BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De legende van de wachters 3: De redding – Kathryn Lasky

De legende van de wachters 3: De redding – Kathryn Lasky

0
253

Omslag De legende van de wachters 3: De redding

De redding is het derde deel in de reeks De legende van de wachters. Hoewel de verfilming hier het verhaal afsluit, zijn er inmiddels al zestien boeken over de uilen verschenen. Het tweede deel ging met name over hoe Soren en zijn vrienden in de Ga’Hoole-boom kwamen te wonen, maar aan de bedreiging van het gevaarlijke St. Aegolius Internaat voor Verweesde Uilen was nog niets gedaan. Hoog tijd dus voor meer actie en avontuur.

Gevaarlijke zoektocht
Nu Sorens zusje Eglantine weer is teruggevonden en in de Ga’Hoole-boom woont lijkt alles weer goed te komen. Maar Sorens leraar en brigadeleider Ezylryb is nog niet terug van zijn missie. Soren en zijn vrienden vrezen het ergste, dus besluiten op zoek te gaan naar antwoorden. Waar is het St. Aegolius mee bezig? Wie is die andere vijand waar alleen over gefluisterd wordt? En hebben zij misschien iets te maken met de verdwijning van Ezylryb?

Nieuwe dreiging, nieuw avontuur
We hebben de uilen inmiddels goed leren kennen, en ook dit deel begint weer als een ontmoeting met oude vrienden. Er hoeft weinig uitgelegd te worden, dus het boek komt vlot op gang. Het verhaal is wel iets dreigender dan de vorige delen, maar het heeft nog steeds een lichte stijl met genoeg grappige momenten tussen de dramatische stukjes door. Nadat het tweede deel een beetje het tempo van het eerste boek leek te verliezen, wordt dat hier weer opgepakt. Soren en zijn vrienden verlaten de Ga’Hoole-boom en gaan weer lekker op avontuur.

De redding is een luchtig en vlot weg te lezen verhaal in een originele wereld.

Toch is het vreemd dat het St. Aegolius nog steeds op de achtergrond blijft. In plaats daarvan komen we meer te weten over de onnoembare vijand en Ezylryb. De geheimen uit zijn verleden zijn een van de interessantste stukken in het boek. Misschien wel omdat we daar een glimp zien van wat je eigenlijk van dit verhaal verwacht: een epische strijd tussen twee groepen uilen, vol spanning en verraad.

Maar zo gevaarlijk is de vijand nu ook weer niet. Dat geeft Soren en zijn vrienden natuurlijk de kans om de held uit te hangen, en het is ergens ook wel origineel, maar toch had ik na alle geheimzinnigheid over een zo verschrikkelijke vijand (“je kan alleen maar hopen”) wel meer verwacht. Ook in dit boek loopt alles dus toch wat makkelijk af. Misschien dat Lasky de echte confrontatie bewaart voor een volgend deel, want met nog dertien boeken voor de boeg heeft ze duidelijk nog een heleboel over de uilen te vertellen.

In De redding zit weer wat meer avontuur dan in het tweede deel. Bovendien komen er heel wat geheimen uit het verleden voorbij, die het verhaal en de wereld van de uilen meer diepgang geven. De plot is niet overal even logisch, maar het is toch een luchtig en vlot weg te lezen verhaal in een originele wereld.

[product_page sku=”9789022329160″]

De legende van de wachters 3: De redding Boek omslag De legende van de wachters 3: De redding
De legende van de wachters 3