Verraad en intriges in Een sluier van speren van Bradley P. Beaulieu

1
292

De Nacht van de Ontelbare Zwaarden heeft een diepe indruk achtergelaten bij de koningen van Sharakhai en niet iedereen heeft het er levend van afgebracht. De Maanloze Horde staat nu hoog op hun doelwittenlijst en de rebellen, waaronder Çeda, moeten vluchten naar de woestijn om te overleven. Al is die woestijn ook niet meer zo veilig nu de Feestkoning op plannen broedt om de andere koningen te ondermijnen.

Çeda zoekt verder naar manieren om de asirim te bevrijden en de dertiende stam te redden. Maar in het wespennest van koningen die niet alleen de waarheid over B’eth Ihman willen verbergen, maar ook ieder hun eigen agenda hebben, wordt het steeds moeilijker om iemand te vertrouwen. Als dan ook nog de bloedmagiër Hamzakiir en de koningin van Qaimir hun spelletjes spelen, lijkt een groot gevecht dat ieders lot zal bepalen niet veraf meer.

Bondgenoten

Een sluier van speren is alweer het derde deel in de serie Het lied van gebroken zand van Bradley P. Beaulieu en neemt je evenzeer mee op een reis vol gevaren en intriges als de eerste twee delen. Veel van Çeda’s achtergrond werd in het vorige deel al opgehelderd; in dit derde deel wil ze eigenlijk vooral haar kennis doorgeven aan anderen om hen te overtuigen van de waarheid die de koningen tot nu toe altijd hebben weten te verbergen en zo de dertiende stam te helpen. Deze zoektocht naar bondgenoten die willen luisteren, is misschien minder explosief dan de vele vechtscènes in deel twee, maar het is subtieler en de spanning en verraad maken dat je blijft lezen.

je blijft ervan versteld staan hoe Beaulieu erin slaagt om alle verhaallijnen zo mooi op elkaar afgestemd te krijgen

Het gekonkel heeft zich wel voor een stuk verplaatst naar de woestijn buiten de muren van Sharakhai. Daardoor zijn de elementen voor een woestijnleven nog veel belangrijker geworden. In Bloed op het zand kregen we al een blik op het woestijnleven, maar er komt nu nog meer detail naar voren over hoe de tentenkampen zijn opgebouwd. Vooral de schepen die over het zand varen krijgen een veel prominentere rol. Door Beaulieu’s omschrijvingen lijk je wel mee op het dek te staan, de tuigage te horen kraken en de wind in je haren te voelen.

Intriges

Net zoals in de eerste twee delen is ook dit boek opgedeeld in verschillende perspectieven, waardoor je als lezer ook nu weer alle aspecten van het verhaal op allerlei manieren krijgt voorgeschoteld. De puzzel is nog steeds even minutieus in elkaar gezet en je blijft ervan versteld staan hoe Beaulieu erin slaagt om alle verhaallijnen zo mooi op elkaar afgestemd te krijgen. Het wordt ook steeds duidelijker hoeveel intriges er eigenlijk spelen in de achtergrond en hoe vaak het ene personage door het andere voor de gek gehouden wordt. Zo wordt bijna iedereen een soort van speelbal van het lot. Niet alleen de koningen hebben zo hun plotten, maar ook Meryam en Ramahd hebben hun rol, Hamzakiir zit nog in de schaduwen te spelen en om van de woestijngoden nog maar te zwijgen.

Leestip: Lees hier ons interview met Bradley P. Beaulieu.

Hoewel het ingewikkeld lijkt, blijft het verhaal wel boeien. Het beste is om de verschillende delen kort op elkaar te lezen, want het is een complexe puzzel die je meesleept van begin tot einde. Alle intriges en verraad in Een sluier van speren werken wel toe naar een climax en twists die de pagina’s, zeker in het laatste kwart van het boek, voorbij doen vliegen. De verschillende perspectieven zijn op dat moment wel een meerwaarde, omdat je een mooi globaal beeld krijgt vanuit alle hoeken die ertoe doen.

Een sluier van speren zet de complexe puzzel van intriges, waarheid en verraad op minutieuze wijze verder en neemt je mee op een wervelwind door de woestijn. De details die Bradley P. Beaulieu in zijn verhaal steekt komen het beste tot hun recht als je de verschillende delen niet te lang na elkaar leest. Maar de sfeer en intriges zullen je zeker geboeid houden.

Een sluier van speren Boek omslag Een sluier van speren
Het lied van het gebroken zand
Bradley P. Beaulieu