Superhelden lusten geen spruitjes – Sebastien Perez

0
67

Omslag Superhelden lusten geen spruitjes

Op straat kom je niet zo vaak tegen, maar op tv, in stripboeken en in de bioscoop zijn ze overal: Superhelden. Nu is dat natuurlijk niet vreemd, want volgens Sebastien Perez is maar 0,00004 procent van de wereldbevolking een Superheld. Maar hoe kom je erachter of jij er één bent? En als je inderdaad Superkrachten blijkt te hebben, wat dan? Je leest het in Superhelden lusten geen spruitjes, geïllustreerd door Benjamin Lacombe.

Het dagboek van superheld Fosfo
Fosfo was nog maar twaalf toen hij merkte dat hij anders was. Terwijl zijn leeftijdsgenoten puistjes kregen, begonnen zijn handen ’s nachts licht te geven! En dat net terwijl zijn ouders op vakantie waren… Om niet als proefkonijn in een laboratorium te eindigen, kon hij wat hij doormaakte alleen maar kwijt aan zijn dagboek. En dat vind je terug in Superhelden lusten geen spruitjes: een doe-dagboek met quizjes en Superheldenverhalen, waarin je ook allerlei krantenknipsels en informatie vindt. En er zit zelfs een Supervision-Superheldenbril bij, waarmee je één van Fosfo’s verhalen in 3D kunt zien.

Superhelden redden gemiddeld 9000 levens en dwarsbomen zo’n 280.000 snode plannen per jaar.

Een Superdoeboek
Superhelden lusten geen spruitjes is geen gewoon boek, maar dat kun je ook niet verwachten van een verhaal over Superhelden. Je krijgt een kijkje in Fosfo’s persoonlijke dag- en knipselboek, wat vooral een overzicht is van alles wat een jonge Superheld moet weten: van het kiezen van de juiste schuilnaam (kijk even in het Internationale Register voor Schuilnamen of ie nog vrij is), tot de juiste aansprakelijkheidsverzekering. Tussendoor worden de verhalen van verschillende Superhelden verteld, die met één tot twee pagina’s de perfecte lengte hebben om voor te lezen. Er zit dan ook regelmatig een knipoog naar de voorlezende ouder in (zoals het verhaal van het banken berovende duo Donnie & Claude), maar soms zijn deze verhalen nog best een beetje griezelig (met Donnie en Claude loopt het bijvoorbeeld niet goed af).

Hoewel er eigenlijk geen overkoepelend verhaal in zit, is het boek heerlijk om door te bladeren. Het maakt niet uit waar je begint met lezen, want alle korte stukjes zijn ook onafhankelijk van elkaar te begrijpen. En voor wie later nog iets terug wil zoeken, staat er achterin zelfs een Supersamenvatting en een Superindex. Het boek valt vooral op door de vormgeving: vol kleur, 3D-platen en tekeningen van Benjamin Lacombe is het zeker geen straf om voor te lezen. Lacombes gebruikelijke, wat popperige stijl wordt hier uitstekend gecombineerd met een retro-uitstapje naar popart en Marvel Comics. Waar de inhoud nog wat mager of soms wat akelig is, maakt de vorm het weer helemaal goed.

Vergeet capes en dat soort onzin. Een echte Superheld herken je aan zijn masker en aan zijn grote afkeer van spruitjes!

Superhelden lusten geen spruitjes is niet echt een leesboek, maar eerder een verzameling van informatie over Superhelden. Alles wat een echte Superheld moet weten komt aan bod, inclusief een overzicht van Superschurken en de verhalen van andere Superhelden. Die zijn soms wel een beetje griezelig, maar voor kinderen is alleen de Supervision-3D-bril al fantastisch en voorlezende ouders kunnen hun lol op met alle intertekstuele verwijzingen. De kleurrijke illustraties van Benjamin Lacombe zijn een combinatie van zijn eigen stijl, Marvel Comics en popart, en maken het boek helemaal af.

[product_page sku=”9789044826302″]

Superhelden lusten geen spruitjes Boek omslag Superhelden lusten geen spruitjes
Sebastien Perez