Veel humor in Demonen van Myradé door Patrick Berkhof

0
106

Demonen van Myradé is het tweede boek dat zich afspeelt in de Dizary wereld, na het eerste deel: Het Levende Systeem. We volgen wederom het jonge vredesgilde Moed & Daad, die ditmaal alles op alles moet zetten om zichzelf te bewijzen tegenover de wijk. Mocht je overigens nog iets meer over de wereld van Dizary willen wetne, dan raden we je ook aan de gastblog van Patrick Berkhof te lezen.

Het verhaal

Dit boek speelt zich een aantal maanden na het eerste boek af. We volgen de jonge kinderen van het vernieuwde vredesgilde Moed & Daad. Ilias, Arak, Jinasum, Rudarg, Ylly en de poes Zeliska verprutsen de ene opdracht na de ander. Zonder een duidelijke leider gaat niets van een leien dakje, dit tot ergernis van Ilias. Als de jongelingen het uiteindelijk opgeven en door de wijk uit dienst worden gezet, krijgt Ilias een belangrijk sieraad in zijn handen. Dit sieraad is het begin van een avontuur naar het uitvindersdistrict Pling Ploing, waar de kinderen alles op alles moeten zetten om het district en zijn inwoners te redden van zijn ondergang.

In een tweede verhaallijn ontmoeten we de jonge uitvindster en tovenares Aster Vermelie. Zij woont in Pling Ploing en worstelt om magie te herintroduceren in het uitvindersdistrict. Als er dan van alles mis gaat tijdens een presentatie van haar nieuwste uitvinding, wil zij alles op alles zetten om haar district te redden van kwade magie en de machtswellustige Hoge Raad. Haar pad leid haar naar de kinderen van Moed & Daad en samen proberen ze het district te redden van zijn ondergang, maar of dat ze ook gaat lukken is maar de vraag. Want de jongelingen van Moed & Daad hebben weinig vertrouwen in hun eigen kunnen.

Naast de mensen van Moed & Daad worden er weer een aantal nieuwe personages geïntroduceerd. Aster Vermelie is een geweldige toevoeging aan dit boek. Ze is grappig, lief en bezit een daadkracht waar je jaloers op wordt. Samen met haar drie vrienden Ys, Tel en Bliek (dat zijn bonkies, oftewel kabouters) doet zij er alles aan om het district te redden van de idiote ideeën van de Hoge Raad, die volgens haar maar wat aanprutsen. Aster wordt als personage goed uitgediept. Ook komt er wat meer achtergrond informatie van bepaalde leden van Moed & Daad beschikbaar. Zo krijgen we meer inzichten in wie deze jongelingen nou eigenlijk zijn en waarom ze zo graag willen dat Moed & Daad werkt. Ook de bonkies/kabouters krijgen de tijd om zich te laten zien, iets wat aangenaam verrassend en leuk is. Kabouters worden wat mij betreft te weinig gebruikt in dit genre boeken en Patrick Berkhof laat zien dat deze kleine wezens essentieel kunnen zijn voor het slagen van een grote vredesmissie.

Demonen van Myradé doet alles wat Het Levende Systeem leuk maakte, en dan er nog een schepje bovenop.

Vlot en humoristisch

Dit boek is heerlijk vlot geschreven en zit wederom weer vol humor. De bonkies maken de passages met Aster vaak hartstikke grappig. Want ondanks dat Aster op een serieuze missie is en zij zich ook zeer serieus opstelt laten de bonkies haar lachen op momenten dat zij er helemaal doorheen zit. Deze humoristische ondertoon is belangrijk om haar gefocust te houden op momenten dat het nodig is, en laten haar wat meer ontspannen als ze ‘veilig’is. Want in ontspannen is ze helaas niet zo’n kei. Naast de humor van de bonkies komen er natuurlijk weer prachtige sarcastische opmerkingen langs van Ylly en zien we een gigantisch arsenaal aan uitvindingen met de meest vage doelen. Zo zijn er tapijten die je vangen, een gigantische uitschuifbare vuist voor het slopen van huizen en echt een te gek transporteer systeem in Pling Ploing. Patrick heeft op deze manier de wereld van Dizary net ietsjes gekker gemaakt.

Het boek speelt zich voor een groot deel af in het uitvindersdistrict van Pling Ploing en wat zich daar allemaal bevind is met geen mogelijkheid te beschrijven, dat moet je lezen. Er zijn knotsgekke uitvindingen, dat is iets waardoor je gaat denken dat al die uitvinders is dat district ook hartstikke gesjeesd zijn. Misschien is dat wel waar ook trouwens. Het verhaal komt even langzaam op gang maar neemt dan rond bladzijde vijftig een lekkere vaart aan die ervoor zorgt dat je snel doorleest. Dat in combinatie met de korte hoofdstukken maakt dat er altijd wel wat gebeurt.

Patrick Berkhof heeft een goed vervolg geschreven. Het boek leest snel, is grappig en heeft absoluut grappige personages die je ontzettend vaak laten lachen. Ik heb redelijk vaak met een glimlach op de bank zitten lezen. De Wold van Dizary wordt een stukje groter en de manschappen van Moed & Daad worden een stukje beter. Net als het vorige deel bevat dit boek ook weer een onverwachte plotwending op het einde. Patrick Berkhof verraste me hier wederom weer mee. Zo’n wending houdt het tot het einde van het boek spannend. Absoluut een aanrader als je het eerste deel leuk vond.

Dizary 2: Demonen van Myradé Boek omslag Dizary 2: Demonen van Myradé
Dizary
Patrick Berkhof
9789082566833
Uitgeverij Versa
2019
340 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.