Held van Michael Grant is een bloeddorstig verhaal vol superhelden en superschurken

0
169

De Rockborn Gang heeft een heldendaad verricht, maar het volgende gevaar is alweer in zicht. Een nieuwe rots vanuit de ruimte die besmet is met het virus waardoor mensen veranderen in mutanten bereikt New York. Vele mensen worden geraakt door deze rots, onder wie Bob Markovic, een arrogante miljardair die met zijn nieuwe vermogen dodelijke ziektes kan verspreiden zonder dat mensen eraan sterven. Het is een verschrikking om aangeraakt te worden door Bob en hij maakt hier veel misbruik van. Dekka, Shade, Cruz, Malik, Armo en Francis moeten deze man zien te stoppen, maar er is nog meer wat ze bezighoudt. Drake is namelijk van plan om Astrid en Sam te vernietigen, en daarnaast vraagt iedereen zich af wie die Duistere Toeschouwers zijn…

Spannend en bloeddorstig verhaal vol superhelden en superschurken

Michael Grant is een meesterlijke schrijver die weet hoe je spanning in een verhaal moet stoppen. In de Gone-serie weet hij de meest angstaanjagende situaties te beschrijven, wat hij ook zeker doet in het laatste deel. De Rockborn Gang heeft al veel moeten doorstaan, maar al snel duikt er weer een nieuwe schurk op waar de groep korte metten mee moet maken. Deze nieuwe schurk in het verhaal weet hoe hij kwade bedoelingen in de praktijk moet brengen, wat leidt tot spannende gevechten en haast uitzichtloze situaties. Als lezer sta je strak van de spanning, want het einde nadert!

Michael Grant is een meesterlijke schrijver die weet hoe je spanning in een verhaal moet stoppen.

De liefhebbers van bloeddorstige taferelen kunnen ook deze keer weer genieten van de verbeelding van Grant. Mensen worden op gruwelijke wijze vermoord (of haast verpulverd) en je moet zeker een sterke maag hebben voor bepaalde hoofdstukken. Grant laat zien dat een superheld zijn echt geen pretje is, maar dat je keuzes moet maken, offers moet brengen en je eigen veiligheid op het spel moet zetten. De personages vertonen veel moed, maar hebben ook veel angst voor de catastrofale gevolgen die kunnen komen als ze New York niet in veiligheid weten te brengen.

Afrondingen waar wat over te zeggen valt

Het zesde deel van Gone was eigenlijk de afsluiter van de serie, maar Michael Grant besloot later om er nog een trilogie aan vast te plakken. Het zesde boek had een geniaal einde, dus heeft Michael Grant er wel goed aan gedaan om het verhaal te vervolgen? Daar kan je als lezer wat bedenkingen bij hebben als je dit deel eenmaal hebt gelezen. De personages zijn allemaal erg sterk en de meeste personages komen ook erg realistisch over, maar de manier waarop Michael Grant verhaallijnen heeft afgerond is niet helemaal wat je zou verwachten. Grote gevaren worden op een logische, maar ietwat simpele manier afgerond, waardoor sommige slotstukken wat tegenvallen.

Vooral het laatste stuk van het verhaal zorgt voor veel verdeelde meningen onder de lezers. Ikzelf ben geen grote fan van het einde, maar wellicht dat jij het juist erg gepast vindt. Ik zal niks verklappen over het einde, maar wat mij betreft maakt Grant het zichzelf iets te makkelijk en de plottwist bij het slot geeft de indruk dat alle avonturen van de gehele serie voor niks zijn geweest. Dit is zo ontzettend jammer, en wat mij betreft had Grant deze serie dan ook misschien beter na het zesde deel kunnen stoppen. Er had zo veel gedaan kunnen worden aan het mysterie rondom de Duistere Toeschouwers, maar het einde zorgt juist voor een leeg gevoel (dat je overigens wel naar eigen interpretatie kunt invullen).

Held is een heldhaftig avontuur voor liefhebbers van superheldenverhalen, maar de trilogie die zich afspeelt na de originele serie is op een aparte manier afgesloten. Afgezien van het teleurstellende einde is de rest van het verhaal juist erg sterk, met een goede spanningsopbouw, uitgewerkte personages met een goede onderlinge dynamiek en zelfs oude bekenden die terugkomen om het verhaal wat nostalgie en pit te geven. Je kan wat gemengde gevoelens hebben over deze serie na de afronding van het boek, maar dat neemt niet weg dat Michael Grant een verbazingwekkend goede schrijver is die ontzettend spannende en fantasierijke verhalen weet te maken.

Held Boek omslag Held
Gone
Michael Grant