BZRK – Michael Grant

0
14

Omslag BZRK

In BZRK heerst een, voor ons gewone mensen onbekende, strijd tussen de aanhangers van AFGC (AmericaStrong Fancy Gifts Corporation) en de guerrilla groepering BZRK. AFGC, in haar begindagen een speelgoedfabrikant, vandaag de dag in het geheim een ontwikkelaar voor high-tech wapens, wil een verenigde wereld waar de hersengolven van ieder mens op dezelfde “frequentie” staan afgesteld. Aan het hoofd van deze organisatie staat de vergroeide tweeling Benjamin en Charles Armstrong. Zij streven naar een wereld waarin iedereen dezelfde emoties voelt en deelt. Ze hopen hiermee te bereiken dat er helemaal geen armoede, oorlog, honger of verdriet meer bestaat onder de mensheid. Om dit doel te bereiken maakt AFGC gebruik van nanotechnologie: minuscuul kleine robots die op afstand elektronisch worden bestuurd door mannen en vrouwen. Deze ‘bestuurders’ worden twitchers genoemd. De twitchers zijn in staat om nanobots in de hersenen van mensen te plaatsen en ze op die manier te manipuleren en ze te laten doen, denken en voelen wat AFGC wil.

BZRK strijdt echter voor een wereld waarin de mens vrij is om te doen, denken en voelen wat ze zelf willen. Ze strijden dus voor het behoud van vrijheid. Zij gaan het gevecht aan met AFGC door het gebruik van biots. Deze door wetenschapper Grey McLure ontwikkelde minuscule wezens zijn vervaardigd uit het DNA van verschillende dieren en worden tot leven gewekt door het te koppelen aan het DNA van een mens. Hierna vertoond de biot uiterlijke gelijkenissen met zijn mens en de mens kan op zijn of haar beurt de biot besturen met zijn of haar gedachten. De mens ziet tevens wat de biot ziet.

Prima uitwerkingen
BZRK start met de dood van uitvinder Grey McLure en de daaropvolgende werving van zijn dochter Sadie als nieuwe strijdster van de organisatie BZRK. Het blijkt namelijk dat McLure is vermoord door AFGC en dat maakt Sadie maar wat gewillig om zich aan te sluiten bij de enige organisatie die van het bestaan van AFGC afweet. Noah Cotton heeft een soortgelijke drijfveer om zich bij BZRK aan te sluiten. Zijn broer Alex verblijft namelijk in een gesticht en kraamt alleen nog maar onzin uit. Alex was ook lid van BZRK en hij heeft zijn huidige geestesgesteldheid te danken aan een confrontatie met Botman, een van de werknemers van AFGC. Michael Grant heeft deze personages prima uitgewerkt. De overige teamleden van BZRK waar zij mee te maken krijgen zijn minder goed uitgewerkt. Dit stoort echter niet, omdat het de lezer hetzelfde onwerkelijke gevoel geeft als waar Noah en Sadie mee te maken krijgen als ze aan deze mysterieuze types worden voorgesteld en meteen worden geacht mee samen te werken.

Ondanks dat een aantal van de BZRK leden in eerste instantie vreemd en onaardig overkomen hebben ze toch allemaal een goede inborst. De leden van AFGC waar we mee te maken krijgen hebben dat iets te toevallig allemaal niet. Deze personages zijn ieder een individu, maar hebben toch allemaal iets wat ze enigszins een slecht mens maakt,  zoals het complete gebrek aan gevoel wanneer er door een AFGC-er vele mensenlevens worden beëindigd. Dit creëert, vooral in het begin, regelmatig een zwart-wit beeld. Gelukkig herpakt Grant zich aan het einde van het verhaal door een aantal personages aan de kant van AFGC toch iets uit te diepen.

In het heetst van de strijd
Wanneer Sadie en Noah zich bij BZRK aansluiten belanden we midden in strijd tussen BZRK en AFGC. Beide organisaties hebben zich op dat moment al wereldwijd verspreid. AFGC heeft een ambitieus plan opgezet om de grootste wereldleiders met hun nanobots te bedraden en zo naar hun pijpen te laten dansen. Als dat plan slaagt, is de overname van de rest van de wereld slechts een kleine stap. BZRK is hiervan op de hoogte en zet hun eigen mensen in om dit plan te dwarsbomen. Dit levert diverse confrontaties op in zowel de nano, de wereld vanuit een microscopisch perspectief, als de macro, de wereld vanuit menselijk perspectief. Grant gebruikt hier bij confrontaties in de nano bijvoorbeeld nanobots die het met hun machinale wapens, zoals vlijmscherpe messen, pijltjesgranaten en een straalwapen, opnemen tegen biots met hun “natuurlijke” wapens, zoals een stekel aan een staart, zwavelzuur en scherpe snijdende klauwen. Deze gevechten komen in eerste instantie vergezocht en onwerkelijk over, maar worden naarmate ze vaker voorkomen vermakelijker.

Ondanks dat beide groeperingen in ieder werelddeel meerdere teams hebben zitten speelt dit verhaal zich voornamelijk af in New York, waar zowel het hoofdkantoor van AFGC gevestigd is als het hoofdkantoor van de VN; waar de wereldleiders waar AFGC het op gemunt heeft samen zullen komen voor een vergadering. Er komen best veel personages in het boek voor, maar doordat er meerdere malen wordt gesproken over de grootsheid van de beide organisaties blijf je als lezer het gevoel houden dat je veel gemist hebt en dat er nog genoeg te vertellen valt.

De keuze van de auteur om zijn verhaal midden in deze strijd aan te vangen is wat vreemd. Logischer zou het zijn om meer uit te wijden over het ontstaan van de organisaties en hoe de ontwikkeling van hun wapenkeuzes tot stand is gekomen. De nanobots zijn in principe nog te bevatten, aangezien dit mechanische wezens zijn. De biots daarentegen, en dan vooral de manier waarop ze bestuurd worden, zijn zo vreemd en onwaarschijnlijk dat het lastig is om deze wezens voor lief te nemen. Het verhaal eindigt verrassend en zowel het begin als het einde leent zich prima voor diverse voorgangers en vervolgen op BZRK.

Maar er is meer
Wat bijzonder is Michael Grants’ BZRK is dat er naast het boek ook een website, www.gobzrk.com, in het leven is geroepen, waarop lezers van het boek nog meer kunnen ontdekken over de wereld binnen het verhaal. Zo vind je er stripverhalen die meer duidelijk maken over de achtergrond en het ontstaan van de in BZRK gebruikte technologieën. Verder staan er een quiz en een spelletje op. De inhoud van de website wordt regelmatig aangevuld met nieuwe activiteiten. Er is voor de liefhebbers ook een app beschikbaar voor op je smartphone. Met deze app bestuur je je eigen biot en neem je het op tegen een leger aan mijten en andere minuscuul kleine wezens die ongezien in en over ons lichaam kruipen.

BZRK is een origineel verhaal. Grant zet twee organisaties tegenover elkaar die het voornamelijk met elkaar uitvechten op microscopisch niveau binnen in het menselijke lichaam. Dit levert echter meer dan eens zeer vreemde en moeilijk te bevatten situaties op die beter uitgewerkt hadden mogen worden. De karakters in het boek zijn over het algemeen goed uitgewerkt, maar komen iets te vaak zwart-wit over. BZRK is een vermakelijk, maar oppervlakkig boek. Het verhaal heeft absoluut potentie, maar dit wordt nog niet waargemaakt. Het zou dan ook geen slechte keuze zijn als Michael Grant besluit een serie te maken van dit verhaal.

BZRK

Michael Grant | Van Goor | 2012
Originele titel: BZRK

Charles en Benjamin Amstrong streven maar één doel na: een perfecte wereld zonder wreedheden. Het begin van een ware utopie ligt in hun handen. Maar de manier waarop ze dit ogenschijnlijk nobele plan tot uitvoering brengen, is angstaanjagend. Met microscopisch kleine robotjes – nanobots – manipuleren de Amstrongs de hersenen van alle mensen, zodat de wereld als één brein zal functioneren. Iedereen zal zijn vrije wil verliezen en alles zal in handen liggen van de twee broers.

De guerrillagroep BZRK weet waar Charles en Benjamin mee bezig zijn en wil voorkomen dat hun utopie werkelijkheid wordt. BZRK vecht voor het recht om fouten te maken, het recht om menselijk te zijn. Met biologische bots gaan zij de strijd met de nanobots van de Armstrongs aan en proberen zo de mensheid te redden. Maar wat als waanzin overwint?