Firelight 2: Achter de nevel – Sophie Jordan

0
32

Omslag Firelight 2: Achter de nevel

Firelight: achter de nevel gaat verder waar Een ziel van vuur ophield. Jacinda en haar familie worden opgejaagd en hebben geen andere keus dan terug te keren naar de draki-kolonie die ze eerder ontvlucht zijn. Hoe zal de kolonie hen ontvangen? Gelukkig heeft ze Caspian achter de hand, die haar is komen redden. Hij zal binnenkort de nieuwe leider worden van de kolonie, dus ze hoopt dat hij haar familie kan beschermen tegen de straffen die de huidige leider hen wil opleggen. Maar daarvoor zal ze waarschijnlijk met Caspian moeten trouwen. Haar hart ligt echter nog bij Will, die ze tijdens de vlucht heeft moeten achterlaten. Zal ze hem ooit nog zien? Kan ze haar eigen wensen opzij zetten voor het geluk van haar familie?

Achter de nevel is vanaf het begin spannend door de ontsnapping aan de jagers, waarna de kolonie ook geen rustige oase blijkt om bij te komen van alle stress. Het is en blijft een romantisch tienerverhaal, maar het weet de aandacht vast te houden tot het einde. Jacinda’s twijfel tussen zichzelf en het welzijn van anderen wordt krachtig neergezet. Helaas vervalt het verhaal met pozen in een overdreven en plakkerig liefdesgezwijmel, wat het verhaal afbreekt op punten waar het net dat extra zetje nodig heeft. Gelukkig wordt het verhaal daarna weer opgepikt. Het slot is spannend genoeg om meteen naar de boekhandel te willen rennen om het vervolg.

Taalgebruik
Het taalgebruik is ietwat simpel voor een young adultpubliek, en het verhaal is specifiek op meisjes gericht. De schrijfstijl is licht, waardoor het fijn is om even tussendoor of in de bus te lezen. Dit kan er wel voor zorgen dat tieners er meer van genieten dan volwassen lezers, omdat het voor de volwassenen al snel wat te jeugdig kan worden. De wereld in het verhaal komt overeen met de echte wereld en de belevingswereld van tieners. Het speelt zich af in de kolonie, een soort woongemeenschap waarin ieder zijn steentje moet bijdragen. Liefde speelt ook in dit boek een grote rol, wat veel tieners zal aanspreken.

De hoofdrol is uiteraard weer voor Jacinda, maar Tamra en Will krijgen een steeds grotere rol gedurende het verhaal. Dit geeft zeker een verdieping en een verbreding, omdat je eens een ander gezichtspunt ziet dan alleen dat van de eigenwijze Jacinda. Er zit enige ontwikkeling in het personage van Jacinda, maar de echte uitblinker is Tamra. Aan het begin van het verhaal maakt ze een heuse metamorfose mee, die ervoor zorgt dat ze van de grijze muis van het gezelschap veranderd in de vrouw die vaak in het middelpunt van de aandacht staat. Dit is voor haar een schok, en het is mooi om te volgen hoe ze zich steeds meer als een echt lid van de kolonie gaat gedragen.

Firelight: achter de nevel is een sterk vervolg op een ziel van vuur. Jordan weet over het algemeen de spanning vanaf het begin tot het einde vast te houden. Toch zijn er momenten dat het verhaal zo zoetsappig wordt dat het glazuur van je tanden springt. Gelukkig is dit tijdelijk, en blijft er een goed verhaal over. Een aanrader voor mensen die een leuke combinatie tussen chicklit en spannende verhalen zoeken.

[product_page sku=”9789020679588″]

Firelight 2: Achter de nevel Boek omslag Firelight 2: Achter de nevel
Firelight 2