grote Boom van Ga’Hoole leven, maar verder gebeurt er niet erg veel. Het boek verliest het tempo van het eerste deel en dwaalt een beetje af. Hopelijk wordt dat in het derde boek weer opgepakt en komt dan ook de strijd met het St. Aegolius Instituut weer op gang.

[product_page sku=”9789022329061″]

De legende van de wachters 2: De strijd om Ga'Hoole Boek omslag De legende van de wachters 2: De strijd om Ga'Hoole
De legende van de wachters 2