‘Welkom, welkom in dit karakteristieke straatje van Dizary. Ik ben Patrick, jullie gids. Het wordt een ingewikkelde tour, maar je zult niet verdwalen als je de dooie droesmijt bovenop mijn stok in de gaten houdt. We zijn met z’n tienen. Daar gaan we dan. Meteen links zie je het hoofdkwartier van het befaamde vredesgilde Moed en Daad. Een vredesgilde zorgt voor de vrede en veiligheid in een wijk. Dit gilde is bekend om zijn roemrijke daden en dat is opmerkelijk, want met zoveel vredebewaarders zijn ze niet. We gaan verder… volg de droesmijt op mijn stok.’ Zwieperdezwiep.

Het is best bizar hoe een fantasiewereld bezit van je kan nemen. Dat opeens een groot deel van je leven draait om een wereld die niet bestaat, een die je zelf verzonnen hebt. Al tientallen jaren werk ik aan Dizary en nog steeds stromen de ideeën binnen. Dat moet ook wel, want er zitten nog een hoop boeken aan te komen. Ik heb aantekeningenboeken vol met soms enkele woorden, onleesbare zinnen (waarschijnlijk ’s nachts neergekrabbeld), complete sprookjes en tekeningen van locaties, uitvindingen en bewoners. De omvangrijkheid realiseerde ik mij al snel en dat het onmogelijk bleek zelf alles op papier te zetten. Daarom heb ik de hulp ingeschakeld van bevriende auteurs om mee te helpen.

‘Waar is die ene nou, die man met die snor? Negen tel ik, waar is hij? Verdomd. Blijven jullie hier even wachten, dan zoek ik daar in de zijstraat.’

Zodra ik mijn eerste boek Het Levende Systeem publiceerde, vond ik mijzelf een schrijver. Heel wat. Maar later realiseerde ik mij dat ik dat helemaal niet ben. Ik wil mijn verhalen helemaal niet beperken tot tekst op papier. Eigenlijk ben ik een storyteller. Of, zoals ik mijzelf op een gegeven moment ben gaan noemen – een verbeeldingsversterker. Ik ben iemand die op zoveel mogelijk manier zijn verhalen tot leven wil brengen.

‘Daar was hij dus niet. Hebben jullie hem toevallig in de tussentijd in andere zijstraatjes gezien, winkeltjes? Nee… wie is hem gaan zoeken? Zeven tel ik er nu nog, bij de goden van de muur. Jullie zouden hier wachten! Ik ga even kijken of de anderen daar zijn gebleven.’

Zoveel mogelijk zintuigen prikkelen, daar hou ik van. Ik gebruik bijvoorbeeld 3D printen om schaalmodellen te maken van uitvindingen of voertuigen uit mijn boeken. Zoals een leentrap of het bosschip uit het boek Acmala van Johan Klein Haneveld. In mijn beursstand zie je ook illustraties en objecten. Recentelijk heb ik een robotkraai en een uil gemaakt, zittend op een oud boek. Daar zijn al een hoop mensen, vooral kinderen, helemaal weg van. En tijdens de boekpresentatie van Demonen van Myradé werd het publiek verrast door live muziek, waarbij ze zelf moesten mee trommelen.

Het bosschip uit Acmala

‘Ha, ha, nou dit is ook stom. Ik kwam daarstraks toch van rechts? Nu zit hier opeens een metalen hek. Linksaf dan.’

Een boekomslag zie ik als het portaal tot het verhaal. Met de omslag wil ik altijd meteen een duidelijk beeld van mijn wereld weergeven. Zo komt een lezer het verhaal meteen goed binnen. Illustreren gaat mij goed af. Zo won ik laatst de publieksprijs bij the Indie Award voor beste boekomslag voor mijn boek Demonen van Myradé. Alle boekomslagen van Project Dizary maak ik zelf. En essentieel wat mij betreft voor het versterken van een fantasywereld is de landkaart op de eerste pagina’s. Hier heb ik straks nog een leuke tip voor.

‘Is dit een glijgang? Die had ik daarstraks ook nog niet gezien. Misschien kom ik er zo wel uit… haaaaa. Drek wat gaat dit hard omlaag.’

Het toffe van samenwerking met andere auteurs is dat de wereld van Dizary dankzij hun diepere lagen krijgt. Jasper Polane heeft bijvoorbeeld de bovenste woonlaag van Dizary, Eteria genaamd, enorm veel diepgang gegeven. Het zit er zoal vol met krankzinnige tovenaars. Terwijl ik die plek in mijn eerste boek Het Levende Systeem slechts sporadisch beschreven heb. Johan Klein Haneveld heeft in zijn novelle Acmala een expeditie in de wouden van Gesmèr gehouden en een nieuw volk ontdekt. Zo wordt Dizary steeds een stukje mooier en zo gedetailleerd dat een heuse encyclopedie noodzakelijk begint te worden.

‘Hier is het donker zeg. Had ik maar licht bij me. Ik geloof dat het tijd wordt om hulp te roepen? Anders kom ik nooit meer thuis. Wat kan het hier toch verrekte verwarrend zijn.’

Dus als jij aan een verhaal werkt, kijk dan eens of je jouw wereld ook op een andere manier kunt vormgeven en aan je lezers kunt laten zien. Omdat ik een enorme stripliefhebber ben, droom ik bijvoorbeeld nog van een strip/comic uit de wereld van Dizary. En in het geheim wordt er gewerkt aan een spel (oh, nou verklap ik het toch). Om het beeld van Dizary nog meer te versterken zou ik het tof vinden als er ook een soundtrack komt. Een die je kunt opzetten zodra ze een Dizaryboek leest. Voorlopig hou ik het bij een interessante playlist op Spotify.

‘Help! Hoe kom ik hier weg?’

Ik zal een brainstormmethode met je delen voor het bedenken van een fantasy wereld. Pak een stapeltje papier en teken, zonder er heel diep over na te denken, op elk vel een lijn van rand tot rand; kronkelend, slingeren, kaarsrecht, hoekig, wat jij wilt. Leg nu de vellen op tafel en verbind de uiteinden van de lijnen op een dergelijke manier zodat er een continent ontstaat of een eiland, een stukje landgoed.

Artwork van Demonen van Myradé

Zoom iets verder in. Kijk nu per stukje wat daar bijzonder zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld rotsformaties langs een kustlijn, diepe bossen helemaal in het midden, grotten en vulkanen links, een rivier dwars door het midden, moerassen rechts. Ga los zonder te oordelen. Als je detail hebt gegeven aan dit mooie stukje land zou je nog verder kunnen inzoomen. Bedenk of er bepaalde dieren leven, bijzondere bomen of planten, gevaren, natuurfenomenen, noem maar op.

Nu kun je nog verder inzoomen en dan komen de bewoners in beeld, zie je? Maar wat doen ze op die bepaalde plek op jouw bedachte landkaart? Wat heeft hen naar die specifieke plek doen trekken? Drijven ze er handel van de bijzondere grondstoffen die daar te vinden zijn? Hebben ze bepaalde lichamelijke eigenschappen ontwikkeld om op die bepaalde plek te kunnen wonen? Wat als één van de bewoners die eigenschap maar niet onder de knie krijgt? Met het voorgaande ben je al best een tijd zoet. Het beste is om stap voor stap steeds verder op de wereld in te zoomen en te detailleren. Net zo diep tot er opeens één bijzonder karaker je niet meer loslaat. Die ene persoon, met dat mooie gebrek, op die geweldige locatie heeft je wat te vertellen. Hij of zij wordt opeens blootgesteld aan een geweldig avontuur. Jouw verhaal kan van start.

‘Hé, zie ik daar een trap! Ja, geweldig. Hijg, puf. Hallo, hier ben ik weer. Is de groep weer compleet? Mooi zo, dan kunnen we de wold van Dizary verder verkennen. Volg de dooie droesmijt maar.’ Zwieperdeziep. ‘Rechts zien we dan de herberg Mikkel en Moes… ‘


Meer informatie over Patrick Berkhof, zijn Project Dizary en de boeken kun je vinden op www.dizary.nl

1 REACTIE

  1. Zelfs de kaart van onze eigen wereld blijft fascinerend. Met Google Earth zoom ik nog wel eens in op een ogenschijnlijk verlaten speldenprik ergens midden in een grote oceaan om vervolgens toch nog een aantal woningen te ontdekken. Dan begint mijn fantasie te werken: hoe leven die mensen daar, hoe zijn ze er überhaupt ooit gekomen… dat soort dingen. Recent nog Google Earth gebruikt om in te zoomen op de berg die Thomas Olde Heuvelt beschrijft in zijn laatste boek Echo.

    Soms zijn fantasy kaarten een beetje erg standaard. Er worden dan willekeurig wat gebieden door elkaar gegooid zoals een moeras, een woestijn, een bergketen, een groot woud, een ijsvlakte… om maar zoveel mogelijk in de kaart te proppen. Volgens mij hoeft dat niet. Wel grappig vond ik de kaart van Mike Jansen in zijn Cranborn boeken: die had nu eens niet de koude gebieden in het noorden en de woestijn in het zuiden, maar juist andersom. Alleen waren de teksten op de kaart moeilijk leesbaar, in het ebook feitelijk helemaal niet te lezen.

    Helaas heb ik geen van de Dizary boeken gelezen omdat ze alleen op papier verschijnen en niet als ebook.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here