Dizary komt tot leven in Het Levende Systeem van Patrick Berkhof

0
168

Dizary – Het levende Systeem is het debuut van Patrick Berkhof en speelt zich af in een wereld waar Patrick al sinds zijn tienerjaren aan werkt. Het is een wereld waarmee Patrick nog veel meer plannen mee heeft, en waar niet alleen hijzelf zich zal gaan ophouden. Het is de bedoeling dat er niet alleen boeken van zijn hand komen, maar ook kunstwerken, spellen en heuse muziekprojecten worden gemaakt door verschillende mensen rondom de wereld van Dizary. Lees hier een gastblog ter introductie van de wereld en het project >

Het verhaal

In dit eerste boek volgt de lezer voornamelijk twee jonge jongens genaamd Arak en Ileas. Deze twee straatschoffies worden voor een stomme actie gestraft met een Maark op hun rechterhand. Een Maark is een magisch brandmerk dat je leven na een bepaalde tijd neemt, mits je een goede daad verricht. De jongens worden op weg gestuurd naar de orde van Moed en Daad, een vredesgilde in een wijk een eind bij hun vandaan. Samen navigeren de heren door de vreemde wereld van Dizary tot ze bij het hoofdkwartier aankomen van dit Gilde. Daar, in het stoffige verlaten gildehuis, ontmoeten ze vier andere personen met een Maark en met dezelfde opdracht. Ze staan nu in dienst van het gilde en moeten een goede daad verrichten, anders worden hun levens binnen zeven dagen genomen door het levende systeem.

Samen met een poes en een geheimzinnige machine in de archieftoren van het gilde proberen ze uit alle macht hun goede daden te verrichten. Ze gaan het gevecht aan met een illusionist/magiër, een supergrote, uit de kluiten gewassen, mot en met het overheersende vredesgilde Imperio. Want Imperio wilt het alleenrecht in Dizary hebben en heeft al haast alle andere gildes onder de voet gelopen. Het is aan de nieuwe rekruten van Moed en Daad om hen te stoppen. En uiteindelijk voeren ze strijd met het Levende Systeem zelf, althans, in de vorm van een persoon.

In de wereld van Dizary is niets wat het lijkt

Dizary en het Levende Systeem

Patrick Berkhof heeft een uitzonderlijke wereld geschapen. Dizary is even verwarrend als dat het mysterieus en boeiend is. De wereld zit vol met verwarrende wegen, donkere grotten en tunnels, onnodige bruggen, ontelbare lagen met nog meer doodlopende en goedlopende wegen, tunnels, leentrappen, hijsbakkies, wijsheden, onwijsheden, weetkundig geknutsel, nog raardere uitvindingen, M-Klik en magische vaagheden. Bedenk iets en waarschijnlijk kan je het in Dizary vinden. De labyrintwereld wordt Dizary ook wel genoemd. Het bestaat uit meerdere lagen en alles wordt aangestuurd of overheerst door het Levende Systeem. Dit is een soort organisme dat alles gecreëerd heeft, dat alles voedt. Iedereen en alles ademt dit in. De Wold van Dizary voedt zichzelf, vernietigd zichzelf en bevrucht zichzelf als een eeuwigdurende zichzelf herhalende cyclus.

Patrick heeft een wereld geschapen die bol staat van de mysterieuze, levende en hartstikke originele ideeën. Je moet er van houden, want met dit alles gaan ook zelfverzonnen wijsheden, verbasterde bestaande namen en dat soort zaken gepaard. Dit maakt het lezen leuk, maar vaak ook verwarrend. Je moet je hoofd er goed bij houden. Maar één ding is zeker: dit is hartstikke vernieuwend.

Humor

Patrick’s schrijfstijl is gevuld met humor. Er gaat haast geen bladzijde voorbij zonder dat er grappige momenten, grappige weetjes of grappige wijsheden voorbij komen. Patrick heeft een personage gecreëerd, Diderion, die voornamelijk Dizary wijsheden opdreunt. En dat is heerlijk, want al die wijsheden zijn een welkome humoristische ondertoon in een toch al wat serieus genre. Patrick’s eigen verzonnen spreuken laten een briljante schrijver zien die niet bang is om zijn eigen humor te laten zien. Door al die humor leest het verhaal ontzettend vlot. Hoewel het aan het begin langzaam aan op gang kwam, nam het absoluut vaart na de eerste honderdvijftig pagina’s. Daarna is het één en al plezier in de gekke wereld van Dizary. Dankzij de humor van een aantal personages wordt de groep van Moed en Daad ook aan elkaar verbonden (dat en hun Maark). Er zitten mensen in die wat serieuzer zijn of erge stijfkoppen zijn, maar humor verbindt hun al snel tot een groep.

Er is nog veel meer te vretellen over dit boek, maar ik wil ook weer niet teveel verklappen. Patrick Berkhof heeft een hartstikke interessant project opgezet met Dizary, enorm divers en boordevol humor zit. Gelukkig voor ons komt er ook wat spanning langs, vooral tegen het einde, en heeft hij er een plotwending in geschreven die ik absoluut niet aan had zien komen. Maar dat hoort bij de wereld van Dizary, waarin niets is wat het lijkt. Het Levende Systeem is een heerlijk luchtig debuut vol humor waar fans van Terry Prachett voor zullen vallen. Het verhaal zelf kwam wel langzaam op gang, wat het aan het begin even lastig maakte om ook echt door te zetten met lezen. Maar als je eenmaal erin zit, dan lees je dit boek in een ruk uit.

Andere boeken die zich afspelen in de wereld van Dizary zijn het vervolg Demonen van Myradé, en de novelles Acmala en Panda en het zwarte Dat, van gastauteurs Johan Klein Haneveld en Jasper Polane.

Dizary en het Levende Systeem Boek omslag Dizary en het Levende Systeem
Dizary 1
Patrick Berkhof
9789082566802
Uitgeverij Versa
September 2016
334 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.