Vertrouw me – Tahereh Mafi

0
278

Omslag Vertrouw me

Vertrouw me is het derde en laatste deel in de Touching Juliette-trilogie, waarin alles tot een explosief einde komt. Het gaat verder waar Breek me en deel 2,5 Versplinter me eindigden. Nadat we in de twee tussendelen (Verwoest me en Versplinter me) mee hebben gekeken met zowel Warner als Adam, is het nu weer tijd om het verhaal te volgen vanuit het perspectief van Juliette, het meisje wiens aanraking dodelijk is.

[Pas op: deze recensie bevat spoilers van de eerdere delen uit deze serie.]

In Breek me en Versplinter me leken alle gevechten tussen Omega Point en Het Herstel ten einde te zijn gekomen: Omega Point is gebombardeerd, waardoor Juliette geen idee heeft of haar vrienden nog leven, en Juliette is weer in handen gevallen van Het Herstel, waardoor Adam en de andere overlevenden van het bombardement ook niet weten of zij nog leeft. Maar de oorlog is nog niet voorbij en hulp komt uit onverwachte hoek. De meest gehate persoon in Sector 45, Warner, biedt Juliette zijn hulp aan. Maar kan ze Warner vertrouwen? Is Warner, van alle mensen, echt de enige die de oorlog kan stoppen? Wederom moet ze kiezen tussen vluchten of vechten, maar dankzij haar ervaringen in de vorige boeken is de keuze opeens een stuk gemakkelijker geworden. Juliette is klaar voor de strijd.

Met Vertrouw me heeft Tahereh Mafi wederom een prachtig verhaal geschreven dat je vastgrijpt en niet meer loslaat.

Veranderende personages
Eén van de grote krachten van de Touching Juliette-serie zijn de levensechte en goed uitgewerkte personages. Iedereen heeft een eigen verhaal en is meer dan enkel een soldaat, een burger of een slachtoffer van de oorlog. Hierdoor valt de ontwikkeling die de personages in dit deel doormaken echter des te meer op. Ze zijn zelfs zo veranderd dat ik ze eigenlijk bijna niet meer herken. Waar Juliette in de voorgaande delen nog een onzeker, depressief, teruggetrokken meisje was, is ze nu veranderd in een stoere vechtersbaas die er geen problemen meer mee heeft om mensen pijn te doen. En ook het beeld van Adam en Warner wordt behoorlijk overhoop gegooid in Vertrouw me.

Deze veranderingen zijn absoluut goed voor het verhaal, want in Breek me werden al die twijfels en onzekerheden op den duur wel een beetje vermoeiend. De verandering in Juliette en Adam kwam echter zo plotseling, dat ik me even afvroeg waar de personages uit de voorgaande delen gebleven waren. Warner wordt er alleen maar interessanter door, maar de verandering in de personages van Juliette en Adam deed voor mijn gevoel af en toe wel een beetje af aan hun geloofwaardigheid.

Adam vs. Warner (vs. Kenji)
Net zoals in Vrees me en Breek me, staat ook in Vertrouw me de keuze tussen Adam en Warner weer centraal. In Vrees me was Juliette nog stapelverliefd op Adam, maar in Breek me ontstond er toch wat twijfel. Zonder te veel te verklappen kan ik in ieder geval zeggen dat Juliette in dit afsluitende boek eindelijk haar keuze maakt, maar wat die keuze nu precies is, zul je toch echt zelf moeten lezen.

Ondertussen zijn het overigens niet Adam of Warner die een plekje in mijn hart hebben veroverd, maar juist Kenji. Ook Kenji heeft een ontwikkeling doorgemaakt in het verhaal, maar gedurende de hele trilogie is hij vooral ook zichzelf gebleven. Zijn humor en botte opmerkingen zorgen voor een vrolijke noot in het soms wat zware verhaal en daarom vind ik hem stiekem eigenlijk wel één van de leukste personages.

Schrijfstijl
Dat Juliette zich behoorlijk heeft ontwikkeld in dit laatste deel blijkt niet alleen uit haar personage: Tahereh Mafi’s schrijfstijl heeft zich met haar mee ontwikkeld. Mafi’s schrijfstijl is altijd al één van de grote krachten van deze serie geweest. Het lijkt alsof ze over elke zin in het verhaal heeft nagedacht en alles een diepere betekenis heeft proberen te geven. Vrees me begon met allerlei herhalingen van zinnen en woorden, doorgestreepte stukken en ontbrekende leestekens, maar gedurende de trilogie werd dit steeds minder, wat ervoor zorgt dat je echt gelooft dat Juliette eindelijk een beetje vertrouwen in zichzelf begint te krijgen en zichzelf niet meer verbiedt bepaalde dingen te denken of te geloven. Die overgang in haar karakter mag dan een beetje abrupt zijn, toch weet Mafi’s schrijfstijl Juliette wederom helemaal tot leven te wekken.

Snel einde
Over het einde van Vertrouw me was ik helaas wat minder tevreden. Het hele boek lijkt toe te werken naar een grote climax waarin alles tot een daverend einde komt, maar vervolgens wordt er nauwelijks aandacht aan besteed. Het einde gaat zo snel dat het bijna afgeraffeld lijkt. Daarbij blijven er wat losse eindjes liggen en miste ik voor mijn gevoel de helft van wat er allemaal gebeurde. Er is bijvoorbeeld blijkbaar een enorme veldslag gaande, maar daar krijg je als lezer vrij weinig van mee omdat je enkel met Juliette meekijkt. Bovendien voelt het verhaal na de laatste bladzijde eigenlijk ook nog niet echt ‘af’, wat het toch wat moeilijker maakt om voorgoed afscheid te nemen van de serie.

Met Vertrouw me heeft Tahereh Mafi wederom een prachtig verhaal geschreven dat je vastgrijpt en niet meer loslaat. Ondanks het vlugge einde en de net wat te grote veranderingen in de personages, blijven het verhaal en de personages enorm sterk. Ook Mafi’s schrijfstijl is nog net zo betoverend als in het begin van de serie en daarom vind ik dat ze, ondanks het feit dat het verhaal van Juliette nog lang niet voorbij lijkt te zijn, de trilogie toch op een waardige manier heeft afgesloten.

[product_page sku=”9789020679731″]

Vertrouw me Boek omslag Vertrouw me
Tahereh Mafi