Hansel and Gretel: Witch Hunters 3D

0
45

Omslag Chronicle

Het klassieke sprookje van Hans en Grietje, waarin zij verdwaald in het bos een huis van snoepgoed ontdekken en in de val van een kwaadaardige heks lopen, is bij iedereen wel bekend. Door slim handelen weet Grietje haar broer te bevrijden en wordt de heks in de oven gegooid in plaats van dat de kinderen zelf opgegeten worden. Een verfilming van dit sprookje was nog niet verschenen en het idee dat Hansel en Gretel hun eenmalige ontmoeting met de boze heks hebben omgezet in een succesvolle en betaalde carrière als heksenjagers is zonder meer een interessante draai aan een bekend gegeven.

Film intro
De film start, a la James Bond films, direct in een actiescène met Hansel en Gretel die door hun vader uit bed worden gehaald en in het bos worden achtergelaten. In een snelle serie van aaneensluitende scènes, bereiken de kinderen het met snoep beklede huis, vallen in de handen van een angstaanjagende heks en weten deze vervolgens te overmeesteren en uit te schakelen.
Tijdens de daaropvolgende titelscène wordt duidelijk dat Hansel en Gretel veel geleerd hebben van hun ervaring met de heks en hun succesvolle carrière wordt illustratief in  beeld gebracht. Hiermee is de basis voor de film neergezet.

Het verhaal
In een Duits middeleeuws dorp, in een prachtige Anton Piek stijl, wordt een vrouw (Mina) die van hekserij wordt verdacht op het laatste moment gered door Hansel en Gretel. Het dorp gaat gebukt onder een groot aantal heksenaanvallen en ontvoeringen van vele kinderen en de burgemeester heeft Hansel en Gretel naar het dorp gehaald om de kinderen te redden en de heksen te vernietigen.

Hansel en Gretel  gaan gekleed in leren uniformen en zijn voorzien van een combinatie van middeleeuwse en moderne wapens, waaronder messen, kruisbogen, mitrailleurs, granaten en slimme munitie. Mocht de kijker in het begin nog een sprookjesachtig beeld van Hans en Grietje hebben gehad, dan is snel duidelijk dat deze buitengewoon atletische broer en zus, naast een uitgesproken hekel aan heksen, ook voor hun eigen beurs naar de stad gekomen zijn. Dit wordt duidelijk wanneer de sheriff probeert zelf zaken op orde te stellen en een aantal mannen in het donker op heksenjacht stuurt. Wanneer slechts één van hen terugkeert in de herberg en daar een bloederige boodschap aan de inwoners achterlaat, blijken ze hier niet echt van onder de indruk te raken.

Hansel en Gretel ontdekken dat de heksen een oplossing hebben gevonden voor de heksenjacht en ze hebben slechts drie dagen de tijd om de kinderen te vinden en de heksen te vernietigen. Zelfs met hun bijzonder grote incasseringsvermogen en enorme scala aan vernietigingswapens hebben ze de hulp nodig van Mina, Ben (een heksenjager in spe) en Edward, een trol die aanvankelijk trouw is aan de opperheks Muriel, gespeeld door onze ‘eigen’ Famke Jansen.

Bloederig en cartoonesk
Zeker gedurende de eerste helft van de film wordt je als kijker toch erg heen en weer geslingerd tussen waardering voor de zeer mooie middeleeuwse en rijk gedetailleerde decors en afschuw voor de expliciete, bloederige en bijna cartooneske gevechtsscene’s. Na de pauze begint het verhaal meer inhoud te krijgen, neemt de snelheid in de film toe  en ben je beter in staat om het absurdistische van het bloederige geweld en onthoofdingen te scheiden van het spannende verhaal. Zoals de trailers en leeftijdsaanduiding  al aangeven, is Hansel & Gretel beslist geen film voor onder de 16 jaar.

Details
Alhoewel het verhaal vooral een snelle actiefilm is met veel gevechten, zitten er ook een aantal heel leuk gevonden details in. Zo zie je al aan het begin van de film dat de melkflessen, die rondgebracht worden, voorzien zijn tekeningen van de vermiste kinderen en moet Hansel zichzelf regelmatig insuline spuiten toedienen vanwege de suikerziekte die hij heeft opgelopen bij zijn langdurige verblijf in het snoephuis in zijn jeugd. Ook is Edward een zeer aansprekende trol die een lief detail toevoegt aan het verhaal. Tenslotte voegen ook de 3D effecten zeker een extra dimensie aan de film toe, maar je moet er bijvoorbeeld wel van houden dat lichaamsdelen vanaf het doek de zaal in vliegen.

Producent: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures
Regisseur: Tommy Wirkola
Cast: Jeremy Renner (Hansel), Gemma Arterton (Gretel), Famke Janssen (Muriel), Pihla Viitala (Mina), Peter Stormare (Sheriff Berringer), Thomas Mann (Ben), Derek Mears (Edward), Robin Atkin Downes (stem van Edward)
Verschenen: Januari 2013
Speelduur: 88 minuten
Leeftijdscategorie: 16+