Contender 1: De uitverkorene – Taran Matharu

0
0

Vanuit het niets staat Cade opeens in een vreemde wereld met een afschuwelijk monster voor zijn neus. Een paar seconden geleden bevond hij zich nog op zijn school voor probleemjongens, maar daar is geen spoor meer van te bekennen. Hij weet ternauwernood te ontsnappen en komt onderweg een paar andere jongens van zijn school tegen. Niemand weet wat er precies gebeurd is, maar elk van hen heeft wel net tegen zo’n zelfde monster moeten vechten. Naarmate ze verder lopen, zien ze allemaal bizarre dingen uit het verleden: lijken van Romeinse soldaten, oude munten, oude wapens… Het lijkt op het verleden, maar het is toch duidelijk dat de wereld waar ze zich bevinden de aarde niet is, want de aarde heeft maar één maan en niet twee.

Als Cade gescheiden raakt van de groep ziet hij nog meer verontrustende dingen, waarvan het meest gruwelijke toch wel de dinosaurussen zijn: echte, levende, niet uitgestorven dinosaurussen. Langzaam maar zeker ontdekt Cade steeds meer over deze wereld, maar hij blijft zich afvragen waarom hij en de anderen er zijn. Hij ontmoet mensen uit het verleden die ook geen flauw idee hebben wat er aan de hand is. Het lijkt té toevallig, want van verschillende mensen lijkt het wel héél goed uit te komen dat ze er zijn. Cades klasgenoot Yoshi kan bijvoorbeeld zwaardvechten, klasgenoot Brillo heeft een erg brede algemene kennis en Cade zelf weet ontzettend veel over het Romeinse Rijk. Dan blijkt al snel dat ze er inderdaad met een bepaald doel heen zijn gehaald: een vreselijke strijd tot de dood.

Leestip: Lees ons interview met Taran Matharu hier >

Chaos

Klinkt de beschrijving een beetje chaotisch? Dat kan goed kloppen, want dat is een mooie afspiegeling van het boek. Op Goodreads is de beschrijving bovendien heel anders, want daar wordt een personage genaamd Harriet genoemd, en zij komt helemaal niet voor in het verhaal. Het boek zelf zit barstensvol open plekken. Dat pakt Matharu niet altijd op de meest handige wijze aan, want zijn hoofdpersoon Cade zou immers een slimme jongen zijn. Cade wordt gevolgd door Codex, een zwevende computer die hem in de gaten houdt voor zijn Strategos, een onbekende hogere macht. Codex heeft toegang tot alle bekende Aardse informatie, maar Cade gebruikt deze vliegende Wikipedia maar nauwelijks. Er zijn continu momenten waar elk ander persoon de Codex om informatie had gevraagd, maar onze ‘slimme’ Cade zoekt het vrolijk allemaal zelf uit en loopt vervolgens in zeven sloten tegelijkertijd.

Matharu brengt ons een boek dat even verwarrend als vlot is. Je racet door het boek heen, maar achteraf vraag je je toch af wat je nou precies gelezen hebt.

De verhaallijn is ook niet heel duidelijk. Er gebeurt van alles, maar weinig lijkt ook echt een doel te hebben. Zo worden personages geïntroduceerd zonder duidelijke reden: Cade maakt kennis met een groepje meisjes die er alleen lijken te zijn om het feit dat ze meisjes zijn. Misschien vond Matharu het boek anders wel heel jongensachtig worden. Aan het eind van het boek blijkt ook dat er eigenlijk weinig belangrijks is gebeurd: het einde zorgt ervoor dat je je afvraagt waarom Matharu dit boek heeft geschreven en niet gewoon met het échte verhaal is begonnen. Het boek voelt daarom aan als een proloog, en dan bovendien ook niet eens zo’n goede. Er wordt weinig uitgelegd en daardoor blijven we alleen maar met vragen zitten.

Lekkere stijl

Het slordige plot wordt gelukkig toch nog wat gecompenseerd door de vlotte schrijfstijl. Matharu weet duidelijk hoe hij ervoor moet zorgen dat een lezer het boek niet weglegt, ondanks dat hij of zij misschien niet heel geboeid is door het verhaal. Voor je het weet ben je honderd pagina’s verder, maar op zulke momenten vraag je je dus wel af wat je nou eigenlijk gelezen hebt. Al met al maakt het De uitverkorene toch tot een boek dat je erg snel uit zult lezen.

Matharu brengt ons een boek dat even verwarrend als vlot is. Je racet door het boek heen, maar achteraf vraag je je toch af wat je nou precies gelezen hebt. We blijven met allemaal open plekken zitten en bovendien zorgt het einde ervoor dat het verhaal toch vrij nutteloos blijkt. Het boek voelt daarom in alle opzichten aan als een proloog voor een serie. De vraag is natuurlijk of Matharu dit boek niet beter had kunnen overslaan en had moeten beginnen met het tweede deel. Dat zullen we pas weten als het tweede deel uit is, en dat gaat helaas nog even duren. Het Engelstalige origineel staat namelijk pas gepland voor juni 2020.

De uitverkorene Boek omslag De uitverkorene
Contender 1
Taran Matharu