Het lied van gebroken zand 1: De twaalf koningen van Sharakhai

0
294

Sharakhai, de grootste stad in de woestijn, wordt geregeerd door twaalf onsterfelijke koningen. Zij zijn er in geslaagd om na eeuwenlang regeren de stad te laten uitgroeien tot het belangrijkste handels- en cultuurcentrum van de woestijn. Dit doen ze echter niet op de meest vredelievende wijze: met een leger van Zilversperen, hun elite Klingmaagden en de heilige asirim houden ze de macht op wrede en meedogenloze manier in handen. Vrijheid is een mythe voor wie in hun stad leeft.

Een van die mensen is de jonge Çeda, die al haar hele leven in de westelijke sloppenwijken woont en naam voor zichzelf heeft gemaakt in de vechtkuilen van Sharakhai. Zij krijgt een schemeropdracht en gaat naar buiten op de heilige nacht van Beth Zha’ir, ook al is het tegen de wet van de koningen in. En die nacht verandert alles. De kennis die ze die nacht opdoet over haar eigen leven en over de waarheid achter de macht van de koningen doet haar wereld op zijn grondvesten schudden. Misschien is vrijheid toch niet slechts een mythe…

Exotisch
De meeste epische fantasyverhalen spelen zich vaak af in een soort van middeleeuws kader, zoals we dat kennen uit de oude Europese geschiedenis, met natuurlijk een magisch tintje. In De twaalf koningen van Sharakhai, het eerste deel in de serie Het lied van gebroken zand, neemt Bradley P. Beaulieu ons mee naar het Midden-Oosten, naar een enorme woestijn waarin nomadische stammen leven en met in het centrum een enorme stad die alle stammen met elkaar samenbrengt en in nieuwe richtingen stuurt. De cover sluit hier ook enorm mooi op aan; de kleuren en de kleine kronkelstraatjes, de bouwstijl, alles neemt je mee in deze nieuwe wereld.

Beaulieu heeft niet zomaar alle normale elementen die je verwacht in een woestijn overgenomen. Normaal zou je bijvoorbeeld kamelen en dergelijke verwachten die meereizen in de karavanen door de woestijn, maar niets is minder waar. Dé manier bij uitstek om door de woestijn te reizen zijn zandschepen die glijden door het zand of kleinere sloepachtige skiffs. De kledij die de bevolking meestal draagt, is dan wel weer iets herkenbaarder: kleurrijke gewaden en sluiers en dergelijke. Dit geeft het geheel de exotische sfeer die nodig is om de oosterse wereld tot leven te laten komen. Beaulieu slaagt daar glansrijk in. Het hele boek ademt dezelfde sfeer en je kunt je gewoon nergens anders wanen dan midden in een woestijn.

Met De twaalf koningen van Sharakhai slaagt Beaulieu erin om epische fantasy succesvol in een nieuw kader te plaatsen en om geloofwaardige personages te creëren in een exotische sfeer.

Oog voor detail
Niet alleen de beschrijvingen van de stad zijn enorm gedetailleerd, ook de verhaallijn zit goed in elkaar. We leren Çeda kennen vlak voordat ze de vechtkuilen in gaat om deel te nemen aan een eendaags toernooi. Met haar naam De Witte Wolf is het al snel duidelijk dat ze geen nobele onbekende is in de vechtkuilen van Sharakhai en dus al enorm heeft moeten vechten om vooruit te komen in het leven. Dat zegt al veel over het sterke karakter van Çeda en waar zij voor staat. De kuilen en de toeschouwers zijn levensecht beschreven en je kunt iedereen gewoon zien zitten en weddenschappen zien afsluiten. Het doet een beetje denken aan de provinciale arena in de film Gladiator met Russell Crowe, waarin hij terechtkomt als hij voor het eerst als slaaf moet vechten. Al staat iedereen in de vechtkuilen van Sharakhai er wel vrijwillig en niet gedwongen als slaaf.

Het verhaal zelf lees je voornamelijk vanuit het standpunt van Çeda, maar ook andere personages komen aan bod, waardoor het geheel meer diepgang krijgt. Haar beste vriend Emre is zo’n personage dat ervoor zorgt dat je meer inzicht krijgt in hun levens en wat er allemaal meespeelt op de achtergrond om bepaalde keuzes te verantwoorden. Verder krijg je ook mondjesmaat flashbacks te lezen over de kindertijd van Çeda. Ze zit met enorm veel vragen over haar moeder die vroeg gestorven is en haar vader die ze nooit gekend heeft.

Door die flashbacks leer je gaandeweg meer over haar verleden, ook al zitten er nog gaten in die ze zelf niet meteen kan invullen. Soms gaat het verhaal hierdoor een beetje traag vooruit, maar juist doordat Beaulieu zo veel tijd aan de opbouw van haar karakter spendeert, krijgt Çeda steeds meer lagen in haar persoonlijkheid. Ook de vele geheimen die een belangrijke rol spelen in de zoektocht naar meer vrijheid voor Sharakhai komen stukje bij beetje aan bod. Op die manier worden zaken opgelost die Çeda vroeger niet begreep en de lezer dus ook niet, maar die uiteindelijk essentieel zijn voor het verdere verloop van het verhaal. Het blijft boeiend tot de laatste letter.

Met De twaalf koningen van Sharakhai slaagt Beaulieu erin om epische fantasy succesvol in een nieuw kader te plaatsen en om geloofwaardige personages te creëren in een exotische sfeer. Met Çeda is de fantasywereld weer een sterk vrouwelijk personage rijker dat het waard is om te leren kennen. Een uiterst geslaagd eerste deel dat smaakt naar meer. Nu is het uitkijken naar deel 2 van Het lied van gebroken zand!

Bradley P. Beaulieu | Luitingh Sijthof | 2016
Vertaling: Les Douzes Rois de Sharakhaï

Sharakhai, de grote stad van de woestijn, het middelpunt van commercie en cultuur, wordt al eeuwenlang geregeerd door twaalf koningen – wreed, meedogenloos, machtig en onsterfelijk. Met hun leger van Zilversperen, hun elitegroep Klingmaagden en hun heilige beschermers, de angstaanjagende asirim, behouden de koningen hun positie als onbetwiste, onverslaanbare heren van de woestijn. Er is geen hoop op vrijheid voor wie onder hun juk leven. Zo lijkt het althans, totdat Çeda, een dappere, jonge vrouw uit de westelijke sloppenwijken, de wet van de koningen negeert door naar buiten te gaan op de heilige nacht van Beth Zha’ir. Die nacht leert ze niet alleen meer over haar eigen afkomst, maar ontdekt ze ook de verschrikkelijke waarheid achter de geschiedenis van de koningen. Samen kunnen die geheimen wellicht eindelijk de ijzeren greep van de koningen breken… dat is als ze haar niet eerst vinden.