Elfenblauw 2: De vallei van de Goden – Johan Vandevelde

0
19

Omslag Elfenblauw 2: De vallei van de Goden

Op een ongelofelijk brutale wijze is het magische Juweel van Silnaris (die we nog kennen uit het eerste Elfenblauw-boek) uit de elfenhoofdstad gestolen. De diefstal blijkt al snel in verband te staan met de bende huurlingen van de gevreesde Tuwana. Deze bende rooft in het noorden van Cyndrië kinderen uit hun dorpen. Sander vind het zijn taak als kroonprins om het juweel te vinden en de kinderen te redden. Zo begint een nieuw avontuur van Sander en zijn vrienden, samen met hun nieuwe reisgenote, de oogverblindend mooie en strijdlustige Katya. Het wordt een spannende race tegen de klok want met de nieuwe maan zullen de kinderen geofferd worden.

Zelfstandig te lezen
De vallei van de Goden begint met veel actie en spanning als Tuwana de elfen te slim af is en het Juweel van Silnaris weet te bemachtigen. Daarna stelt de schrijver je langzaam voor aan Sander, Taryn en Caldric, alsof het personen zijn waar je nog nooit iets over gelezen hebt. Hierdoor is het tweede deel goed zelfstandig te lezen, maar als fan van deze helden ben ik daar niet blij mee. Het schept meer afstand ten opzichte van de hoofdpersonen en daardoor is het moeilijker om in de ban van het verhaal te raken. Iets wat in deel één, Het Juweel van Silnaris wel direct gebeurde.

Schrijfstijl en verhaal
Het verhaal is een opeenvolging van goed geschreven, korte avonturen vol gevechten en actie waaruit de hoofdpersonen zich wel heel vaak door toevalligheden of een gevecht weten te redden. En al volgen de gebeurtenissen op heel overtuigende wijze op elkaar, het haalt wel de vaart uit het verhaal. Tegen het einde gaat het dan eindelijk echt om het bevrijden van de kinderen. Pas daar vond ik wat ik tot dan toe gemist had, het gevoel ademloos door te willen lezen in het boek. De schrijfstijl is weer vlot en beeldend en de hoofdpersonen worden boeiend neergezet. De taal die tussen de vrienden gebruikt wordt is flitsend, snel en met veel humor geschreven. Moeiteloos vallen de helden in hun rollen waar ik in deel één ook al zo van kon genieten.

Vriendschap, eer en vertrouwen spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Ook is er in de relationele sfeer spanning. De vriendschap van Sander en Taryn komt onder druk te staan als ze beiden tot over hun oren verliefd worden op Katya. En de mysterieuze band tussen Tuwana en Caldric heeft zelfs vergaande gevolgen voor de afloop van de reddingsmissie.

Minpunt
Een echt minpunt vind ik het dat er veel en gewelddadig gevochten wordt. Voor een jeugdboek vallen er veel doden en vloeit het bloed te rijkelijk. Terwijl Sander, Taryn en  Katya de meest vreselijke gevechten meemaken en volwassen besluiten moeten nemen worden ze door de schrijver consequent “de kinderen” genoemd. Terecht of niet, dit ergerde mij mateloos.

Hoewel ik wat minder enthousiast ben over dit boek dan het eerste deel, heb ik genoten van de levendige en vrolijke beschrijvingen van de hoofdpersonen. Het laatste deel van het boek was echt meeslepend. Deel drie wil ik ook absoluut lezen, maar hopelijk weet de schrijver in dit derde deel beter voort te bouwen op dit deel.

Elfenblauw 2: De Vallei van de Goden

Johan Vandevelde | Abimo Uitgeverij | 2010

De huurlingen die voorop reden hadden de kinderen al ingehaald. Sander hoorde hun paarden hijgen. Hij haakte zijn linkerarm in de teugels en wikkelde zijn voeten in de riemen van zijn stijgbeugels om zo stevig mogelijk in het zadel te zitten. Met zijn vrije hand trok hij het zwaard dat zijn oom voor hem had gesmeed uit de schede op zijn rug. Hij hoorde het koude staal zingen toen het langs zijn oor schoof – een vertrouwd geluid dat hem moed gaf. De letters BVL – de initialen van zijn oom – schitterden even in het maanlicht. In de hoek van zijn oog zag hij dat een huurling hem aan de rechterkant inhaalde. Deze droeg een helm die een groot deel van zijn gezicht bedekte en had een zware strijdbijl. Sander bukte in het zadel om het dodelijke staal te ontwijken...

Wanneer het magische Juweel van Silnaris op brutale wijze wordt gestolen uit de Elfenstad, roepen de Elfen opnieuw de hulp in van Sander en zijn vrienden om de dief op te sporen. Al snel blijkt dat de diefstal van de amulet in verband staat met de nietsontziende huurlingenbendes die in het Noorden van Cyndrië kinderen uit de dorpen roven. Sander vindt dat het zijn taak is als kroonprins om orde op zaken te stellen. Maar niets kan hem voorbereiden op de verschrikkelijke waarheid achter de kinderroven en de diefstal van de mythische Elfenamulet…

Vorig artikelVrees me – Tahereh Mafi
Volgend artikelHet Geheim van Askir 3: Het Oog van de Woestijn – Richard Schwartz