BoekenBoekrecensiesDe onvertelde verhalen van Bradley P. Beaulieu

De onvertelde verhalen van Bradley P. Beaulieu

-

Ontdek nieuwe verhalen uit de wereld van Bradley P. Beaulieu in Verhalen uit de wereld van Het lied van het Gebroken Zand. Deze bundel bevat vier novelles met bekende en nieuwe personages die ieder op hun eigen manier met de woestijnstad Sharakhai verbonden zijn. Laat je imponeren door het woestijnlandschap, de actie en de hartverwarmende momenten.

Verhalenbundel

Met Verhalen uit de wereld van Het lied van het Gebroken Zand heeft Bradley P. Beaulieu een verhalenbundel geschreven die bepaalde aspecten belicht die wel vermeld worden in de hoofdserie, maar die niet tot in detail zijn uitgewerkt. Dat schept natuurlijk de mogelijkheid om bepaalde zaken dieper toe te lichten die je begrip van het verhaal verdiepen.

We volgen Dardzada in de eerste novelle, In het dorp waar glanswijn vloeit. Çeda is op dat moment al niet meer bij hem, maar we leren weer iets over Dardzada zelf en ook over zijn banden met de Maanloze Horde. Iedere stad heeft zijn duistere kanten en ook in de woestijn zijn er minder nette manieren om te ontspannen. Glanswijn is de nieuwe drug die in de krochten van de stad ontwikkeld wordt. Het verhaal is eerlijk, maar toch meeslepend.

In De gehavende prins en de gesluierde demon krijgen we een bijzondere inkijk in de geest van de ehrekh Rümayesh. De band tussen haar en Brama komt naar voren en ook zijn gave om mensen te helpen met hun verslaving. Het verhaal vult het hiaat in het verhaal op van hoe Brama juist aan zijn huis van genezing van de zwarte lotus komt.

Verbondenheid

De bundel is nog meer verbonden aan de hoofdserie door de derde novelle in de bundel, De deuren bij duistering en dageraad. De geschiedenis van de dertiende stam en hoe zij moesten zien te overleven komt hier uitdrukkelijk aan bod door het verhaal van de jonge Leorah en haar zus Devorah. In Een sluier van speren komt het al aan bod, maar hier in dit meeslepende verhaal over beide zussen met ieder hun eigen sterke wil, kom je alle details te weten.

Alle vier novelles hebben op hun eigen manier invloed op het grote verhaal en bieden verbondenheid en diepgang aan sommige personages en gebeurtenissen.

Ook de laatste novelle weet je meteen mee te sleuren in de wereld van Djaga, Çeda’s mentor in de vechtkuilen van Sharakhai. Ook over haar krijgen we meer achtergrondinformatie: hoe komt het dat ze in Sharakhai is verzeild geraakt, wat waren haar drijfveren? Djaga krijgt de mogelijkheid om meer diepgang te tonen en het verhaal verveelt nergens.

Bradley P. Beaulieu is er erg goed in om in alle verhalen toch dezelfde sfeer te behouden, waardoor je nergens het gevoel hebt dat je in een andere wereld stapt. Ja, het zijn natuurlijk verschillende verhalen en perspectieven, maar ze blijven herkenbaar en zo verbindt Beaulieu alle novelles met elkaar en met de hoofdserie. Actie en persoonlijke gedachtegangen wisselt hij moeiteloos af, ook al zijn de verhalen een stuk korter. De novelles zijn een leuke aanvulling op de serie.

Met Verhalen uit de wereld van Het lied van het Gebroken Zand werpt Bradley P. Beaulieu een blik op de onvertelde verhalen uit de serie. Alle vier novelles hebben op hun eigen manier invloed op het grote verhaal en bieden verbondenheid en diepgang aan sommige personages en gebeurtenissen. Een mooie aanvulling op Het lied van het Gebroken Zand.

Verhalen uit de wereld van Het lied van het Gebroken Zand Boek omslag Verhalen uit de wereld van Het lied van het Gebroken Zand
Het lied van het Gebroken Zand
Bradley P. Beaulieu