Touching Juliette 4: Heel me – Tahereh Mafi

0
31

Zestien dagen geleden nam de 17-jarige Juliette Ferrars Sector 45 over en benoemde ze zichzelf tot opperbevelhebber van Het Herstel. Zestien dagen zijn er verstreken, en sindsdien is het rustig. Langzaam maar zeker beginnen Juliette en Warner te wennen aan hun nieuwe leven en beginnen ze met de opbouw van een nieuwe wereld; een wereld zonder oorlog. Dat blijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, want de wereld is groter dan alleen Noord-Amerika. Als Juliette écht vrede wil, zal ze in gesprek moeten gaan met de andere vijf opperbevelhebbers…

Lang hoeft ze daar echter niet op te wachten, want één voor één sturen de wereldleiders van de andere continenten hun kinderen op verkenning naar Sector 45. En die nieuwe bezoekers brengen ook nieuwe geheimen met zich mee. Juliette ontdekt algauw dat er nog heel veel is wat Warner haar niet heeft verteld, en ook Warner zelf komt erachter dat zijn vader veel voor hem verborgen hield. Is hun relatie opgewassen tegen al die geheimen en, misschien nog wel belangrijker, lukt het Juliette zich te schikken in haar nieuwe rol nu haar gave steeds krachtiger en gevaarlijker begint te worden?

Het langverwachte vierde deel

In mijn recensie van Vertrouw me, het zogezegd láátste deel in de serie, schreef ik al dat het verhaal na die laatste bladzijde nog niet echt af voelde. Er bleven wat losse eindjes liggen en het ging plotseling allemaal wel heel erg snel, waardoor ik dat gevoel van afronding nog niet helemaal had. Je kunt je dan ook wel voorstellen hoe blij ik was toen er een vierde deel werd aangekondigd. En daar blijft het niet bij, want er komt nog veel meer aan!

Je dacht dat je inmiddels alles wist over Juliette en Warner? Nou, think again

Toch moest ik er wel weer even inkomen toen ik aan Heel me begon. Het was immers alweer zo lang geleden sinds ik Vertrouw me had gelezen, en veel van wat er in de eerdere boeken is gebeurd, was een beetje weggezakt. Het helpt ook niet dat je als lezer meteen weer terug in de gebeurtenissen valt: waar er bij ons meerdere jaren zijn verstreken tussen de twee boeken, zijn dat in de serie zelf maar twee weken. Toch duurde het niet lang voordat ik er weer in zat. Al na één hoofdstuk wist Tahereh Mafi’s herkenbare schrijfstijl me weer vast te grijpen, waarna ik dit boek in één ruk heb uitgelezen.

De wereld achter Het Herstel

Het duurt even voordat Heel me echt op gang komt. De hele eerste helft van het boek staat eigenlijk vooral in het teken van emoties en twijfels, wat we natuurlijk ook wel een klein beetje gewend zijn van deze serie. Mafi’s schrijfstijl leest zoals gewoonlijk echter weer heerlijk weg, waardoor je alsnog heel snel door dit eerste deel heen vliegt en nauwelijks merkt dat er eigenlijk vrij weinig gebeurt.

Het is zelfs juist wel fijn dat er even de tijd wordt genomen voor de personages en de setting van het verhaal. Dit vierde boek is geschreven vanuit twee perspectieven, dat van Juliette en dat van Warner, en je merkt als lezer echt dat beide personages zich steeds verder ontwikkelen. Terwijl Juliette meer over zichzelf leert, bouwt Warner, na het verlies van zowel zijn moeder als zijn vader, langzaam een band op met zijn broer Adam. En ook Kenji is natuurlijk weer van de partij. Ook in dit vierde deel botst het weer heerlijk tussen Warner en Kenji, wat geregeld zorgt voor grappige momenten die alle heftige emoties doorbreken. Met Heel me heeft Mafi dan ook weer een perfecte balans weten te creëren tussen emotie, kwetsbaarheid en humor.

Het grote pluspunt aan dit deel is wat mij betreft echter de achtergrondinformatie die we krijgen. Waar in de vorige delen nog een beetje onduidelijk bleef wat er in het verleden nou allemaal is gebeurd en hoe het zover heeft kunnen komen, leren we de wereld achter Het Herstel nu steeds beter kennen. Bovendien koppelt Mafi aan de hand van kleine details (bijvoorbeeld muziek van Bob Dylan, of het boek Oorlog en vrede) haar dystopische wereld aan de onze, waardoor de toekomst die ze schetst in haar boeken ineens een stuk minder ver weg lijkt…

En dan… de plottwist

Tsja, en dan slaat halverwege het boek ineens de sfeer om. Er worden gigantische geheimen onthuld en het voortkabbelende tempo wordt het raam uitgegooid. Hier ga ik natuurlijk niets over verklappen, maar holy shit, lees dit boek! Het duurde weliswaar eventjes voor ik dit punt bereikte, maar vanaf hier heb ik het boek praktisch niet meer weg kunnen leggen. Je dacht dat je inmiddels alles wist over Juliette en Warner? Nou, think again… En dan dat einde… Waar blijft deel vijf?!

Dit langverwachte vierde deel in de Touching Juliette-serie is het wachten meer dan waard. Het duurt weliswaar eventjes voor het verhaal echt op gang komt, maar dankzij Tahereh Mafi’s fijne schrijfstijl merk je daar vrij weinig van en vlieg je zo door het boek heen. Warner en Juliette blijven zich ontwikkelen en ook de achtergrond van Het Herstel wordt steeds duidelijker. En als Mafi er dan ook nog even een flinke plottwist tegenaan gooit, is het helemaal onmogelijk om dit boek nog weg te leggen. Wat mij betreft kan dat vervolg niet snel genoeg komen!

Heel me Boek omslag Heel me
Touching Juliette
Tahereh Mafi