Fantastisch Strijdtoneel III – Diverse Auteurs

0
33

Omslag Fantastisch Strijdtoneel III

Een blik op de collectie beroemde, beruchte of anderszins populaire fantasyboeken in de boekhandel doet vermoeden dat ‘goede fantasy’ noodzakelijkerwijs ook ‘lange fantasy’ is. De schappen staan vol trilogieën en boeken met minder dan 300 pagina’s lijken een zeldzaamheid. Maar bij de organisatie van FantasyStrijd Brugge trekken ze zich daar niets van aan: voor deze jaarlijkse schrijfwedstrijd geldt namelijk een limiet van 1500 woorden. En dat blijkt haalbaar, want in 2012 hebben opnieuw talloze deelnemers hun fantasy-kortverhaal ingestuurd. De resulterende top 20 werd vervolgens gebundeld in Fantastisch Strijdtoneel III, samen met nog zeven persoonlijke favorieten van samensteller en uitgever Alex de Jong.

Van oosterse vechtkunst tot steampunk
De 27 verhalen in de bundel zijn zowel door bekende (bijvoorbeeld Thomas Olde Heuvelt) als tamelijk onbekende auteurs geschreven. Dat levert een diversiteit aan schrijfstijlen en genres op:Zwerver (door Jan Pronk) speelt zich bijvoorbeeld in ons heden af, terwijl de gebeurtenissen inTussen zegen en vloek (door Edward van Egmond) in het verre oosten plaatsvinden. Arterion Vier(door Petra Steyaert) is pure sci-fi, Nachtvlucht (door Judy Koot) is gerelateerd aan de Romeinse mythologie, Lord Tewkesbury’s Soirée Dansant (door Rianne Werring) valt duidelijk onder de steampunk en De verzamelaar (door Mike Jansen) is onder de meer middeleeuwse fantasy te scharen. De selectie heeft dus echt op kwaliteit en niet op genre of verhaaltype plaatsgevonden.

Fantasy-snacks
Fantastisch Strijdtoneel III is een goede, veelzijdige verhalenbundel, met een relatief groot aantal aardige tot zeer intrigerende verhalen. Onder mijn persoonlijke favorieten reken ik De geestenkwellers (door Koen Gheuens), waarin het fenomeen van de ‘kwelgeest’ nu eens is omgedraaid, De opkuis achteraf (door Jo Ulluyn), waarin er toch meer werk blijkt te zitten achter ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ en Lord Tewkesbury Soirée Dansant (door Rianne Werring), waarin Lord Tewkesbury ontdekt dat je sommige mensen nu eenmaal niet kunt veranderen. Daarnaast heb ik ook genoten van het romantische Iemand van de makelaar (door Fred Rabouw), het onheilspellende De sleutel van Ka’Rak (door Michael Blommaert) en het aangrijpende Djebel Ghûl (door Hay van den Munckhof, die in de inhoudsopgave en kop helaas wel een spelfout in zijn naam moet verdragen). Opvallend is bovendien dat er maar liefst drie verschillende (goede) verhalen over kunstschilders gaan.

Vanwege deze diversiteit laat Fantastisch Strijdtoneel III zich lezen als een buffet van de verschillende substromingen binnen het fantastische genre, maar door de zeer beperkte woordlimiet gaat het daarbij toch eerder om ‘snacks’ dan om een uitgebreid diner. Een limiet van 1500 woorden blijkt wel erg kort: de verhalen tellen elk maar drie tot vijf pagina’s. Het is in die zin dan ook ‘jammer’ dat sommige verhalen sterk naar meer smaken, zowel qua sfeer als qua uitwerking van de geschetste wereld. Daarnaast is in sommige gevallen het stukje over de auteur juist wat lang, zeker in verhouding tot het kortverhaal zelf.

Fantastisch Strijdtoneel III is een geslaagde, veelzijdige verhalenbundel die bewijst dat goede fantasy niet alleen in de vorm van omvangrijke trilogieën hoeft te bestaan. Het boek omvat een keur aan subgenres, waardoor er voor elk wat wils is. Aan de andere kant blijkt 1500 woorden ook wel érg kort: in die zin zijn de verhalen te zien als smakelijke tussendoortjes, die in sommige gevallen zeker doen verlangen naar meer. Hopelijk laten de auteurs in de toekomst nog van zich horen?

[product_page sku=”9789460860447″]

Fantastisch Strijdtoneel III Boek omslag Fantastisch Strijdtoneel III
Diverse Auteurs