Vrees me – Tahereh Mafi

0
110

Omslag Vrees me

Juliettes aanraking is dodelijk. Niemand weet waarom. Maar omdat ze een gevaar is voor de wereld zit ze opgesloten; al 264 dagen geïsoleerd in een kleine, koude cel met één klein raampje. Niemand om naar te luisteren, niemand om tegen te praten. Totdat op een dag Adam in haar cel wordt gegooid. Plotseling verandert alles voor Juliette. Adam is namelijk niet zomaar een jongen: Juliette kent hem nog van vroeger, maar herkent hij haar ook nog? En waarom zit hij bij haar in één cel?

De bedoeling hiervan wordt al snel duidelijk. De wereld is aan het vergaan, mensen en dieren sterven, gewassen groeien nauwelijks nog, maar Het Herstel heeft een plan om de wereld te redden. Een plan waar ze alleenheerschappij voor nodig hebben. Een plan waar ze Juliette voor nodig hebben. Tot nu toe zat ze veilig opgeborgen achter slot en grendel, maar nu is de tijd aangebroken dat Het Herstel haar wil gebruiken. Als een wapen. Maar laat dat nou net het enige zijn wat Juliette absoluut niet wil: haar gave gebruiken, voor welk doel dan ook. Voor het eerst in haar leven zal Juliette de kracht moeten vinden om terug te vechten. Om te vechten voor haar vrijheid en haar toekomst, waarvan ze gedacht had dat ze die nooit zou hebben.

Bijzondere personages
Vrees me zit vol met bijzondere personages. Allereerst is er natuurlijk Juliette, een beschadigd meisje zonder toekomst. Ze is door iedereen in de steek gelaten, zelfs door haar ouders. Ze waren haar liever kwijt dan rijk en hebben niets meer van zich laten horen sinds Juliette opgesloten werd. Adam zorgt ervoor dat Juliette weer kan nadenken over een toekomst, en hoe langer Juliette met Adam optrekt, hoe meer ze uit haar schulp kruipt en zich openstelt; niet alleen aan Adam, maar ook aan de lezer. Zo leer je haar beetje bij beetje kennen en begrijp je waarom ze bepaalde keuzes maakt. Gedurende het hele verhaal ontwikkelt ze zich, waardoor ze ontzettend geloofwaardig blijft en het absoluut niet moeilijk is om met haar mee te leven.

Dan is er nog Adam, een jongen die waarschijnlijk net zo beschadigd is als Juliette, al lijkt dat in eerste instantie niet zo te zijn. Doordat je als lezer meekijkt met Juliette is het in het begin erg moeilijk om te raden wat Adams bedoelingen zijn, maar ook dat wordt verderop in het verhaal duidelijk. Het onvermijdelijke gebeurt: Juliette en Adam worden verliefd. Maar het is geen standaard relatie, want alles moet achter de rug om van Het Herstel en Warner, het hoofd van de afdeling waar Juliette gevangen zit. Jammer genoeg lukt het Juliette en Adam nauwelijks om alleen met elkaar te zijn, maar daardoor wordt Juliettes verlangen naar hem alleen maar sterker, waardoor het steeds duidelijker wordt hoeveel ze voor elkaar betekenen. Samen hebben Juliette en Adam namelijk een groot geheim: Adam kan Juliette aanraken.

En dan is er ten slotte nog Warner, want zonder een ingewikkelde driehoeksrelatie is een verhaal tegenwoordig niet meer compleet. Warner is de slechterik in dit verhaal, ook al is hij nauwelijks ouder dan Juliette. Ook hij is een beschadigde jongen, en Juliette kan er niets aan doen dat hij iets bij haar losmaakt. Warner ziet een rooskleurige toekomst voor zichzelf met Juliette aan zijn zijde, maar Juliette kiest voor Adam. Maar waarom blijft Warner dan toch steeds in haar hoofd rondspoken?

Schrijfstijl
Het opvallendste aan Vrees me is echter Tahereh Mafi’s prachtige schrijfstijl. Via prachtige metaforen en bijzondere woordenkunst volgt Mafi de gedachtegangen van Juliette. Die hoeven niet per se logisch te zijn. Soms blijft Juliette namelijk even hangen in haar gedachten, en herhaalt ze bepaalde woorden en zinnen achter elkaar, zonder logische volgorde, of zelfs maar leestekens. En zinnen en woorden die Juliette eigenlijk niet mag denken van zichzelf zijn doorgestreept. In het begin is het wel even wennen aan deze schrijfstijl, maar hoe verder je komt in het boek, hoe beter je ontdekt dat deze schrijfstijl perfect bij Juliette past. Je leest wat Juliette denkt, voelt en beleeft, en leert haar zo nog beter kennen dan ze zichzelf kent.

Dystopie
Vrees me is een dystopisch verhaal: een verhaal dat zich afspeelt in de toekomst en waar de wereld er vaak een stuk slechter aan toe is dan nu. Tegenwoordig struikel je bijna over de dystopieën, maar Vrees me steekt daar door de bijzondere schrijfstijl en geloofwaardige personages toch wel wat bovenuit. Ook de wereld waarin Juliette en Adam leven wordt erg goed beschreven. De meeste steden zijn spooksteden geworden en mensen leven in barakken. Dit geeft de sfeer die heerst goed aan. Het Herstel wil koste wat kost de macht krijgen over elke inwoner van de aarde en is daarbij niet bang om slachtoffers te maken. De dreiging is dus continu en die voel je.

Met Vrees me heeft Tahereh Mafi een boek geschreven dat overtuigt. Het tempo ligt hoog en je valt van gebeurtenis in gebeurtenis, waardoor dit typisch zo’n boek is dat je in een ruk uit wilt lezen. De personages zijn levensecht en het verhaal zit vol met prachtige metaforen, waar je het liefst wat langer over wilt nadenken, maar wat eigenlijk gewoon niet mogelijk is omdat je door móét lezen. Het verhaal heeft mij in elk geval ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel!

Touching Juliette 1: Vrees me

Tahereh Mafi | Blossom Books | 2011
Originele titel: Shatter me

Juliette heeft precies 264 dagen niemand aangeraakt. De laatste keer dat ze dat wel deed, was een ongeluk, maar Het Herstel sloot haar op voor moord.

Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is. De wereld valt uit elkaar en niemand geeft aandacht aan een klaarblijkelijk gestoord, zeventienjarig meisje. Ziektes vernietigen de mensheid, het is moeilijk om eten te vinden, vogels vliegen niet meer en de lucht heeft de rare kleur. Er zijn nu zoveel mensen gedood door Het Herstel, dat de overlevers op oorlog uit zijn. Het Herstel gebruikt geweld om hen tegen te houden, maar ze krijgen niet op iedereen grip. En ineens blijkt dat Juliette misschien meer is dan een gemartelde ziel in een dodelijk lichaam. Juliette is zelfs precies wat ze op dit moment nodig hebben.Juliette moet een keuze maken: wil ze gebruikt worden als wapen of wil ze vechten in het verzet?