De Donkere Broederschap – Luke Scull

0
53

Omslag De Donkere Broederschap

Vijf eeuwen geleden vermoordden de oppermagiërs de Goden. Sindsdien heersen zij met meedogenloze hand over de wereld. Hun magie is echter een schaars goed geworden en de magiërs strijden onderling om de laatste overgebleven resten. In Dominia heerst de brute tiran Salasar die zijn bevolking met behulp van de kostbare magie onderdrukt. De rebellengroep de Scherven probeert weerstand te bieden aan deze tirannie. Zij geloven namelijk dat hun schervenlid Cole voorbestemd is om Salasar te vermoorden met zijn magische dolk Magiban.

Wanneer Cole op een dag door de hooglanders Kayne en Jerek gered wordt van stadswachten, is dit het begin van een onwaarschijnlijk gezelschap. In opdracht van de Scherven gaan Cole, de twee Hooglanders, en een mysterieuze knecht van een halfmagiër op een missie. Hun doel is om de enige magie-mijn van Dorminia te vernietigen en zo de macht van Salasar te breken. Tijdens hun reis krijgen ze te maken met de intriges van de andere oppermagiërs en met een nieuwe dreiging uit het noorden. Hun wegen scheiden zich tijdelijk, maar het lot van dit donkere broederschap is voor altijd met elkaar verbonden.

Kennismaking met nieuwe wereld
De donkere broederschap is het debuut van Luke Scull en het eerste deel van een trilogie. Aan de opbouw van deze nieuwe wereld en de geschiedenis ervan is duidelijk veel aandacht besteed, wat het verhaal meer diepgang geeft. Het nadeel is wel dat het inspannend leest. Je moet goed je hoofd erbij houden om tegelijkertijd het verhaal te volgen en alle informatie in je op te nemen. Zelf ben ik na een aantal hoofdstukken gewoon opnieuw begonnen met lezen, zodat het beter mogelijk  was om in het verhaal te komen zonder afgeleid te worden door allerlei interessante feiten.

Het verhaal wordt hierdoor ook langzaam opgebouwd. Er zijn meerdere verhaallijnen en personages om te volgen, waarbij nog niet duidelijk is wat de hoofdlijn zal worden. Na het eerste deel zakt het verhaal helaas ook even wat in, waarbij het vooral de boeiende personages zijn die je overhalen om door te lezen. Langzaam maar zeker worden de verbanden tussen de verschillende verhaallijnen zichtbaar en is er meer samenhang in het verhaal te ontdekken. De uitwerking van al deze punten, die allemaal even belangrijk zijn,  doet me denken aan Een Lied van IJs en Vuur.

Het verhaal zit ook vol met verrassende wendingen. Veel van wat er gebeurt blijkt anders uit te pakken dan verwacht, of meer kanten te hebben. Het is daarbij duidelijk dat het om een serie gaat, omdat er ook nog veel dingen open worden gelaten. Het einde is misschien niet helemaal wat je als lezer zou wensen, maar wel heel realistisch en passend bij de stijl van het boek. Toch weet de schrijver voor de volgende delen ook een glimp van hoop mee te geven.

De stijl
De beschrijvingen zijn beeldend en uitgebreid. De wereld komt hierdoor goed tot leven en voelt realistisch aan, De personages en omgevingen worden echt goed neergezet, ook al zitten er meer veldslagen in het boek dan ik persoonlijk prettig vind. Er is dan ook veel geweld en strijd in het boek, waarbij koppen en ingewanden tijdens de gevechten in het rond vliegen. Deze stijl moet je liggen, maar desalniettemin erg goed gedaan. Het past wel bij de realistische sfeer die wordt gebruikt, maar is gelukkig geen doel op zich. Gelukkig is er hier en daar ook plaats voor vriendschap en liefde. Ook het gebruik van humor wordt hierbij goed ingezet om af en toe toch even een lichtere toon te geven.

De personages
Er worden echte personages neergezet met hun eigen karakters en persoonlijkheden. Het taalgebruik daarbij is echt straattaal, krachtig, soms wat grof, maar altijd op een manier die bij het personage past. Zo komen ze echt over, en de meeste zijn beslist geen lieverdjes. Zo is Kayne bijvoorbeeld erg bot, maar ook grappig. Hij is hard maar heeft ook een zachtere kant. Dit wordt goed uitgelicht.

De personages zijn niet verder bijzonder origineel. Zo is er bijvoorbeeld de jonge, overmoedige held en de oude, botte veteraan. De personages weten ook verschillende gevoelens op te wekken bij de lezer, van ergernis, vermaak, stille bewondering tot intense afkeer. Knap en realistisch is ook dat er ook personages zijn die gewoon niet aardig zijn en vreselijk blijven. Ondanks dat het leuk is om over de hoofdpersonages te lezen, lukte het me niet echt om een band met ze op te bouwen. De enige uitzondering hierop was Kayne, die wel aansprak door zijn bijzondere verleden en manier van doen.

De schrijver is er goed in geslaagd om een realistische, grimmige wereld met een rijke geschiedenis neer te zetten. Ondanks deze donkere sfeer is er in het boek ook plek voor humor en vriendschap. Het is een verhaal met veel verschillende personages en plotwendingen, waardoor het verhaal niet heel erg vlot leest en soms zelfs wat lastig te volgen is. Uiteindelijk komt met een ontluisterend, maar levensecht einde alles goed samen. Het einde had wat mij betreft wel net iets te veel teasers en opengelaten verhaallijnen.

[product_page sku=”9789022565209″]

De Donkere Broederschap Boek omslag De Donkere Broederschap
Luke Scull