Touching Juliette 4.5: Schaduw me – Tahereh Mafi

0
96

Jarenlang dachten we dat de Touching Juliette-serie tot een daverend einde was gekomen, maar toen was daar ineens Heel me, een geheel nieuw boek dat rechtstreeks aansloot op het einde van Vertrouw me. Meteen wist schrijfster Tahereh Mafi ons weer te boeien met haar prachtige schrijfstijl en spannende verhaallijnen, en hunkerden lezers naar meer. Inmiddels is Weersta me, het vervolg op Heel me, ook al verschenen, maar Tahereh Mafi zou Tahereh Mafi niet zijn als ze in de tussentijd niet óók nog een klein tussendeeltje had geschreven: Schaduw me.

Schaduw me is alweer het derde tussendeeltje in de gehele Touching Juliette-serie, en waar we bij de vorige twee tussendelen meekeken met het perspectief van Warner en Adam, is het deze keer de beurt aan publiekslieveling Kenji. Het verhaal speelt zich af tijdens de laatste paar explosieve gebeurtenissen van Heel me en eindigt ook zo ongeveer op hetzelfde moment. Terwijl Juliette in shock is door Warners verraad en zich probeert voor te bereiden op het symposium, waar alle zeshonderd sectorregenten bij elkaar komen, doet Kenji op de achtergrond zijn uiterste best om te regelen dat alles vlekkeloos verloopt. Maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan met al die kinderen van opperbevelhebbers die op de basis rondhangen, vooral als er eentje ook nog eens ontzettend knap blijkt te zijn…

Speciale POD-uitgave

Aangezien Schaduw me maar 79 pagina’s heeft en daarmee wel een héél kort verhaal is, besloot uitgeverij Blossom Books in eerste instantie om deze novelle enkel als e-book uit te geven. Gelukkig voor de fans kwamen ze uiteindelijk terug op deze beslissing en werd er via POD (printing on demand) tóch nog een aantal hardcovers ter beschikking gesteld. Deze waren maar korte tijd te krijgen en er zijn er waarschijnlijk niet heel veel van gemaakt, maar mocht je achter het net hebben gevist, maak je dan vooral geen zorgen: in het najaar verschijnt er een paperbackversie waarmee je je verzameling alsnog compleet kunt maken (en hij is natuurlijk ook gewoon als e-book te lezen).

Interessant tussendeeltje

Zoals gezegd speelt Schaduw me zich af tijdens de kritieke slotfase van Heel me, maar het is zeker geen kopie van wat we eerder gelezen hebben. Ja, er worden wel dingen herhaald, maar door het feit dat je alles nu door de ogen van een ‘buitenstaander’ beleeft, die er niet middenin zit zoals Juliette, maar toch wat meer op de achtergrond staat, krijgt alles een geheel nieuwe dimensie. Daarbij krijgen we als lezer ook nog wat informatie die voor Juliette verborgen is gebleven in Heel me. Hoewel het volgende deel waarschijnlijk prima te lezen is zonder dit tussendeeltje, zorgt deze extra informatie er toch voor dat ik dit boekje niet had willen missen, en daarbij maakt het ook nog eens ontzettend nieuwsgierig naar meer!

De altijd opgewekte Kenji was altijd al een publiekslieveling, maar door in dit boekje zijn gevoelige kant te laten zien, denk ik dat hij nog veel meer harten gaat veroveren.

Bovendien krijgen we Kenji in deze novelle van een heel andere kant te zien. Tahereh Mafi weet al haar personages een eigen stem te geven, zodat je écht het gevoel hebt dat je het verhaal nu met een ander personage mee beleeft. Zo is Kenji wat harder, hij vloekt wat meer, denkt niet zo ver vooruit en sleept duidelijk zijn eigen bagage met zich mee, die van invloed is op zijn denkwijze. Maar waar we in de eerdere boeken vooral zijn vrolijke, opwekte buitenkant zagen, ontdekken we nu dat hij ook een heel gevoelige binnenkant heeft. Het is heel mooi om te zien hoe de relatie tussen Kenji en Nazeera steeds meer opbloeit en hoe Kenji zich zorgen maakt om Juliette, Adam en zelfs Warner. Maar natuurlijk kennen we Kenji vooral vanwege zijn humor, en ook die blijft in dit verhaal zeker niet onderbelicht. Het boekje is dan misschien maar 79 pagina’s dik en het grootste deel van het verhaal is behoorlijk dramatisch, maar toch heb ik meerdere keren met een enorme glimlach op mijn gezicht zitten lezen.

Schaduw me is een mooi, klein tussendeeltje waarin Tahereh Mafi maar weer eens laat zien hoe goed ze haar personages tot leven weet te wekken. De altijd opgewekte Kenji was altijd al een publiekslieveling, maar door in dit boekje zijn gevoelige kant te laten zien, denk ik dat hij nog veel meer harten gaat veroveren. Het is jammer dat het maar zo’n dun boekje is (en dat de hardcover nét niet helemaal matcht met de rest van de serie), maar toch had ik het zeker niet willen missen voor het lezen van Weersta me. Een absolute aanrader voor de fans die érg nieuwsgierig maakt naar meer!

Schaduw me Boek omslag Schaduw me
Touching Juliette
Tahereh Mafi