Gone 8: Rivaal – Michael Grant

0
23

Dillon Poe is één van de personen die in contact is gekomen met een meteoriet, waardoor hij een mutant wordt en een gevaarlijke gave ontwikkelt. Hij kan met zijn stem bevelen uitdelen, die opgevolgd moeten worden door degene die zijn stem hoort. Een machtig wapen, zeker in de handen van een jongen die vroeger altijd de freak werd genoemd. Hij maakt al snel misbruik van zijn gave, maar wie kan hem stoppen? Dekka, Shade, Cruz, Malik en Armo zijn andere mutanten die als superhelden dit nieuwe kwaad gaan bestrijden. Maar kunnen deze mutanten wel als helden gekroond worden, als iedereen angstig is omdat ze gevaarlijke krachten hebben?

Een nog groter spektakel vol superhelden en superschurken

Monster is het vervolg op de Gone-serie en was al een fenomenaal vervolg op deze reeks. Nu is Rivaal het volgende deel, waarin je als lezer geniet van het grote gehalte aan actie. Michael Grant is een meester in het schrijven van geniale verhalen vol spanning, wat hij weer bewijst met dit boek. De mutanten die zijn ontstaan door geheimzinnige meteorieten die wat gemeen hebben met de originele meteoriet die de koepel in Perido Beach jaren geleden heeft veroorzaakt, beleven weer een spannend avontuur. De vijand is een nieuwe mutant, die met zijn wispelturige persoonlijkheid al snel veel chaos veroorzaakt.

De hoge mate aan spectaculaire gevechten wordt bijgestaan door wat gruwelijke taferelen die Michael Grant weet te bedenken. Het eerste hoofdstuk weet het verhaal al meteen sterk neer te zetten door een akelige confrontatie tussen Dillon en een man die totaal niet weet wat hem te wachten staat… Dit boek is zeker niet voor mensen met een zwakke maag, want Michael Grant vindt het geen probleem om afschrikwekkende details te beschrijven. Zeker als je een grote verbeelding hebt tijdens het lezen van boeken, zal je meerdere keren schrikken door de verschrikkingen die Michael Grant weet te bedenken…

Michael Grant is een meester in het schrijven van geniale verhalen vol spanning.

Overtuigende personages

Het aantal personages in dit boek is vrij groot. Zo zijn er iets meer dan tien verschillende personages die een mutant zijn geworden, ieder met hun eigen gave en eigen uiterlijke kenmerken die zijn gebaseerd op een bepaald dier. De beschrijvingen van deze mutaties zijn erg indrukwekkend en gelukkig worden alle personages even op een rijtje gezet, maar alsnog kan het lastig zijn om iedereen uit elkaar te houden. Gelukkig zijn de personages erg realistisch beschreven en hebben ze allemaal hun eigen stem, waardoor ze wel erg sprekend kunnen zijn voor de lezer. Je merkt ook dat de mutaties voor iedereen anders uitpakken. De een wil op het goede pad blijven, anderen maken juist misbruik van hun gave. Iedereen heeft zijn of haar eigen worstelingen wat betreft het behouden van hun menselijkheid, zeker als de rest van de mensheid je niet vertrouwt.

De mutanten voelen tijdens hun mutaties ook bepaalde toeschouwers, duistere wezens die waarschijnlijk vanuit de ruimte de mutanten aanschouwen en hopen dat ze veel chaos veroorzaken. Je weet nog weinig over deze toeschouwers, maar je merkt wel dat dit het grote kwaad is. Je wordt hierdoor erg nieuwsgierig naar de uiteindelijke ontknoping van deze serie. Kunnen mutanten zich keren tegen deze toeschouwers, zouden ze ze kunnen benaderen? Dit mysterieuze randje zorgt ervoor dat je grote verwachtingen hebt voor het volgende deel, want dit is overduidelijk een belangrijk onderwerp dat vraagt om een epische uitwerking.

Rivaal is weer een legendarisch verhaal waar je haast geen genoeg van kan krijgen. De actie is torenhoog, de personages zijn goed uitgewerkt en de dreiging van de duistere toeschouwers is erg mysterieus. Michael Grant heeft een fantastische schrijfstijl en weet haast misselijkmakende hoofdstukken te schrijven die je keer op keer weten te verbazen. Na dit deel ben je nog lang niet uitgelezen, dus hopelijk is Michael Grant snel met het schrijven van een vervolg!

Rivaal Boek omslag Rivaal
Gone
Michael Grant